Jump to content

Kamera for å kunne se at båten ligger fint når det er dårlig vær

Knallipadden

Recommended Posts

Jeg ønsker å montere et kamera i båten min for å kunne se om den ligger fint når det er dårlig vær,  og for å få varsel hvis det er noen som forsøker å ta seg inn i den. Opplevde i sommer at jeg hadde hatt ubudne gjester ombord. Har ikke wifi muligheter i havnen, så jeg må ha et kamera som kan ha sim-kort. Eventuelt at jeg kan bruke mobilt bredbånd, men da må ikke kameraet bruke mye mobildata. Tips? 

I vinter har jeg brukt ett relativt enkelt kamera fra D-Link - DCS-8000LH. Det har fungert veldig greit for mitt bruk, som er å logge meg på å se live fra båten. Bildekvaliteten har jeg funnet like god som kamera til 3x prisen som jeg har prøvd. Fungerer også greit i mørket, så lenge du passe på at du ikke får refleks fra glass om den lyser gjennom f.eks vindu i båten.  Har ikke testet alarm mulighet ift varsling og slikt, men du kan i appen sette opp dette, inkl hvilket område i bildet som skal scannes for bevegelse. Dette kamera har ikke SIM, så det er koblet mot en trådløs router som jeg uansett har i båten. Ut fra det jeg kunne finne så er prisen på kamera med SIM like dyrt som å kjøpe separat kamera og router, og da er det mer fleksibelt ift å bruke router til andre ting.

Gå for mobilt bredbånd, så kan du bruke andre enheter også (f.eks Telldus til å styre strøm/temp/fukt).

Jeg har også D-Link og bruker bevegelsessensoren. Fungerer fint og jeg blir varslet på mobilen med en gang jeg åpner døren inn i båten. Den varsler også om strømmen går. Kameraet bruker bare data når du er inne i appen og ser på kameraet, det bruker ikke data ellers. Jeg har bare et tvilling-sim i bredbåndsboksen i båten.

jotto skrev for 8 timer siden:

Hva bruker dere som strømkilde til slike kameraer? Et forbruksbatteri tappes vel etter noen dager hvis det fôrer kamera og 4G-ruter.

Landstrøm. Vet ikke hvor mye det trekker på vanlig idle-modus, men trådstarter har forhåpentligvis landstrøm i hjemmehavn der hovedproblemet var uvær og uvedkommede.

• 2 weeks later...