Jump to content

VP D2-55. Trenger hjelp til Nm på bolter.


Torsen67

Recommended Posts

Vanligvis så er tiltrekkingsmomentet og rekkefølge oppgitt i verkstedmanualen. Men uansett så er det vanskelig å svare generelt på spørsmålet ditt. Du skriver ikke noe om hvilken dimensjon det er på skruen og heller ikke noe om fasthetsklasse.

 

I tabellen jeg har linket til finner du en generell oversikt over maskinskruer, dim. Mx, fasthetsklasse y.z og maks. tiltrekkingsmomentet i Nm. Når jeg trekker til så stiller jeg momentnøkkelen på et lavere moment enn beskrevet, så trekker jeg til en runde. Deretter øker jeg momentet og tar en runde til. Om skruen er smurt så kan du trekke mer enn om den er tørr for da er det mye lavere friksjon mellom gjengene. Seriøse leverandører oppgir hvilket moment man skal bruke og om det skal brukes fett eller kobberpasta på gjengene. Riktig adressat for spørsmålet ditt er motorleverandøren.

 

Eksempel momenttabell, ingen garanti for at dette er riktig for din motor

Link to post
Share on other sites

Bestefar skrev 1 time siden:

Vanligvis så er tiltrekkingsmomentet og rekkefølge oppgitt i verkstedmanualen. Men uansett så er det vanskelig å svare generelt på spørsmålet ditt. Du skriver ikke noe om hvilken dimensjon det er på skruen og heller ikke noe om fasthetsklasse.

 

I tabellen jeg har linket til finner du en generell oversikt over maskinskruer, dim. Mx, fasthetsklasse y.z og maks. tiltrekkingsmomentet i Nm. Når jeg trekker til så stiller jeg momentnøkkelen på et lavere moment enn beskrevet, så trekker jeg til en runde. Deretter øker jeg momentet og tar en runde til. Om skruen er smurt så kan du trekke mer enn om den er tørr for da er det mye lavere friksjon mellom gjengene. Seriøse leverandører oppgir hvilket moment man skal bruke og om det skal brukes fett eller kobberpasta på gjengene. Riktig adressat for spørsmålet ditt er motorleverandøren.

 

Eksempel momenttabell, ingen garanti for at dette er riktig for din motor

 

Takker for svar. Men hvordan tolker jeg dette riktig?

 

M5 8.8 5.0 Nm 
M5 10.9 7.3 Nm 
M5 12.9 8.0 Nm 
M6 8.8 8.6 Nm 
M6 10.9 12.6 Nm 
M6 12.9 14.0 Nm 

 

I første rekke så står det M5 8.8 og 5.0. Er dette vått/tørt?

Så kommer M5 to ganger til. Er dette for at man skal gå tre runder før man er ferdig?

Link to post
Share on other sites

M5 8.8 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 8.8 og da blir tiltrekkingsmomentet 5,0 NM. 

 

M5 10.9 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 10.9 og da blir tiltrekkingsmomentet 7,3 Nm.

 

M5 12.9 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 12.9 og da blir tiltrekkingsmomentet 8,0 Nm.

 

Fasthetsklasse  finner du på skruehode.

 

Den tabellen jeg laget link til var ment som et eksempel. I og med at det ikke står noe så må du regne det som tørt. Men nå er det slik at hvor mye moment du skal ha også kan være avhengig av hvilken type pakning du har. Derfor anbefaler jeg at du kontaktene forhandler eller verksted. De har tabeller for dette og vil også ha anbefalinger om hvilken fasthetsklasse du bør bruke. Volvo anbefaler vanligvis at skruegjengene smøres.

 

Volvo Penta selger verkstedhåndbøker (Workshop Manual) til sine motorer. Jeg anbefaler på det varmeste at du anskaffer en slik. Jeg legger en link en slik slik st du kan se hvor mye informasjon som da blir tilgjengelig.

 

 

Workshop Manual Volvo MD6A

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg dette i Workshop manual på nettet. Men dette kan da umulig gjelde hele motoren?

 

Beklager at det ble litt rart. Tekst kopiert fra PDF. Men tallene er Nm.

 

Tightening torque in Nm Cylinder head*............................................................ 100 Main bearings: upper to lower bearing caps........................................ 52 main bearing caps to cylinder block (hex bolts) .......... 52 rear cap (Allen bolt) .................................................... 27 Big end bearings ........................................................ 52 End plate/flywheel housing......................................... 25 Flywheel housing ....................................................... 25 Flywheel .................................................................... 74 Elastic coupling ......................................................... 22 Adapter plate to flywheel housing ............................... 22 Strainer, oil pump ....................................................... 10 Oil sump .................................................................... 10 Drain plug, oil sump ................................................... 35 Timing gear cover ...................................................... 10 Crankshaft pulley ....................................................... 300 Injection pump ........................................................... 15 Bearing block, rocker arm shaft ................................. 33 Valve cover ................................................................ 14 Pressure oil pipe (cylinder block – cylinder head) ....... 12 Injectors ..................................................................... 64 Delivery pipes ............................................................ 23 Pressure valve holder ................................................ 42 Reduction valve ......................................................... 64 Locking screw (max. fuel volume) .............................. 15 Locking screw (engine speed) .................................... 15 Glowplug .................................................................... 18 Oil pressure monitor ................................................... 18 Coolant temperature monitor ...................................... 27 Oil pressure sensor .................................................... 18 Coolant temperature sensor ....................................... 18 * The tightening torque given is the final tightening torque. The cylinder head is to be tightened in three steps in the correct tightening sequence, see tightening diagram

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk nå svar fra en VP forhandler i Son. Det er ikke oppgitt Nm på disse skruene. Det er basert på sunn fornuft! Hmm, ja da får jeg vel bare dra til med hånden langt inne på skralla. Har skrudd litt før, og det er sjeldent at jeg har dratt i filler bolter og skruer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...