Bårdp Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 For å si det slik med full fart med en 40HK vil båten oppføre seg som en idiot. Den begynner å ri på kjølen og legger seg ofte kraftig men det er ikke noen fare den triller ikke. Men som tidligere nevnt er ikke dette noen fartsbåt. Brukt til det den er tiltenkt er det en glimrende båt. Er det fart du er ute etter kjøper du en annen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) 1 Redigert 5.April.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Skjønner poenget ditt BårdP men her er det omvendt, Båten er god i stor fart og dårlig i lav fart.. og jeg kjører aldri fort, jeg bedriver fiske.. sjekka opp delenr på motor og fått sjekka at jeg har riktig trimfinnr og det ser rett ut ja. her er bilder fra delekatalogen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Sjøvind skrev 10 minutter siden: Rana 530 har v-bunn, det er Rana 17 som har kjøl. Nei det er feil har hatt to stk Rana 530 og begge hadde kjøl stort sett samme skroget som 17fisk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Sjøvind skrev 15 minutter siden: Rana 530 har v-bunn, det er Rana 17 som har kjøl. I følge forhandler har den begge deler. Da får den vel litt "blandede" egenskaper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jerognal Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Den pluggen som ikke er frisk; er den våt av bensin? Ser våt ut på bildet. I så fall tyder det på problemer med tenning. Har den separate coiler? Prøv å bytte om på coiler for å utelukke defekt coil. En dårlig coil vil typisk gi seg ved belastning. Kan virke fint en stund så gir den seg når den blir varm. Kan og være en dårlig pluggkabel. Prøv å bytte. Er de støpt fast på coil så må du i så fall bytte hele sjiten. Du KAN og ha en defekt plugg. Selv om de er nye KAN sef. en plugg være defekt. Bytte om på plugger så får du svar.... Når du så har utelukket feil på tenning må du se etter andre feil. Separat forgasser? Flommer den ene over av bensin? Feil på flottør i så fall. Renner den IKKE over av bensin, ville eg tatt en komp. test på motoren. Sef er dette værste mulige scenario..... Kan komme vann i sylinder pga tæring.... da tenner denne sylinderen særs dårlig..... Redigert 5.April.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Bårdp skrev for 11 timer siden: Nei det er feil har hatt to stk Rana 530 og begge hadde kjøl stort sett samme skroget som 17fisk. Ok, skal gi meg siden du har hatt to stk. Er bare Rana 17 jeg har førstehånds kjennskap til, den har kjøl og er ikke beregnet for høy fart, mener å huske den er godkjent for 35 hk. 530 kjenner jeg bare fra Internett, men synes det ser ut som v-bunn på bildene. Den er vel godkjent for større motor også. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 jerognal skrev for 15 timer siden: Den pluggen som ikke er frisk; er den våt av bensin? Ser våt ut på bildet. I så fall tyder det på problemer med tenning. Har den separate coiler? Prøv å bytte om på coiler for å utelukke defekt coil. En dårlig coil vil typisk gi seg ved belastning. Kan virke fint en stund så gir den seg når den blir varm. Kan og være en dårlig pluggkabel. Prøv å bytte. Er de støpt fast på coil så må du i så fall bytte hele sjiten. Du KAN og ha en defekt plugg. Selv om de er nye KAN sef. en plugg være defekt. Bytte om på plugger så får du svar.... Når du så har utelukket feil på tenning må du se etter andre feil. Separat forgasser? Flommer den ene over av bensin? Feil på flottør i så fall. Renner den IKKE over av bensin, ville eg tatt en komp. test på motoren. Sef er dette værste mulige scenario..... Kan komme vann i sylinder pga tæring.... da tenner denne sylinderen særs dårlig..... Ja den var våt av bensin, motoren har separate coiler ja:) Skal bytte om på coilene og pluggedning og sjekke! vil også få sjekka den flottøren:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Bårdp skrev for 22 timer siden: Nei det er feil har hatt to stk Rana 530 og begge hadde kjøl stort sett samme skroget som 17fisk. Sjøvind skrev for 10 timer siden: Ok, skal gi meg siden du har hatt to stk. Er bare Rana 17 jeg har førstehånds kjennskap til, den har kjøl og er ikke beregnet for høy fart, mener å huske den er godkjent for 35 hk. 530 kjenner jeg bare fra Internett, men synes det ser ut som v-bunn på bildene. Den er vel godkjent for større motor også. 530 har det som kalles moderat v-bunn - samt en liten kjøl. De fleste jeg kjenner med båten har etterhvert satt på 50 hk, noe båten ikke ser ut til å ha noe problemer med å takle. Har kjørt 17 fisk med 40 hk, og den gikk helt fint i ca 26 knop. Er vel ca det som er maks trivselsfart på begge skrogene. En nabo hadde 17fisk med dekk/vindskjerm og først 40, deretter 55hk. Fullgass-kjøring med største motoren krevde visstnok en våken mann bak rattet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rebop Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Jeg har en Rana 530 ht med Suzuki 50hk 4t motor. Med en slik motor blir båten endel mer baktung enn med totaktsmotorene på 20-30hk som de var levert med på tidelig 90-tallet (som jeg hadde når jeg fikk båten). Liggende i havn (med 50hk) klarer jeg akkurat å få hele motor inkl motorbrakett, heis og fester over vann ved å ha en 10liter bensinkanne i front av båten. Hadde jeg plassert to bensinkanner bak i båten som du har gjort så hadde den nok blitt vel baktung. Mine erfaringer er at en må fordele vekt i båten for at den skal fungere godt. Eksvis en person på 100kg og en person på 60kg, så kan det være at jeg må be de bytte side for at båten skal ligge fint i plan / høy fart. Min båt har en maksfart på ca 27 knop. Jeg får 26-27 knop også når det er 2-personer i båten. Har ikke prøvd toppfart med mange / flere ombord i båten. Båten har noe kjøl, men ikke så mye som Rana 17. Selv bruker jeg ganske flitting hydraulisk tilting av motor som kan gjøres fra styreposisjon med motor jeg har nå. Det utgjør ganske stor forskjell med justering av tilting under fart, og nivået på tiltingen er forskjellig basert på hvilken fart jeg har. Mao en klarer ikke å oppnå korrekt tilting dersom en bare kan justere motor i 3-4 trinn når motor er avskrudd (som var tilfelle med min gamle motor). Mitt tips er flytt mer vekt foran i båten. Prøv deg litt frem med ulike nivå på trim, sjekk hvilken høyde motor er montert på, trolig er dette korrekt, men greit å sjekke. Prøv også å justere på styre-anode på motor fra side til side og se om det hjelper noe, men det skal primært hjelpe for å få justere inn evt manglende presisjon på montering dersom motor ikke er montert dønn i center på akter. Kan også legge til at med feil tilting så vil min båt oppføre seg som du beskriver og oppleves som farlig i høy fart. Det skjer dersom jeg tilter motor for høyt. Dersom jeg tilter motor for lavt er det primært fart som jeg mister, samt forbruk er høyere. Jeg fikk i fjor sommer testet båten til vannskikjøring, og det gikk uten problemer, båt fungerte som et skudd, så med litt mer jobbing tipper jeg du får løst dine problemer og får kost deg på sjøen. Ellers må jeg gratulere deg med vel utført jobb. Båt såg veldig mye finere enn bilder jeg tidligere har sett i øvrige tråder. Håper mål-info med mer har vært til hjelp. Uten å prøve å kuppe tråd så har jeg også et spørsmål om Rana 530: Er det vanlig å bunnsmørre kjøllist ( av aluminium), eller bunnsmører en bare bunn uten å smørre kjøllist? Redigert 6.April.2019 av rebop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) rebop skrev 1 time siden: Jeg har en Rana 530 ht med Suzuki 50hk 4t motor. Med en slik motor blir båten endel mer baktung enn med totaktsmotorene på 20-30hk som de var levert med på tidelig 90-tallet (som jeg hadde når jeg fikk båten). Liggende i havn (med 50hk) klarer jeg akkurat å få hele motor inkl motorbrakett, heis og fester over vann ved å ha en 10liter bensinkanne i front av båten. Hadde jeg plassert to bensinkanner bak i båten som du har gjort så hadde den nok blitt vel baktung. Mine erfaringer er at en må fordele vekt i båten for at den skal fungere godt. Eksvis en person på 100kg og en person på 60kg, så kan det være at jeg må be de bytte side for at båten skal ligge fint i plan / høy fart. Min båt har en maksfart på ca 27 knop. Jeg får 26-27 knop også når det er 2-personer i båten. Har ikke prøvd toppfart med mange / flere ombord i båten. Båten har noe kjøl, men ikke så mye som Rana 17. Selv bruker jeg ganske flitting hydraulisk tilting av motor som kan gjøres fra styreposisjon med motor jeg har nå. Det utgjør ganske stor forskjell med justering av tilting under fart, og nivået på tiltingen er forskjellig basert på hvilken fart jeg har. Mao en klarer ikke å oppnå korrekt tilting dersom en bare kan justere motor i 3-4 trinn når motor er avskrudd (som var tilfelle med min gamle motor). Mitt tips er flytt mer vekt foran i båten. Prøv deg litt frem med ulike nivå på trim, sjekk hvilken høyde motor er montert på, trolig er dette korrekt, men greit å sjekke. Prøv også å justere på styre-anode på motor fra side til side og se om det hjelper noe, men det skal primært hjelpe for å få justere inn evt manglende presisjon på montering dersom motor ikke er montert dønn i center på akter. Kan også legge til at med feil tilting så vil min båt oppføre seg som du beskriver og oppleves som farlig i høy fart. Det skjer dersom jeg tilter motor for høyt. Dersom jeg tilter motor for lavt er det primært fart som jeg mister, samt forbruk er høyere. Jeg fikk i fjor sommer testet båten til vannskikjøring, og det gikk uten problemer, båt fungerte som et skudd, så med litt mer jobbing tipper jeg du får løst dine problemer og får kost deg på sjøen. Ellers må jeg gratulere deg med vel utført jobb. Båt såg veldig mye finere enn bilder jeg tidligere har sett i øvrige tråder. Håper mål-info med mer har vært til hjelp. Uten å prøve å kuppe tråd så har jeg også et spørsmål om Rana 530: Er det vanlig å bunnsmørre kjøllist ( av aluminium), eller bunnsmører en bare bunn uten å smørre kjøllist? Takker for fyldig info og takker for gode ord? Har nå vært ned i båten og fått i noe mere vekt foran men skrudde mest på motor så skal prøve meg litt fram når jeg får komme meg ut på! :) Redigert 6.April.2019 av Cosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 (redigert) Hei igjen båtfolk! Har nå vært og fått skrudd litt motor igjen og sjekka diverse! For dere som har fulgt med var det plugg nr3 som sotet ekstremt og di to andre var brune.. Glassblåste plugger og har nå byttet om på coil og pluggledning på syl 2 og 3.. Resultatet er lite farge på syl 1, kølsvart plugg nr 2 og nummer 3 fin brunfarge... Så rekner her med at ene coilen min har gått i stykker.. Jeg prøver og legge ut en video her så dere får se hvordan den går.. Ganske sikker på coil men avventer bestillingen til jeg får høre hva dere litt mer sakkyndige tror :) Hver gang den feiltenner/fjusker skyter den bensin ut av slangen som dere på videon. Fungerer video forresten? https://photos.app.goo.gl/stCkQG68Bbsr1tyo7 Redigert 6.April.2019 av Cosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Video virker men ble ikke klokere av det.... Men du har funnet problemet. Defekt coil/pluggledning. Som eg skrev over, det typisk at coil svikter under belastning. Til slutt virker den ikke i det hele tatt. Bare å handle ny..... Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Jepp, bestiller en ny en og så får vi håpe det løser problemet :) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hei igjen godtfolk! Har omsider fått coilen og gjett hva? Den var ikke problemet nei... pluggene var glassblåst og her ser dere resultatet etter litt kjøring, samme som sist faktisk. Plugg nummer 2 og 3 har fin brunfarge nå mens nummer 1 er hvit.. Det kan kanskje ha med at det er på forgasser 1 den spytter ut bensin ved den slangen når den feiltenner,fjusker (?) Hva tenker folk jeg burde prøve next? komptest og helt nye plugger? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 hvit - eller helt ren, tyder gjerne på vanninntrenging slik at pluggen vaskes ren av vanndamp. Ville også fått prøvd å tatt en titt på stempelet på etellerannet vis, for å se om det om det har mindre koksbelegg oppå enn de 2 andre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cosse Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hei Ivar, på di to pluggene som vart helt sorte har koksbelegget på top av stempel løsnet. Dette gjelder nummer 2 og 3, dette har ikkje skjedd på nummer 1.. Tok ogsp komptest da jeg fikk lånt utstyr og alle lå på 6 i komp, går ut i fra dette er ok da alle 3 viste nøyaktig samme.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 at alle viser likt er bra. Men lavere enn jeg hadde forventet. Testet du med gassen vidåpen eller lukket? Det siste vil vise lavere verdier Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cosse Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 ingen gass nei, vridde bare om nøkkelen Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Usikker på hva det skal ligge på selv men antok det var ok siden det var likt:) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Da har jeg fått prøvd og bytte tennplugger uten at dette hjalp, fortsatte med og plukke ned forgassere og ta en rens og kunne ikke se noen åpenbare feil der men begynt og stusse når jeg så nålene på flottøren.. 2 av dem er spisse og den ene ser slitt ut og har et hakk... Se bilde der jeg sammenligner.. Har dette noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 om det lekker litt i en flottørventil, så vil nivået i flottørhuset bli for høyt , noe som vil gi fetere bensinblanding - og det igjen kan gjøre at den pluggen "drukner" slik at den ikke klarer å tenne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cosse Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Hmm, tviler nesten litt på at en litt slitt flottørnål kan gjøre så mye ugagn som jeg har hatt men får vel bare prøve med ny. rimelig tom for ideer nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Ingen flere kloke hoder her som har noe og skyte inn? Var bra trøkk i tråden i starten men lite svar og få etterhvert ? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Nei vi begynner vel å gå tom for ideer her og.. Har du blåst rein dyser og kanaler med trykkluft? Kan være sjit inni en kanal over dyse..... Men lurer litt enda jeg på dette med coilene. Du byttet jo om og problemet flyttet seg..... Tyder jo på et problem her.... Har du sjekket strømkablene/jording inn på coilene? Hadde en gang en eiret skjøt på en Yamaha og fikk alvorlige tenningsproblemer pga dette. Du har helt OK komp. Og likt på alle. Forrige Yamahen min var lavere og ikke noe tull.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.