Jump to content

Trenger nytt startbatteri, er dette fra Biltema bra.


leopard

Recommended Posts

Det var godt å høre Hulda. Jeg kjøpte et i samme serien, bare litt større, art. 80-2753, 75Ah og CCA EN 720A til bilen i november. Varer det like lenge som ditt batteri, blir bilen 18 år og jeg 85 år om 10 år!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har/har hatt tilsammen fem slike i mange år nå, ett tok kvelden da det stod i en bil som ikke ble ladet over vinteren, og i praksis tømte batteriet etter to uker, og ett røyk da batteripolen (den på kabelsiden) hadde dårlig kontakt og dermed ikke ladet batteriet.. De andre tre (det siste jeg nevnte byttet jeg i et AGM-batteri fra Biltema) har fungert prikkfritt, men som andre blybatterier er ikke sølv-kalsium-varianten noe glad i dyputladning.

Masse startstrøm i disse!

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Guest Thostr

Jeg har disse sølv-kalsium-batteriene, og de har sære krav til lade-spenning og jeg klarer ikke å få de til å holde på noe særlig strøm. Kan være de har vært mishandlet hos tidligere eier, så skal ikke være skråsikker på hva som er årsaken. Men det blir garantert ikke nye av samme sort hos meg.

Link to post

Hvordan dette batteriet fungerer som startbatteri har jeg ikke kunnskap om, men jeg sleit med disse på en Saga 315 når jeg kjørte både vinsj og baugpropeller. Spenningsfallet ble rett og slett for stort. Mener dette var 3 stykker 90 Ah kunne også ha vært 100 eller 110 i parallell.

Biltema avfeide det hele med dårlig ledningsopplegg eller brytere til å begynne med, men jeg målte spenningsfallet hele veien på alle punkter i båten og etter dette var det bare å levere batteriene, og fikk pengenme tilbake. Batteriene ble erstattet av 2 Haze 110 Ah batterier og med disse var det ingen problem.

 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke sterke følelser hverken for det ene eller det andre. Om bord i Hulda har jeg pr. dags dato ikke sølvoksid. Men jeg har det i to biler, og der har batteriene holdt lenge. Dog skal innrømmes at jeg setter bilene på lading fra tid til annen når det har vært lenge stillestand, eller kun småkjøring. Det er mange år siden BMW'en har hatt på vinterdekk, bilen er lagret hele vinteren. Jeg har ikke problemer med å godta dårlige erfaringer mange har med disse batteriene. Eller at man generelt har problemer med gitte produkter som andre har meget gode erfaringer med. Uten å lage noe greie av 'problematikken', lurer allikevel på hva det er som styrer forskjellen på fiasko og suksess. Når det gjelder omtalte batterier, så gir Biltema lenger garanti på disse batteriene enn de vanlige. På den andre siden, ansatte hos Biltema virker til å ha null peiling på batterier. Ut fra egen erfaring ved at jeg har snakket med noen av de ansatte i Moss og Sarpsborg, der jeg vanligvis handler. Diskutere batterier med den meget vennlige betjeningen er rett og slett 'goddag man hostesaft'. I så måte er ikke dette noe særpreg for Biltema, mange butikker er slik.

Link to post
Hulda skrev 22 minutter siden:

På den andre siden, ansatte hos Biltema virker til å ha null peiling på batterier. Ut fra egen erfaring ved at jeg har snakket med noen av de ansatte i Moss og Sarpsborg, der jeg vanligvis handler. Diskutere batterier med den meget vennlige betjeningen er rett og slett 'goddag man hostesaft'. 

Det er en mild påstand. Damene hos Biltema selger jo alt fra eksosanlegg til Q-tips, el-innstallasjon, og båtutstyr, og det er vel få eller ingen av ekspeditørene som kan skilte med en Bachlor grad innen noen av områdene.

 

Jeg kjøpte et slikt batteri til konebilen for 2-3 år siden. Det må jeg si er overraskende sprekt. Bilen har tildels stått parkert lenge, aldri blitt toppladet, og dieselmotoren knurrer friskt igang. Hører også at starteren trekker vesentlig raskere rundt enn før, uansett utetemperatur. Anbefales!

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-2000028225 

Link to post

Bruker de billige sorte batteriene fra Biltema i båten. Kobler de fra hver vinter og lar de bare stå. Den grønne perla er der på våren. Kobler til lader, men den gir seg etter få minutter da de er fulladet. Det verste av alt, er at jeg tror det er to fritidsbatterier da starteren drar litt tregt rundt hvis motoren står midt før en kompresjon. Men det har funket i 3 - 4 år.

Link to post

At de er fulladet skal du ikke ta for gitt. Og at mange kjøper batterier som har vært lagret uten lading over lengre tid er nok helt vanlig.

Selv tar jeg med multimeteret når jeg kjøper batterier, men batteriene kan jo være nyladet, men allikevel stått lenge så dette er ingen garanti.

 

Derfor vil jeg også advare litt mot å konkludere om et batteri er dårlig eller bra basert på spørsmål her på båtplassen. Om man swer på mitt svar på dette batteriet, så fungerte det perfekt som startbatteri med ikke 3 minutt på vinsj og thruster.

Link to post
index skrev 12 minutter siden:

Jeg sjekker med multimeter når jeg kjøper, selv om "gutta" på Biltema ikke liker det;-) Velger et med OK spenning. Og jeg fullader alltid før montering.

 

JRK skrev 9 minutter siden:

At de er fulladet skal du ikke ta for gitt. Og at mange kjøper batterier som har vært lagret uten lading over lengre tid er nok helt vanlig.

Selv tar jeg med multimeteret når jeg kjøper batterier, men batteriene kan jo være nyladet, men allikevel stått lenge så dette er ingen garanti.

 

Takker så mye for svarene.?

Men, hvor høy spenning bør batteriet ha når jeg måler det i butikken?

Er det en nedre grense som gjør at det ikke er lurt å kjøpe det?

 

Link to post

Byttet inn ett batteri som konket over vinteren. Fikk nytt uten videre diskusjon ved å legge frem kvittering. Alle batterier kan ha feil fra fabrikk, eller fått juling under transport. For min del går jeg for BT neste gang også. Nå skal det sies at jeg har to BT butikker rett i nærheten. Det gjør det også enkelt når man skal ha tak i ting der og da eller må reklamere. Å bruke multimeter ved kjøp har jeg ikke tenkt på. Men kommer sikkert til å gjøre det neste gang:giggle: 

Link to post

Mine Ritar AGM batterier hadde 13,1 volt i høst, Nå i vår 5 måneder etter var de 13,0 Volt

Et normalt åpent bly/syre skal holde 12,9 Volt. Dette faller nok fortere.

 

For åpne bly/syre

Jeg ville målt og alt under 12,7 volt hadde jeg ikke kjøpt. Men selv på denne spenningen ville jeg spurt om produksjonsdato og siste lading. Om batteriet er 3 måneder gammel og ikke ladet er alt OK. Om batteriet er et halv år og ladet siste måneden hadde jeg ikke kjøpt.

 

Uansett så vill jeg tatt batteriet hjem ladet det en døgn da har du fulladet batterie. Da bør vilespenningen være 12,9 volt.

Er den under 12,8 er det retur.

 

Veldig bra at flest mulig tar med seg multimeteret for da blir leverandørene mer oppmerksom på problemstillingen

Link to post

Jeg kan jo nevne at vi bruker høykvalitets AGM batterier i våre UPS'er,. Her har vi ladeprosedyre og batteriene lades batterien minimum hver 6. måned. Det er ganske vanlig at UPS'ene lagres ute på verftene. En gjennganger er at batterier som står lagret under for høy tempratur (over 30 grader) degraderes allerede etter noen måneder. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...