Torsen67 Startet 31.Mars.2019 Del på Facebook Startet 31.Mars.2019 Skal på med manifold/varmeveksleren. Noen som har oversikt på på hvor mye Nm disse boltene skal ha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ingen som kan hjelpe med hvor jeg kan få opplyst dette? Noe dritt om jeg så drar til både for lite eller for mye.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestefar Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Vanligvis så er tiltrekkingsmomentet og rekkefølge oppgitt i verkstedmanualen. Men uansett så er det vanskelig å svare generelt på spørsmålet ditt. Du skriver ikke noe om hvilken dimensjon det er på skruen og heller ikke noe om fasthetsklasse. I tabellen jeg har linket til finner du en generell oversikt over maskinskruer, dim. Mx, fasthetsklasse y.z og maks. tiltrekkingsmomentet i Nm. Når jeg trekker til så stiller jeg momentnøkkelen på et lavere moment enn beskrevet, så trekker jeg til en runde. Deretter øker jeg momentet og tar en runde til. Om skruen er smurt så kan du trekke mer enn om den er tørr for da er det mye lavere friksjon mellom gjengene. Seriøse leverandører oppgir hvilket moment man skal bruke og om det skal brukes fett eller kobberpasta på gjengene. Riktig adressat for spørsmålet ditt er motorleverandøren. Eksempel momenttabell, ingen garanti for at dette er riktig for din motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Bestefar skrev 1 time siden: Vanligvis så er tiltrekkingsmomentet og rekkefølge oppgitt i verkstedmanualen. Men uansett så er det vanskelig å svare generelt på spørsmålet ditt. Du skriver ikke noe om hvilken dimensjon det er på skruen og heller ikke noe om fasthetsklasse. I tabellen jeg har linket til finner du en generell oversikt over maskinskruer, dim. Mx, fasthetsklasse y.z og maks. tiltrekkingsmomentet i Nm. Når jeg trekker til så stiller jeg momentnøkkelen på et lavere moment enn beskrevet, så trekker jeg til en runde. Deretter øker jeg momentet og tar en runde til. Om skruen er smurt så kan du trekke mer enn om den er tørr for da er det mye lavere friksjon mellom gjengene. Seriøse leverandører oppgir hvilket moment man skal bruke og om det skal brukes fett eller kobberpasta på gjengene. Riktig adressat for spørsmålet ditt er motorleverandøren. Eksempel momenttabell, ingen garanti for at dette er riktig for din motor Takker for svar. Men hvordan tolker jeg dette riktig? M5 8.8 5.0 Nm M5 10.9 7.3 Nm M5 12.9 8.0 Nm M6 8.8 8.6 Nm M6 10.9 12.6 Nm M6 12.9 14.0 Nm I første rekke så står det M5 8.8 og 5.0. Er dette vått/tørt? Så kommer M5 to ganger til. Er dette for at man skal gå tre runder før man er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Forskjellig hardhetsklasse. 8.8, 10.9 og 12.9. Pleier å stå på boltene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestefar Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 M5 8.8 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 8.8 og da blir tiltrekkingsmomentet 5,0 NM. M5 10.9 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 10.9 og da blir tiltrekkingsmomentet 7,3 Nm. M5 12.9 betyr en skrue med utvendig diameter 5 mm, fasthetsklasse er 12.9 og da blir tiltrekkingsmomentet 8,0 Nm. Fasthetsklasse finner du på skruehode. Den tabellen jeg laget link til var ment som et eksempel. I og med at det ikke står noe så må du regne det som tørt. Men nå er det slik at hvor mye moment du skal ha også kan være avhengig av hvilken type pakning du har. Derfor anbefaler jeg at du kontaktene forhandler eller verksted. De har tabeller for dette og vil også ha anbefalinger om hvilken fasthetsklasse du bør bruke. Volvo anbefaler vanligvis at skruegjengene smøres. Volvo Penta selger verkstedhåndbøker (Workshop Manual) til sine motorer. Jeg anbefaler på det varmeste at du anskaffer en slik. Jeg legger en link en slik slik st du kan se hvor mye informasjon som da blir tilgjengelig. Workshop Manual Volvo MD6A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 En sånn manual skulle jeg hatt ja.. Hva betaler man for dette? Skal bare montere kjøleren, vaske båten og legge den ut for salg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Nå fant jeg dette i Workshop manual på nettet. Men dette kan da umulig gjelde hele motoren? Beklager at det ble litt rart. Tekst kopiert fra PDF. Men tallene er Nm. Tightening torque in Nm Cylinder head*............................................................ 100 Main bearings: upper to lower bearing caps........................................ 52 main bearing caps to cylinder block (hex bolts) .......... 52 rear cap (Allen bolt) .................................................... 27 Big end bearings ........................................................ 52 End plate/flywheel housing......................................... 25 Flywheel housing ....................................................... 25 Flywheel .................................................................... 74 Elastic coupling ......................................................... 22 Adapter plate to flywheel housing ............................... 22 Strainer, oil pump ....................................................... 10 Oil sump .................................................................... 10 Drain plug, oil sump ................................................... 35 Timing gear cover ...................................................... 10 Crankshaft pulley ....................................................... 300 Injection pump ........................................................... 15 Bearing block, rocker arm shaft ................................. 33 Valve cover ................................................................ 14 Pressure oil pipe (cylinder block – cylinder head) ....... 12 Injectors ..................................................................... 64 Delivery pipes ............................................................ 23 Pressure valve holder ................................................ 42 Reduction valve ......................................................... 64 Locking screw (max. fuel volume) .............................. 15 Locking screw (engine speed) .................................... 15 Glowplug .................................................................... 18 Oil pressure monitor ................................................... 18 Coolant temperature monitor ...................................... 27 Oil pressure sensor .................................................... 18 Coolant temperature sensor ....................................... 18 * The tightening torque given is the final tightening torque. The cylinder head is to be tightened in three steps in the correct tightening sequence, see tightening diagram Redigert 1.April.2019 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Fikk nå svar fra en VP forhandler i Son. Det er ikke oppgitt Nm på disse skruene. Det er basert på sunn fornuft! Hmm, ja da får jeg vel bare dra til med hånden langt inne på skralla. Har skrudd litt før, og det er sjeldent at jeg har dratt i filler bolter og skruer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ser også at det står 88 på M6 boltene. Da ble jeg litt klokere. Selv om 8.6 Nm høres lite ut. Men forholder meg da til det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.