Far Out Startet 24.August.2005 Del på Facebook Startet 24.August.2005 Jeg lurer på om jeg skulle fått meg et varmeapparat som utnytter motorens kjølevann. Jeg har lest noen av de tidligere diskusjonene her og forstår at det går an å kjøpe nye apparater fra forskjellige leverandører. For å spare penger tenkte jeg at jeg skulle prøve å få kjøpt et brukt varmeapparat fra en lastebil, buss, personbil e.l. Jeg tenkte ikke å legge opp varmluftslanger, men bare la det blåse direkte ut i kabinen. Er det noen som har tips om hvem i Oslo som kan ha slike (lastebilopphugning, bil demontering, etc.)? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Brødrene London kanskje? Veldig stor bilopphogging hvis den fortsatt eksisterer... Tror det er over 20 år siden jeg var der sist. Husk bare at du må ha ett med 12V vifte. Ellers så får du jo nye til båt fra tusenlappen og oppover. Og disse er lette å felle inn slik at det ser pent ut. Se i Maritim katalogen, de har et par-tre typer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fenix Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 (redigert) Brødrene London kanskje? Veldig stor bilopphogging hvis den fortsatt eksisterer... Tror det er over 20 år siden jeg var der sist. Husk bare at du må ha ett med 12V vifte. Ellers så får du jo nye til båt fra tusenlappen og oppover. Og disse er lette å felle inn slik at det ser pent ut. Se i Maritim katalogen, de har et par-tre typer. <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror "Brødrene London" var det som nå heter "Norsk Gjenvinning"? Redigert 24.August.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Ser at de i alle fall står oppført i Telefonkatalogen under bilopphugging, så da må de nok være i drift ennå. Brødrene London AS Knud Bryns v 1 -3 Postboks 6181 Etterstad, 0602 Oslo..................... 22 64 94 64 - Telefaks................................. 22 64 94 63 - Internett: www.blb.no Lykke til . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fenix Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Ser at de i alle fall står oppført i Telefonkatalogen under bilopphugging, så da må de nok være i drift ennå. Brødrene London AS Knud Bryns v 1 -3 Postboks 6181 Etterstad, 0602 Oslo..................... 22 64 94 64 - Telefaks................................. 22 64 94 63 - Internett: www.blb.no Lykke til . <{POST_SNAPBACK}> Sorry, blandet sammen med Brødrene Jahr (Jahr & Sønner), som er blitt til NG. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Jeg kjøpte for mange år siden noen slike apparater fra en buss som var under hugging. Ett blåser inn i salongen og ett i styrehuset. De har funksjonert aldeles utmerket hele tiden og spesielt på korte turer vinterestid er de "gull verdt". Du skriver ikke om motoren er ferskvannskjølt, men det går jeg ut fra at den er? For på en sjøvannskjølt motor kan jeg se for meg at det kanskje ikke ble noen stor suksess; pga lavere kjølevannstemperatur og fare for korrosjon. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Vær obs. på at veldig få busser går med 12V anlegg. Det finnes en busshogger i Fredrikstad-området. Kanskje Walter S. kjenner til denne. Jeg har et mobilnr. en plass om jeg klarer å finne det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Bussvarmer er nok ikke tingen, de går jo på 24 volt, men det sitter meget godt egnede varmere i minibusser og større varebiler. Har selv en varmer fra Mercedes varebil og den varmer mer en nok. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 En ny 10KW ardic koster jo ikke mer enn 2000,- Og da får du med bryter... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 En ny 10KW ardic koster jo ikke mer enn 2000,- Og da får du med bryter... <{POST_SNAPBACK}> Hvor da? Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Prøv Solheim Diesel i Florø! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hæ???? 10 kv varmer til to lapper? Da tror jeg at jeg har gått glipp av noe! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Ok, nå skjønte selv jeg det....kun register med vifte da Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Maritim: EBERSPACHER DEFROSTER 24 VDC/10 KW Art.nummer: 4230-41 Pris: 2308,- For kopling til motorens kjølevann. 3 trinn. Luftslange: 60mm Vann: 16mm Leveres med bryter Tekniske data: Effekt inntil:10 kw v / 80 grader. Vannanslutninger:16 mm Luftslangediam:60 mm Antall luftuttak:4 stk Antall effekttrinn:3 Strømforbruk: 6,0 / 4,5 / 3,7 A Mål:420 x 220 x 130 mm Vekt:7 kg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 (redigert) Maritim: EBERSPACHER DEFROSTER 24 VDC/10 KW Art.nummer: 4230-41 Pris: 2308,- For kopling til motorens kjølevann. 3 trinn. Luftslange: 60mm Vann: 16mm Leveres med bryter Tekniske data: Effekt inntil:10 kw v / 80 grader. Vannanslutninger:16 mm Luftslangediam:60 mm Antall luftuttak:4 stk Antall effekttrinn:3 Strømforbruk: 6,0 / 4,5 / 3,7 A Mål:420 x 220 x 130 mm Vekt:7 kg <{POST_SNAPBACK}> Det er forskjell på varmeapparat og defroster. En defroster funker kun så lenge motoren går. Alternativt kan man sette inne en ekstra sirkulasjonspumpe som gjør at den fungerer etter at motoren er slått av. Men når kjølevannet på motoren er blitt kaldt da blåser defrosteren bare kald luft En diseldrevet vannvarmer er noe helt annet. Den varmer opp vannet i varmtvannstanken - og det kan kobles til en defroster som så blåser varm luft ut i båten - luften varmes da av varmtvannet. Den beste - om ikke billigste - løsningen er dieseldrevet luftvarmer. Redigert 25.August.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Dette vet eg også. Har selv både vannvarmer, og defroster. Regner med det var defroster Gladiator var ute etter. Synes en defroster er veldig godt å ha når det dugger på ruten og det er ønske om litt varme i båten underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas London Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hei dere! Jeg driver Brødrene London og får ofte spørsmål om bildeler kan brukes i et maritimt miljø. I utgangspunktet pleier vi å informere om at mye av det elektriske dessverre er anderledes på båt enn bil. Dvs at f eks dynamo til maritimt formål er gnist sikker noe bil dynamoen ikke er. Vi er ikke spesialister på maritime deler men vi vet det er forskjeller. Når det gjelder ditt spørsmål om varmer til din båt er det vanskelig å få tak i komplett register og vifte i samme boks. De fleste selger register og vifte for seg og lagerfører ikke hele boksen. Vi gjør hvertfall ikke det. Jeg anbefaler på det sterkeste en luft luft diesel eller bensinvarmer f eks webasto. Det går helt sikkert greit å bruke vann luft varmer som flere nevner her men tenk da på at vannpumpe må jobbe ekstra hardt pga økt mengde kjølevann i systemet. Det kan ikke brukes på saltvann. Registeret på biler er ikke beregnet for annet enn ferskvann. Jeg anbefaler det hvertfall ikke. Jeg er selvfølgelig behjelpelig om det er noe du tror vi kan hjelpe med. Mvh THOMAS LONDON BRØDRENE LONDON AS Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hei Jeg laget meg et defroster annlegg av et volvo varmeapparat som er montert i min fjord 24 weekender. det holder rutene frie for dugg men ikke mere, ( båten er jo åpen )Jeg har lagt ut bilde på fjord boat forumet . Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Det er forskjell på varmeapparat og defroster. En defroster funker kun så lenge motoren går. Alternativt kan man sette inne en ekstra sirkulasjonspumpe som gjør at den fungerer etter at motoren er slått av. Men når kjølevannet på motoren er blitt kaldt da blåser defrosteren bare kald luft Var det ikke bussvarmer han var ute etter. Det er no en defroster type det da. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hafrsfjord Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 .......... Far Out Noen som har sjekket dato på spørsmålet..? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Maritim: EBERSPACHER DEFROSTER 24 VDC/10 KW Art.nummer: 4230-41 Pris: 2308,- men dette er da et apparat for for 24 V, som det går fram av teksten over. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Trophy Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Finns hos Maritim i 12v http://www.maritim.no/product.aspx?id=22374&groupkey=009003010 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
jonsverre Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Kult av Thomas London å hive seg på her! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.