Jump to content

Hvor mange sesonger kan plastbåt ligge ute i brakkvann??

Miller Time

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en båt som har lagt ute i 2 år nå i april. Dette er den første båten jeg har hatt som har lagt ute året rundt. 

Det jeg lurer på er hvis anodene ikke er tæret opp kan jeg bruke båten i sommer og ta den opp til høsten?

Båten ligger i boblehavn og i brakkvann på Glomma.

Hvor viktig er det å ha anoder på akselen ettersom de faller av ganske raskt?

Jeg har anoder på hver side under skroget i hekken og på trimflapsene...

Hulda skrev On 2.4.2019 at 11.10:

Ligger du i Glomma skal du ikke bruke sink. Bytt til anoder av aluminium. Sinken kan passivere= null anodeeffekt. Er anodene passivert, holder de til evig tid. Men det gjør ikke resten av båten.

Vis hele sitatet  

Vil det faktisk si at en zinkanode kan slutte og "ofre seg "  i sjøvann,  om den har lagt for lenge i ferskvann...??

Hulda skrev On 2.4.2019 at 18.32:

Korrekt, forutsatt at den er passivert.

Vis hele sitatet  

Er der noen kjent måte og aktivere den på...?

Eller er de ødelagt for alltid da..?

Hadde båten min liggende i ferskvann ( Amsterdam )  vinteren 2011/2012...

Har selvfølgelig byttet de for lenge siden nå, men kan ikke huske at de sluttet og funke...tror jeg...  :worry:

Det er bare å fjerne det passiverende skiktet, så funker sinken igjen. Når anoden passiverer, under hvilke lokale forhold, etc, er ingen eksakt vitenskap. Vannets evne til å transportere ioner (ledningsevne) er en betydelig faktor. Kanalvann er sikkert ikke noe man blander i drinken. Bruk av aluminium i brakt- og sjøvann er en anbefaling som er idiotsikker. Jeg har mangler evne til å komme nærmere sannheten. Har ikke nok kunskap. Denne gangen går det ikke på manglende telepatiske evner, som jeg er så kjent for :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...