Sjøga Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 (edited) Har planer om å hente båt til helga. fra stavanger til tønsberg. ser det er meldt en del vind fra øst. hvordan blir sjøen rundt lindesnes på østavind? Edited March 31, 2019 by Sjøga (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Det anbefales ikke. Rundt Lindesnes er mulig ok, men farvannet rundt fjorden inn til Kristiansand kan ødelegge hele turen. Bli heller en natt ekstra i Båly. Quote Link to post
Hulda Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Frisk bris til kuling midt i trynet rundt Lindesnes i en 27-foter er risikosport. Quote Link to post
tilplan Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Ser ikke noe om båttype, men om høyden ikke er for gal kan Lindesnes rundes på innsiden gjennom Spangereidkanalen. For noen somre siden opplevde jeg Tånes øst for Mandal som veldig ubehagelig ved sørøstlige forhold. Kjenner også godt til at Kvåsefjorden øst for Kristiansand kan bli voldsom ved østlige vinder. Ingen vits i å ta noen sjanser. Det finnes varsler for mange strekninger langs kysten. Husker ikke navnet i farta. Quote Link to post
Sjøga Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Båten er en princess 38. er vel ca 4 meter høy. Tenker om jeg kommer til kristiansand, så er det en del å kjøre på innsiden videre. Så den kan være litt drøy ved kristiansand der ja?? skal liksom blåse en del hele helga, ser det ut som. Quote Link to post
Code0 Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 (edited) Sjøga skrev 3 minutter siden: skal liksom blåse en del hele helga, ser det ut som. ...foreløpig er det mandag morgen, mye kan skje med værmeldingen fremover. På torsdag kan du begynne å tro på det de melder.. Edited April 1, 2019 by Code0 (see edit history) Quote Link to post
-morten- Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 (edited) Har faktisk sett noen av de krappeste bølgene ved Lista rekner med det var sørøst eller øst. kom vegger på 2,5m. er strømmene der nede som gjør at bølgene blir veldig krappe og høyreiste! uansett vindretning på Lista ville jeg ikke gått om det var mye vind! vet ikke hva maks høyde dybde er på Spangereidkanalen men ville vurdert den uansett Edited April 1, 2019 by -morten- (see edit history) Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 (edited) 4,5 meter under brua, Spangereidkanalen. Bør gå om antenner legges ned. Edited April 1, 2019 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
-morten- Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 er vel greit om du er 4m ja Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Timmeeh Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Barentswatch.no har fine og ganske nøyaktige varsler. Men husk 3m bølger er jo bare behagelig hvis det kun blåser 3m/s og har gjort det en stund. Så sammenlign vind opp mot bølgevarselet. Har fått meg en overraskelse oppover på østsiden av lindesnes der, kan blåse fort opp. Quote Link to post
Nero II Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Hei, min erfaring er at på strekket opp mot fyret får du bølgene rett imot, og ved å avpasse farten, ligger du greit og gynger deg frem mot neset. Men etter neset skal du følge kysten innover, og da får du bølgene mer innfri sida, og for meg som har sjekte, betyr det noe innmari rulling. Hvis sjøen blir så stor at den bryter, vil det bli verre å gå rolig mot, og enda verre å få inn fra sida. Men som mange har sagt, det er jo ikke verre enn at når du kommer ut fra Korshavn, så kjenner du på hva du trivs med, og trivs du ikke er dt bare å døren rundt og gå kanalen. Quote Link to post
sap_2000 Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Kommer an på hvor mye vind og hvor østlig, men generelt sett... Ved østavind kan sjøen dra seg rundt lindesnes så du får motsjø på strekningen Lista - Lindesnes. Å runde lindesnes å gå uttaskjærs til Kr S vil bli slitsomt og unødvendig. Man kan gå nesten hele strekket beskyttet bortsett fra 5 min rundt selve Lindesnes. Gå skipsleia fra Farsund til Korshavn, så smette rundt Lindesnes og rett inn mot Båly, om du ikke kan gå Spangereidkanalen (Tror P38 går under uten lanternemast over radar og med antenner nede). Derifra gå på innsiden Hille og ta Skjernøysund og følg leia videre til Ny hellesund og Kr S. Quote Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 (edited) Som SAP_2000 sier kjører du indre led fra Lista (Farsund) via Korshavn rundt Lindesnes og dreier indre led videre så bør ikke det by på store problemer ....kortvarig noe sjø rundt lindesnes men det bør den båten takle greit Dette i forhold til det de melder i dag ..regn og med litt sjø rundt Lista Edited April 1, 2019 by LALUNA II (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
pacuare Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Man kan gå nesten hele strekket beskyttet bortsett fra 5 min rundt selve Lindesnes. Forskjell på marsfart på seil og motorbåt.. Jeg regner 30-45 minutter, er litt røft både rett før og rett etter. Men 15 minutter med motorbåt er greit så lenge det bare er ubehagelig. Skal ikke si så mye om forholdene på østavind, har alltid vært på vest eller sydvest når jeg har krysset i kuling. På østavind har det vært lite vind. Går nesten alltid innaskjærs både før og etter. Quote Link to post
Sjøga Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Ser nå att windy.com har blitt litt snillere med vind og bølger. ser også ut som relativt lite vind frem til lista nå. Men er fortsatt kanskje litt langt frem i tid med å kunne stole på varsel. Har veldig lyst å få båten hjem til påske :) Quote Link to post
Sjøga Posted April 2, 2019 Author Share Posted April 2, 2019 Hvilken havn før lista er å anbefale som overnatting? muligens det blir vente der til lørdag. skal bli roligere lørdagen nå. Quote Link to post
LALUNA II Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 (edited) Egersund er en koselig plass Sirevåg rett før Egersund ikke så mye å se på der eller Hidra mellom Egersund og Lista eller Flekkefjord Edited April 2, 2019 by LALUNA II (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
pacuare Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Egersund er vel den klassiske stoppen. Er vel første gode havnen, nevn i alle hentetråder at de har billig diesel. Har noen havner på strekningen jeg ikke har besøkt, Flekkefjord er øverst på lista. Da Egersund er eneste havn jeg har besøkt kan jeg ikke anbefale andre. Quote Link to post
Sjøga Posted April 4, 2019 Author Share Posted April 4, 2019 hiver meg på fly til stavanger i morgen og satser på avgang mot mandal i 13 tiden. har trua på greit føre nå Quote Link to post
LALUNA II Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Ser ikke gale ut noe mere ruskete fra Lista https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Stille herfra men dukker vel opp et eller annet etterhvert ? Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Posted April 8, 2019 Share Posted April 8, 2019 JA hvordan ble det ...? kom han seg av gårde eller ? Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts