Miller Time Startet 2.April.2019 Link til dette innlegget Startet 2.April.2019 Hei. Jeg har en båt som har lagt ute i 2 år nå i april. Dette er den første båten jeg har hatt som har lagt ute året rundt. Det jeg lurer på er hvis anodene ikke er tæret opp kan jeg bruke båten i sommer og ta den opp til høsten? Båten ligger i boblehavn og i brakkvann på Glomma. Hvor viktig er det å ha anoder på akselen ettersom de faller av ganske raskt? Jeg har anoder på hver side under skroget i hekken og på trimflapsene... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Det er veldig avhengi av hvilken type båt det er, hvilke forhold i havna, vær, type bunnstoff og når båten sist hadde service Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Miller Time Svart 2.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Det er en 45 fots 90 talls princess med to installasjoner. Alle cutlass lagerene ble byttet for tre år siden og service er fulgt på motorene og gir hvert år. Samtlige anoder ble byttet for 2 år siden og båten ble stoffet samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Min hadde vel seks-syv år sist runde. Jeg vil si 2-3 år er passe, så lenge det er sink igjen er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Ingen begrensing i det. Kan ligge ein mannsalder vist du passer på den har sink. Men skal du langtur kan det lønne seg å fjerne groe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Ligger du i Glomma skal du ikke bruke sink. Bytt til anoder av aluminium. Sinken kan passivere= null anodeeffekt. Er anodene passivert, holder de til evig tid. Men det gjør ikke resten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 I ferskvann er det vel Magnesium anoder som er vanlig... Regner med Glomma er ferskvann.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Nei, da blir det overspenning når båten kommer ut i saltvann. Aluminium takler begge forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hva med korte besøk i ferskvann for oss med sinkanoder? Er det fare for passivering av sinken i løpet av noen dager? Er normalt bare i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hulda skrev 21 minutter siden: Nei, da blir det overspenning når båten kommer ut i saltvann. Aluminium takler begge forholdene. ?? glemte at den skulle ut i sjøen igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Det gis ingen garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hulda skrev for 7 timer siden: Ligger du i Glomma skal du ikke bruke sink. Bytt til anoder av aluminium. Sinken kan passivere= null anodeeffekt. Er anodene passivert, holder de til evig tid. Men det gjør ikke resten av båten. Vil det faktisk si at en zinkanode kan slutte og "ofre seg " i sjøvann, om den har lagt for lenge i ferskvann...?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Korrekt, forutsatt at den er passivert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Hulda skrev 48 minutter siden: Korrekt, forutsatt at den er passivert. Er der noen kjent måte og aktivere den på...? Eller er de ødelagt for alltid da..? Hadde båten min liggende i ferskvann ( Amsterdam ) vinteren 2011/2012... Har selvfølgelig byttet de for lenge siden nå, men kan ikke huske at de sluttet og funke...tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Det er bare å fjerne det passiverende skiktet, så funker sinken igjen. Når anoden passiverer, under hvilke lokale forhold, etc, er ingen eksakt vitenskap. Vannets evne til å transportere ioner (ledningsevne) er en betydelig faktor. Kanalvann er sikkert ikke noe man blander i drinken. Bruk av aluminium i brakt- og sjøvann er en anbefaling som er idiotsikker. Jeg har mangler evne til å komme nærmere sannheten. Har ikke nok kunskap. Denne gangen går det ikke på manglende telepatiske evner, som jeg er så kjent for :-) Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Vi ligger i vesterelven på Gressvik i Østfold der det er kanskje mer saltvann enn ferskvann. Jeg har sett at anodene på flapsene har tæret en del, men har litt levetid igjen... Hvor viktig er det å ha anoder på akslene? De har en tendens til å falle av etterhvert... Noen som har svar på det? ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.