Jump to content

Hvor mange sesonger kan plastbåt ligge ute i brakkvann??

Miller Time

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en båt som har lagt ute i 2 år nå i april. Dette er den første båten jeg har hatt som har lagt ute året rundt. 

Det jeg lurer på er hvis anodene ikke er tæret opp kan jeg bruke båten i sommer og ta den opp til høsten?

Båten ligger i boblehavn og i brakkvann på Glomma.

Hvor viktig er det å ha anoder på akselen ettersom de faller av ganske raskt?

Jeg har anoder på hver side under skroget i hekken og på trimflapsene...

Hulda skrev for 7 timer siden:

Ligger du i Glomma skal du ikke bruke sink. Bytt til anoder av aluminium. Sinken kan passivere= null anodeeffekt. Er anodene passivert, holder de til evig tid. Men det gjør ikke resten av båten.

Vil det faktisk si at en zinkanode kan slutte og "ofre seg "  i sjøvann,  om den har lagt for lenge i ferskvann...??

Hulda skrev 48 minutter siden:

Korrekt, forutsatt at den er passivert.

Er der noen kjent måte og aktivere den på...?

Eller er de ødelagt for alltid da..?

Hadde båten min liggende i ferskvann ( Amsterdam )  vinteren 2011/2012...

Har selvfølgelig byttet de for lenge siden nå, men kan ikke huske at de sluttet og funke...tror jeg...  :worry:

Det er bare å fjerne det passiverende skiktet, så funker sinken igjen. Når anoden passiverer, under hvilke lokale forhold, etc, er ingen eksakt vitenskap. Vannets evne til å transportere ioner (ledningsevne) er en betydelig faktor. Kanalvann er sikkert ikke noe man blander i drinken. Bruk av aluminium i brakt- og sjøvann er en anbefaling som er idiotsikker. Jeg har mangler evne til å komme nærmere sannheten. Har ikke nok kunskap. Denne gangen går det ikke på manglende telepatiske evner, som jeg er så kjent for :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...