Jump to content

Går flertallet af henteture sydover - og hvorfor?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg synes at bemærke, at henteture meget ofte går sydpå - fra fx Bergen eller længere nordpå til Oslo eller Sørlandet. Jeg har naturligvis ikke noget statistisk underlæg for at konkludere dette, men synes alligevel, at der er en klar tendens til at der hentes flere både fra nord mos syd end omvendt.

Har jeg ret i dette - og hvad kan dette i givet fald skyldes? Er brugtmarkedet bedre på Vestlandet eller længere nordpå? Eller er økonomien på "oliekysten" for nedadgående, så flere sælger deres både her? Eller er der andre grunde? Eller tager jeg slet og ret fejl?

Hvad siger fx @Bjørn Løvjomås eller andre prof-hentere?

MorganX skrev 47 minutter siden:

Ikke lett å bruke båten om vinteren når sjøen fryser til her i Asker/Bærum og en del andre steder på østlandet.

Nei. Det var derfor jeg ikke helt forstod at sesongen skulle starte tidligere der enn på vestlandet.  Vi foretrekker is i fryseren og båt på sjøen?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#
MorganX skrev for 1 time siden:

Ikke lett å bruke båten om vinteren når sjøen fryser til her i Asker/Bærum og en del andre steder på østlandet.

Det har endret seg mye. Kommer sikkert noen og arresterer meg nå men det kan virke som endringer i båtbruken går saktere enn klimaendringene på Østlandet ;-) 

index skrev for 2 timer siden:

Overraskende mange som kjøper båt langt borte.  Kanskje en unnskyldning for en lang hentetur?

En god hentettur er jo over 3500 nm. Det er kvalitetstid. Men neste gang jeg kjøper båt så langt borte vil jeg bruke lenger tid hjem, tenker 2-3 år (feriebasert, ikke permisjon foreløpig)

Oslo Bergen er egentlig en veldig kort tur. Men de færreste reiser så langt på en sommerferie, så en av de få mulighetene en har til å besøke motsatt kyst.

Blanco skrev for 2 timer siden:

Det er alltid kjekt å følge med på en hentetråd.

Men vi som som bor på vestkysten og nordover, ser det vel ikke som en like stor hendelse å runde Lindesnes. Selv har jeg vært med å hente fire båter østpå. Gikk helt greit det. Ikke mye å skrive om. 

Jeg tror også dette er hovedårsaken. Østlendinger kaller det hentetur, mens ellers i landet kaller man det tur; meg selv inkludert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...