Jump to content

Varmeapparat på motorens kjølevann

Far Out

Recommended Posts

Jeg lurer på om jeg skulle fått meg et varmeapparat som utnytter motorens kjølevann. Jeg har lest noen av de tidligere diskusjonene her og forstår at det går an å kjøpe nye apparater fra forskjellige leverandører. For å spare penger tenkte jeg at jeg skulle prøve å få kjøpt et brukt varmeapparat fra en lastebil, buss, personbil e.l. Jeg tenkte ikke å legge opp varmluftslanger, men bare la det blåse direkte ut i kabinen. Er det noen som har tips om hvem i Oslo som kan ha slike (lastebilopphugning, bil demontering, etc.)?

Far Out

:diving:

Brødrene London kanskje? Veldig stor bilopphogging hvis den fortsatt eksisterer... Tror det er over 20 år siden jeg var der sist. :eek:

Husk bare at du må ha ett med 12V vifte. Ellers så får du jo nye til båt fra tusenlappen og oppover. Og disse er lette å felle inn slik at det ser pent ut. Se i Maritim katalogen, de har et par-tre typer. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Brødrene London kanskje? Veldig stor bilopphogging hvis den fortsatt eksisterer... Tror det er over 20 år siden jeg var der sist. :eek:

Husk bare at du må ha ett med 12V vifte. Ellers så får du jo nye til båt fra tusenlappen og oppover. Og disse er lette å felle inn slik at det ser pent ut. Se i Maritim katalogen, de har et par-tre typer. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror "Brødrene London" var det som nå heter "Norsk Gjenvinning"?

Redigert av Fenix (see edit history)

Ser at de i alle fall står oppført i Telefonkatalogen under bilopphugging, så da må de nok være i drift ennå.

Brødrene London AS

Knud Bryns v 1 -3 Postboks 6181

Etterstad, 0602 Oslo..................... 22 64 94 64

- Telefaks................................. 22 64 94 63

- Internett: www.blb.no

Lykke til :smiley: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser at de i alle fall står oppført i Telefonkatalogen under bilopphugging, så da må de nok være i drift ennå.

Brødrene London AS

Knud Bryns v 1 -3  Postboks 6181

Etterstad, 0602 Oslo..................... 22 64 94 64

- Telefaks................................. 22 64 94 63

- Internett: www.blb.no

Lykke til :smiley: .

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, blandet sammen med Brødrene Jahr (Jahr & Sønner), som er blitt til NG.

Jeg kjøpte for mange år siden noen slike apparater fra en buss som var under hugging. Ett blåser inn i salongen og ett i styrehuset. De har funksjonert aldeles utmerket hele tiden og spesielt på korte turer vinterestid er de "gull verdt".

Du skriver ikke om motoren er ferskvannskjølt, men det går jeg ut fra at den er? For på en sjøvannskjølt motor kan jeg se for meg at det kanskje ikke ble noen stor suksess; pga lavere kjølevannstemperatur og fare for korrosjon.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Maritim:

EBERSPACHER DEFROSTER 24 VDC/10 KW

Art.nummer: 4230-41

Pris: 2308,-

For kopling til motorens kjølevann. 3 trinn.

Luftslange: 60mm Vann: 16mm

Leveres med bryter

Tekniske data:

Effekt inntil:10 kw v / 80 grader.

Vannanslutninger:16 mm

Luftslangediam:60 mm

Antall luftuttak:4 stk

Antall effekttrinn:3

Strømforbruk: 6,0 / 4,5 / 3,7 A

Mål:420 x 220 x 130 mm

Vekt:7 kg

Maritim:

EBERSPACHER DEFROSTER 24 VDC/10 KW

Art.nummer: 4230-41

Pris: 2308,-  

For kopling til motorens kjølevann. 3 trinn.

Luftslange: 60mm Vann: 16mm

Leveres med bryter

Tekniske data:

Effekt inntil:10 kw v / 80 grader.

Vannanslutninger:16 mm

Luftslangediam:60 mm

Antall luftuttak:4 stk

Antall effekttrinn:3

Strømforbruk: 6,0 / 4,5 / 3,7 A

Mål:420 x 220 x 130 mm

Vekt:7 kg

<{POST_SNAPBACK}>

Det er forskjell på varmeapparat og defroster. En defroster funker kun så lenge motoren går. Alternativt kan man sette inne en ekstra sirkulasjonspumpe som gjør at den fungerer etter at motoren er slått av. Men når kjølevannet på motoren er blitt kaldt da blåser defrosteren bare kald luft

En diseldrevet vannvarmer er noe helt annet. Den varmer opp vannet i varmtvannstanken - og det kan kobles til en defroster som så blåser varm luft ut i båten - luften varmes da av varmtvannet.

Den beste - om ikke billigste - løsningen er dieseldrevet luftvarmer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 5 år senere...

Hei dere! Jeg driver Brødrene London og får ofte spørsmål om bildeler kan brukes i et maritimt miljø. I utgangspunktet pleier vi å informere om at mye av det elektriske dessverre er anderledes på båt enn bil. Dvs at f eks dynamo til maritimt formål er gnist sikker noe bil dynamoen ikke er. Vi er ikke spesialister på maritime deler men vi vet det er forskjeller. Når det gjelder ditt spørsmål om varmer til din båt er det vanskelig å få tak i komplett register og vifte i samme boks. De fleste selger register og vifte for seg og lagerfører ikke hele boksen. Vi gjør hvertfall ikke det. Jeg anbefaler på det sterkeste en luft luft diesel eller bensinvarmer f eks webasto. Det går helt sikkert greit å bruke vann luft varmer som flere nevner her men tenk da på at vannpumpe må jobbe ekstra hardt pga økt mengde kjølevann i systemet. Det kan ikke brukes på saltvann. Registeret på biler er ikke beregnet for annet enn ferskvann. Jeg anbefaler det hvertfall ikke. Jeg er selvfølgelig behjelpelig om det er noe du tror vi kan hjelpe med.

Mvh

THOMAS LONDON

BRØDRENE LONDON AS

Det er forskjell på varmeapparat og defroster. En defroster funker kun så lenge motoren går. Alternativt kan man sette inne en ekstra sirkulasjonspumpe som gjør at den fungerer etter at motoren er slått av. Men når kjølevannet på motoren er blitt kaldt da blåser defrosteren bare kald luft

Var det ikke bussvarmer han var ute etter. Det er no en defroster type det da. :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...