Jump to content

Har jeg et DPH drev og hva trenger jeg for å bytte belger selv?

Hosse

Recommended Posts

Hei

Har fått meg nyere båt (nyere enn før:-)) med en VP D4 260 -07 motor. Jeg tenkte ta service selv og tror jeg skal få det til. Er jo masse bra lesestoff om det her på forumet:-) Men når det kommer til belgbytte på drevet blir jeg litt bekymret. Ikke like mye info om det. Jeg vet ikke en gang sikkert hvilken type drev jeg har. Kan det være DPH? (Se bilde). 

Hva trenger jeg av deler og ev spesialverktøy for å gjøre dette selv?

Det neste som bekymrer meg er vinkelen på drevet. Båten ble plassert litt for lavt i fjor. Måtte til og med grave et hull for å få drevet dypt nok til at motoren startet. Må drevet helt ned før jeg får det av?

På forhånd takk!

IMG_4878.jpg

Screenshot_1.jpg

Screenshot_2.jpg

Screenshot_3.jpg

Screenshot_4.jpg

Det er helt klart et DPH-drev, ja. Og ja, du kan sandsynligvis ikke få drevet af som båden står nu. Måske du kan hæve hele båden med en donkraft el. lignende?

Hvad det kræves for at lave service på drevet selv, kan jeg ikke bidrage med. Det ligger uden for mit kompetenceområde, men jeg er sikker på at der er mange herinde, der har gode bud. Jeg mener også, at der er en tråd herinde med en total gennemgang med billeder af hvad det kræves at lave service på et DPH-drev. 

Der er også lidt viden her: 

Og her:

En solid kryssfinerplate mellom jekk og bakken også, så fikser du nok dette. Du trenger en skikkelig jekk, båter har det med å være tyngst bak...

Alternativt få inn en lastebilkran I en halvtime, trenger ikke bli stort dyrere det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...