Jump to content

Vurderer lettvint løsning med bunnstoff i år.

PiperBill

Recommended Posts

Ikke noe vits i å stoffe lag på lag. Eneste som tjener på det er butikkene. Flekk over der det er borte, kun fiskene som ser skroget under vann.

Noen båteiere har en annen farge på primeren enn bunnstoffet. Da ser man lettere hvor bunnstoffet er slitt av og hvor det skal flekkes. Et strøk i vannlinjen er lurt i tillegg til flekking.

Jeg har bare flekket i de 33 årene jeg har hatt båten pluss litt i vannlinjen. Da går det ikke med mer enn 0,7 liter bunnstoff hver vår. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har alltid tenkt at når det har grodd slim når jeg tar opp båten for stoffing i juni så er det fordi det ikke er mer virkestoffer igjen i bunnstoffet (Seajet).

Dere mener altså at etter en real runde med høytrykkspyleren og flekking i vannlinjen så er det bare å hive båten ut igjen?

Jeg ligger ute hele året.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

De små mengdene slim jeg får i løpet av en sesong kan jeg ikke forstå at kan være noe problem. Dessuten forsvinner det som dug for solen ved høytrykkspylingen (ikke hobbyspyler). Virkestoffene i selvpolerende bunnstoff er jevnt fordelt i malingen, altså virksomt så lenge det er noe igjen av bunnstoff.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har tenkt at det kan ha med hvor mye gror/rur det vanligvis er der hvor båten ligger. Jeg er innerst i Skjebergkilen i Østfold. Det er en liten stripe på babord side, rett over bunnstoffet som ofte ligger under vann (skulle egentlig hevet vannlinja 2cm). Der er det tjukt med rur rett på gelcoaten. Men ellers er det bare litt slim der det er bunnstoff.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er det  nok bunnstoff så bruker jeg og vaske vannlinjen med en klut med aceton, vannlinjen blir som ny, er ikke vits og smøre på lag på lag når det er fra før av:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...