Hosse Startet 2.April.2019 Del på Facebook Startet 2.April.2019 Hei Har fått meg nyere båt (nyere enn før:-)) med en VP D4 260 -07 motor. Jeg tenkte ta service selv og tror jeg skal få det til. Er jo masse bra lesestoff om det her på forumet:-) Men når det kommer til belgbytte på drevet blir jeg litt bekymret. Ikke like mye info om det. Jeg vet ikke en gang sikkert hvilken type drev jeg har. Kan det være DPH? (Se bilde). Hva trenger jeg av deler og ev spesialverktøy for å gjøre dette selv? Det neste som bekymrer meg er vinkelen på drevet. Båten ble plassert litt for lavt i fjor. Måtte til og med grave et hull for å få drevet dypt nok til at motoren startet. Må drevet helt ned før jeg får det av? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Det er helt klart et DPH-drev, ja. Og ja, du kan sandsynligvis ikke få drevet af som båden står nu. Måske du kan hæve hele båden med en donkraft el. lignende? Hvad det kræves for at lave service på drevet selv, kan jeg ikke bidrage med. Det ligger uden for mit kompetenceområde, men jeg er sikker på at der er mange herinde, der har gode bud. Jeg mener også, at der er en tråd herinde med en total gennemgang med billeder af hvad det kræves at lave service på et DPH-drev. Der er også lidt viden her: Og her: Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 Takker! Skal lese meg opp på de der 2 trådene:-) Er litt bekymret for å heise opp hekken på båten med 2 jekker. Den står på plenen i dag og det er vel risiko for at den synker ned i plenen da.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Du kan få det av selv om det står slik men det er jo en skikkelig møkkajobb. Jeg ville tatt noe grov material og lagt på bakken, brukt en jekk for å løfte og fått det i vater slik at du lett får en bukk under. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hosse Svart 3.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2019 @SjøblissHar lekt med tanken selv ja. Må bare finne en kraftig nok jekk. Båten veien 4,5t, men aner ikke hvor mye av det som ligger på hekken. Kjølen tåler vel å løfte hele båten eller? Legger selvsakt en plate mellom kjøl og jekk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 En solid kryssfinerplate mellom jekk og bakken også, så fikser du nok dette. Du trenger en skikkelig jekk, båter har det med å være tyngst bak... Alternativt få inn en lastebilkran I en halvtime, trenger ikke bli stort dyrere det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hosse Svart 3.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2019 @index Jepp, har tenkt tanken. Prøver meg en skikkelig garasjejekk først. Ser jo raskt om den orker det. En en kompis som jobber på verksted, som jeg sikkert kan låne en av. De pleier å være kraftige. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 (redigert) Bør I så fall være en lastebiljekk. Du får fort en 3- 3.5 tonn på den når du løfter. Så grov skyts brukes ikke på personbiler. Redigert 3.April.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.