Sjøvind Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Batteriet ser ut til å ha tatt kvelden i løpet av vinteren. Pga en misforståelse har det stått tilkoblet med strømbryter på siden jeg leverte båten til opplag i november. Målte 5,75 volt etter at jeg hentet båten. Ville ikke ta lading. Det er ikke nytt, minst fire år, sannsynligvis noen år eldre. I manualen til motoren står det at batteriet skal være minst 70 Ah og gi 430-1080 A startstrøm. Det gamle batteriet var 60 Ah og ga 540 A, altså i minste laget. Har lite strømforbrukere, kun tiltmotor, et lite kabinlys og evt mobillader som trekker strøm når motor ikke går. Men det kan være jeg installerer noe mer dersom det ikke blir større båt med det første. Tenker å gå for vanlig blybatteri, noen anbefalinger for merke og forhandler? Hvor stort bør jeg kjøpe? Quote Link to post
ivar Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 La du merke til ladespenning med det gamle batteriet? Om den gikk over 14.4 volt ved lengre kjøring så bør du gå opp i AH så ikke batteriet overlades. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Gå for et vanlig blybatteri du. Holder i massevis. Men vil fraråde de som står SILVER eller SØLVOKSYD på. Har hatt 3 sånne som plutselig konka. Både i bil og båt.... F50'en min har 70 ahmp. Men sjekk ut hovedbryter samtidig at den ikke lekker strøm. Den forrige båten min lakk strøm uansett. Var defekt hovedbryter. Quote Link to post
ivar Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 slike hovedbrytere har begrenset levetid og må byttes fra tid til annen Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Takk for svarene! Husker ikke ladespenningen dessverre. Registrerer både her inne og fra andre hold at mange anbefaler Biltemabatterier, så ligger an til å bli det. Bortsett fra pris og størrelse, er det noen begrensning for hvor mange Ah man kan ha egentlig? Sjekke hovedbryter, hvordan gjør jeg det? Regner med jeg må koble på batteri, sette bryter på AV og måle et eller annet sted etter bryteren. Men hva ser jeg etter, hvilken verdi skal multimeteret settes til? Ganske grønn på strøm og batterier som dere sikkert forstår... Quote Link to post
Lars H. Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 jerognal skrev for 8 timer siden: Gå for et vanlig blybatteri du. Holder i massevis. Men vil fraråde de som står SILVER eller SØLVOKSYD på. Har hatt 3 sånne som plutselig konka. Både i bil og båt.... Er det kun din egen dårlige erfaring med den typen batteri du viser til, eller har du annen informasjon for ikke å velge slike batterier? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jerognal Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Egen erfaring. De dør ut sånn helt plutselig og tar ikke strøm mer. Vanlige blybatterier blir sakte dårligere så du vil merke når det er på tide med nytt. Hadde sølvoksyd i XC70'en. 3 år gammelt. Plutselig kaputt. Prøvde å reklamere til Volvo men neida.... Dette var et Bosch. Junior hadde Bosch i V70'en sin. Sølvoksyd. Plutselig var det kaputt. Hadde Biltema sølvoksyd i forrige båten. Den lakk litt strøm og måtte lades innimellom. Det tålte det ikke. Plutselig tok det ikke strøm.... Nå har eg Sønnack vanlig bly både i båt og XC70. Så langt alt vel.... Jeg aner ikke hva det er med disse sølvoksyd-batteriene men skal ALDRI ha noe slikt. Quote Link to post
ivar Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 Sjøvind skrev for 15 timer siden: Bortsett fra pris og størrelse, er det noen begrensning for hvor mange Ah man kan ha egentlig? Sjekke hovedbryter, hvordan gjør jeg det? Regner med jeg må koble på batteri, sette bryter på AV og måle et eller annet sted etter bryteren. Men hva ser jeg etter, Hvis batteriet er for stort i Ah , så vil motoren slite med å lade det skikkelig opp, og et dårlig oppladet batteri får gjerne redusert levetid. Når hovedbryter begynner å bli dårlig så blir det økt spenningsfall over den , slik at spenning fram til forbrukere (feks starter) synker mye ved belastning Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Posted April 2, 2019 Share Posted April 2, 2019 ivar skrev On 1.4.2019 at 10.34: La du merke til ladespenning med det gamle batteriet? Om den gikk over 14.4 volt ved lengre kjøring så bør du gå opp i AH så ikke batteriet overlades. Hva? Ladespenningen styres da av spenningstegulatoren på denne? Ikke av ah på batteriet? Ja, enkelte småmotorer har ikke spenningsregulator, da er saken andeledes. Da du i praksis ikke har strømforbrukere som trekker strøm, og det har funket det du hadde, så jeg ser liten vits i større batteri enn anbefalt. Quote Link to post
Sjøvind Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 Kan se ut som jeg har klart å redde batteriet Fulgte et tips jeg kom over her på BP, ladet det noen timer på en "dum" lader til 11,5 volt. Lot det så stå over natten med en smartlader til det var fulladet. Gjentok siste før jeg satte ut båten. Hadde en tur på ca 2 timer. To dager senere målte jeg 12,8 volt. Får ikke brukt båten før etter påske, blir spennende og se hvilken spenning jeg måler da. Regner med at batteriet er brukbart hvis jeg da har opp mot 12,7 volt? Ladespenning, denne lå på rundt 14,9 volt. Høyt? Om batteriet skulle vise seg å holde på spenningen, vurderer jeg likevel å kjøpe et nytt og oppbevare det gamle ombord som reserve. Som skrevet lengre opp i tråden vil jeg da kjøpe et litt større batteri. Men hvor stort kan jeg ha? Vil 80 Ah gå greit? Quote Link to post
ivar Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Sørlandet2 skrev On 2.4.2019 at 18.50: Hva? Ladespenningen styres da av spenningstegulatoren på denne? Ikke av ah på batteriet? Ja, enkelte småmotorer har ikke spenningsregulator, da er saken andeledes. Disse har regulatore men har sett at den ligger litt høyt på noen motorer...: Sjøvind skrev 2 minutter siden: Ladespenning, denne lå på rundt 14,9 volt. Høyt? Min F115 havner gjerne på 14,6 på lengre kjøring. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kjellg Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Sjøvind skrev for 11 timer siden: Ladespenning, denne lå på rundt 14,9 volt. Høyt? Njaaaa, på en varm sommerdag er det høyt. Men om vinteren når det er kaldere så kan det være greit for batteriet, men for glødepærer er det uansett høyt. Med så høy spenning så forkorter du levetiden for pærene vesentlig. Men har samtidig sett at veldig mange Yamaha motorer har ganske høy ladespenning, og gjerne som din helt oppe i 14,9V. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.