Guest knerten67 Startet 31.Mars.2019 Del på Facebook Startet 31.Mars.2019 Hei noen med erfaring med disse båtene og motor? Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Er litt spent på om noen har erfaring med dette da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 31.Mars.2019 Del på Facebook Svart 31.Mars.2019 Inngen som har erfaring med denne båten eller motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Er vel ikke så mange som er levert med denne motoren. Har selv en 2855 så kan ikke sammenligne helt, men på min så ville nok en D4 (260 hk) vært litt lite. Din er vel noe større enn min så vil tro det er litt i minste laget med power. Med mindre den har 2 stk så klart. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Bayliner 2958 (1990 modellen) ble opprinnelig levert med enten 2 x Merc 5.0L 230 HK bensin eller 2 x Merc 5.7L 260 HK bensin. Båten har en dødvekt på 4500 kg og det kreves derfor litt kraft for å få den opp av vannet. Volvo D4 finnes både i 260 og 300 HK versjoner men uansett valg så bør du ha 2 stk D4 motorer i denne båten. Selv om D4 har bra dreiemoment så vil 300 HK være for lite for denne båten. Det kan fungere men du får ikke den opplevelsen du vil ha. Husk at når båten blir ferielastet og nødvendig utstyrt og fulle tanker så snakker du fort om opp mot (og kanskje over) 5500 kg. Jeg hadde tidligere enn SeaRay 315 (3800 kg dødvekt). Den ble opprinnelig levert med 2 x Merc 4.3L 230 HK bensin eller 2 x Merk 5.0L 260 HK bensin (MPI versjon av motorene) i USA. I Norge kom den med Volvo KAD300 med 285 HK. Det var "akkurat nok" men en ferielastet båt kunne bruke lang tid på å komme i plan. De siste modellene ble levert med Volvo D6 - 330 HK og det var en helt annen båt (mer HK og betydelig større dreiemoment enn KAD300). Hvis du tenker på å kjøpe en brukt 2958 med en (1) stykk VP D4 motor så sier jeg "ikke kjøp". Det kan fungere, men du får ikke en god løsning og den vil være vanskelig å selge. Planlegger du å kjøpe en 2958 og bytte ut motor (kanskje fra 2 til 1) så vil jeg anbefale en VP D6-370 eller en Merc Diesel 4.2L-370. Da får du en båt hvor motoren har nok dreiemoment (800 nm) som gjør at den planer greit samtidig som den har nok hestekrefter til ok marsjfart uten å bruke for mye drivstoff eller lage for mye støy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.