MajorAndy Startet 3.April.2019 Link til dette innlegget Startet 3.April.2019 Jeg synes at bemærke, at henteture meget ofte går sydpå - fra fx Bergen eller længere nordpå til Oslo eller Sørlandet. Jeg har naturligvis ikke noget statistisk underlæg for at konkludere dette, men synes alligevel, at der er en klar tendens til at der hentes flere både fra nord mos syd end omvendt. Har jeg ret i dette - og hvad kan dette i givet fald skyldes? Er brugtmarkedet bedre på Vestlandet eller længere nordpå? Eller er økonomien på "oliekysten" for nedadgående, så flere sælger deres både her? Eller er der andre grunde? Eller tager jeg slet og ret fejl? Hvad siger fx @Bjørn Løvjomås eller andre prof-hentere? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Tror nok du traff spiker`n på hodet der .......pris er vel alltid avgjørende og dårlige tider i oljeindustrien bidrar vel litt til gode handler vestafor ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sahara Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Skulle vel tro at de som trengte å selge båten etter oljenedturen allerede har gjort det. Oljebransjen er tross alt forsiktig på vei oppover. Jeg tror det er mer tilfeldigheter enn noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 (redigert) Flertallet av medlemmene på forumet er sør- og østlendinger; ergo flere henteturer den veien? Redigert 3.April.2019 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Bor flere på Østlandet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Det går mange båter andre veien også. Overraskende mange som kjøper båt langt borte. Kanskje en unnskyldning for en lang hentetur? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gt19 Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Så er det vel en mulighet at sesongen starter tidligere på østlandet? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Går det an? Den starter første januar på vestlandet. .. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cheyenne Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 index skrev 2 minutter siden: Går det an? Den starter første januar på vestlandet. .. Har heller aldri forstått dette med å ta båten på land halve året. Blir jo veldig liten sesong av det etter hva jeg kan finne ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Båter er til for å brukes. Jeg bruker min hver dag, året rundt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MorganX Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Ikke lett å bruke båten om vinteren når sjøen fryser til her i Asker/Bærum og en del andre steder på østlandet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 MorganX skrev 47 minutter siden: Ikke lett å bruke båten om vinteren når sjøen fryser til her i Asker/Bærum og en del andre steder på østlandet. Nei. Det var derfor jeg ikke helt forstod at sesongen skulle starte tidligere der enn på vestlandet. Vi foretrekker is i fryseren og båt på sjøen?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth82 Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Tror @Pinkvin er inne på det. Mange flere folk som bor østafor, ergo større flyt av båtkjøp som havner der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 MorganX skrev for 1 time siden: Ikke lett å bruke båten om vinteren når sjøen fryser til her i Asker/Bærum og en del andre steder på østlandet. Det har endret seg mye. Kommer sikkert noen og arresterer meg nå men det kan virke som endringer i båtbruken går saktere enn klimaendringene på Østlandet ;-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 index skrev for 2 timer siden: Overraskende mange som kjøper båt langt borte. Kanskje en unnskyldning for en lang hentetur? En god hentettur er jo over 3500 nm. Det er kvalitetstid. Men neste gang jeg kjøper båt så langt borte vil jeg bruke lenger tid hjem, tenker 2-3 år (feriebasert, ikke permisjon foreløpig) Oslo Bergen er egentlig en veldig kort tur. Men de færreste reiser så langt på en sommerferie, så en av de få mulighetene en har til å besøke motsatt kyst. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Jeg mener jeg ser en tendens at det er tredje hånds båter som går østover. Det er mye flotte båter på Vestlandet. Når de er blitt noen år, så vandrer de østover. Slik har det vært med de fleste båtene jeg har flyttet fra Vestlandet. Inklusiv min egen. Vet ikke om dette er noe fasit @MajorAndy. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Blanco Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Det er alltid kjekt å følge med på en hentetråd. Men vi som som bor på vestkysten og nordover, ser det vel ikke som en like stor hendelse å runde Lindesnes. Selv har jeg vært med å hente fire båter østpå. Gikk helt greit det. Ikke mye å skrive om. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
ozo Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Blanco skrev for 2 timer siden: Det er alltid kjekt å følge med på en hentetråd. Men vi som som bor på vestkysten og nordover, ser det vel ikke som en like stor hendelse å runde Lindesnes. Selv har jeg vært med å hente fire båter østpå. Gikk helt greit det. Ikke mye å skrive om. Jeg tror også dette er hovedårsaken. Østlendinger kaller det hentetur, mens ellers i landet kaller man det tur; meg selv inkludert. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Syns det er greit å følge med "henteturer" her inne...ser også ut som mange liker det, masse kommentarer... Samme hva en kaller det, hentetur, leveringstur eller bare tur... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Jeg tror noe av svaret kan ligge i at flere og flere på sør og Østlandet får øynene opp for såkalte vestlandsbåter. Altså lukkede båter som kan brukes større deler av året. Vi har mye vestlandsvær her nede også ? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.