Jump to content

Spørsmål om jording av instrumenter

S/Y Emma

Recommended Posts

Installerte i går et nytt navigasjonsinstrument om bord i seilbåten. I manualen står det eksplisitt med fet skrift og utropstegn at det må jordes. Spørsmålene mine da er: Hvor viktig er det egentlig å jorde slikt? Ingen av de andre instrumentene om bord er jordet, og de har fungert fint så langt.

Om jeg vil jorde det, hvor skal ledningen trekkes? Går ut ifra det ikke er til minusskinnen det menes. Kan jeg jorde til kjølen? Ser at vantene i båten har gul og grønn jordingsledning som går til kjølen. Motoren er topolt, om det skulle ha noe å si.

Edited by S/Y Emma (see edit history)

Jord til batteriet eller nærmest minusskinne. I praksis er dette rett på de fleste båter. Noen har riktignok lokalt jordplan som kan være adskilt fra batteriminus som har funksjon å bedre radiokommunikasjon til og fra båten.

Det kan vær flere grunner til å jorde et instrument:

- Pretective earth PE. Personvern om det er fare for at berøringsfarlige spenninger kan oppstå

- OV jord for å sikre somme referanse på kommunikasjonskabler til annet utstyr

- Jordplan i forhold til radiopkommunikasjon

• 4 years later...
S/Y Emma skrev On 3.4.2019 at 14.38:

Installerte i går et nytt navigasjonsinstrument om bord i seilbåten. I manualen står det eksplisitt med fet skrift og utropstegn at det må jordes. Spørsmålene mine da er: Hvor viktig er det egentlig å jorde slikt? Ingen av de andre instrumentene om bord er jordet, og de har fungert fint så langt.

Om jeg vil jorde det, hvor skal ledningen trekkes? Går ut ifra det ikke er til minusskinnen det menes. Kan jeg jorde til kjølen? 

Fant du ut hva som er der rette å gjøre?

Driver å installerer ny B&G NAC3 autopilot i seilbåten, og i manualen står det uttrykkelig at det første man skal gjøre er å jorde apparatet til båtens jord.

Er et eget punkt på NAC3 til dette, i tillegg til batteri minus.

Laske mellom denne og minus?

Trekke jordledning til en kjølbolt? Blykjøl, som har x antall epoxymaling, usikker på jordingsevnen til denne...🤔

Det er vel snakk om støyskjerming. På min forrige plastseiler drillet og gjenget jeg og brukte M6 skrue på toppen av en kjølbolt. På mine nye Garmin står det at man kan jorde om man opplever forstyrrelser. Det gjør jeg ikke. På Hulda er det montert Dynaplate for instrument jord. Går sikkert greit selv om kjølen er malt.