Knallipadden Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Jeg ønsker å montere et kamera i båten min for å kunne se om den ligger fint når det er dårlig vær, og for å få varsel hvis det er noen som forsøker å ta seg inn i den. Opplevde i sommer at jeg hadde hatt ubudne gjester ombord. Har ikke wifi muligheter i havnen, så jeg må ha et kamera som kan ha sim-kort. Eventuelt at jeg kan bruke mobilt bredbånd, men da må ikke kameraet bruke mye mobildata. Tips? Quote Link to post
Kjetil A. D. Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 I vinter har jeg brukt ett relativt enkelt kamera fra D-Link - DCS-8000LH. Det har fungert veldig greit for mitt bruk, som er å logge meg på å se live fra båten. Bildekvaliteten har jeg funnet like god som kamera til 3x prisen som jeg har prøvd. Fungerer også greit i mørket, så lenge du passe på at du ikke får refleks fra glass om den lyser gjennom f.eks vindu i båten. Har ikke testet alarm mulighet ift varsling og slikt, men du kan i appen sette opp dette, inkl hvilket område i bildet som skal scannes for bevegelse. Dette kamera har ikke SIM, så det er koblet mot en trådløs router som jeg uansett har i båten. Ut fra det jeg kunne finne så er prisen på kamera med SIM like dyrt som å kjøpe separat kamera og router, og da er det mer fleksibelt ift å bruke router til andre ting. Quote Link to post
aroneid Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Gå for mobilt bredbånd, så kan du bruke andre enheter også (f.eks Telldus til å styre strøm/temp/fukt). Jeg har også D-Link og bruker bevegelsessensoren. Fungerer fint og jeg blir varslet på mobilen med en gang jeg åpner døren inn i båten. Den varsler også om strømmen går. Kameraet bruker bare data når du er inne i appen og ser på kameraet, det bruker ikke data ellers. Jeg har bare et tvilling-sim i bredbåndsboksen i båten. Quote Link to post
jotto Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Hva bruker dere som strømkilde til slike kameraer? Et forbruksbatteri tappes vel etter noen dager hvis det fôrer kamera og 4G-ruter. Quote Link to post
Crazym Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Hvorfor ikke bare skaffe ett viltkamera som sender mms? Trigges av bevegelser, men enkelte kan du stille inn så bevegelsene må være såpass store at noen går ombord eller lignende. Quote Link to post
aroneid Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 jotto skrev for 8 timer siden: Hva bruker dere som strømkilde til slike kameraer? Et forbruksbatteri tappes vel etter noen dager hvis det fôrer kamera og 4G-ruter. Landstrøm. Vet ikke hvor mye det trekker på vanlig idle-modus, men trådstarter har forhåpentligvis landstrøm i hjemmehavn der hovedproblemet var uvær og uvedkommede. Quote Link to post
Jens_P Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Kom over denne artikkelen i NRK beta. Har ikke finlest, men ser ut som ideer til rimelig overvåkning med bilde. https://nrkbeta.no/2019/04/15/pass-pa-hytta-med-den-gamle-mobilen-din/ Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts