Jump to content

Rana 530 med 3-syl Mariner 40hk, soter ned plugg og har dårlige sjøegenskaper?


Cosse

Recommended Posts

Hei godt folk! 

Rett før vinteren kjøpte jeg en rana 530ht med mariner 40hk 3syl, dom som jeg var kjøpte jeg den uten og ha prøvd siden den stod på land men hadde lest noen få utdrag om hvor bra båter dette var.. Har nå pussa opp hele båten og fått prøvd den 2-3 ganger og sitter her med en stor klump i halsen og mange grunker fattigere..

 

først litt om dagens problem:

 

2-3turer med båten og den har fungert feilfritt motormessig, men idag! Lå på god fart og merka at turtallet datt litt for og så opp igjen.. etterhvert kjente jeg motoren var betydelig redusert og treig... skrudde av pluggene og nummer 1 og 2 er sjokoladebrune mens nummer 3 er kølsvart..

(se bilder)

 

Frykter dette vil gjenta seg

(må da vere en grunn for den soter på nummer 3)

Kan nevne at motor har fått service så meste av slitedeler er nytt, bensintanker vasket og ny slange og pumpe opp til motor og under dekselet ser alt helt normalt ut også...

 

Noen gode ideer til hva jeg burde sjekke og hva dette kan vere?? 

 

 

Så videre til det største problemet:

Hvordan denne båten oppfører seg på sjøen, FRYKTELIG!! 

 

Båten ligger som oftest til ene siden og ved hver krusning enn treffer så ruller båten såpass at jeg blir direkte redd for å ver på sjøen i denne båten.. Når jeg får båten i plan retter den seg som regel men alt ved båten får meg til å føle meg utrygg på hvordan den er i sjøen.. virker som hele båten er for lett egentlig.. Jeg hadde med min far en tur og det var nesten helt stille, jeg satt på høyre side og styrte og han på venstre side.. båten krenga så kraftig at jeg ikke tørte og kjøre opp i såpass fart at den gikk i plan.. Dere kan se litt ut fra bildene hvordan ting står plassert, båten ligger beint og fint når ligger i havn. Har også prøvd og trimme opp og ned uten at dette hjelper noe særlig...noen ideer eller tanker rundt dette? 

 

Fikk sitte på med en kompis som har en Rana 510 og det var stooor forskjell, den var som en drøm i forhold.

 

 

Takker for svar hilsen utrolig oppgitt båteier.

 

Bilder kommer fortløpende men får for øyeblikket kun feilmelding (?)

Link to post

Dette hørtes ut som en kjedelig start. Men er helt sikkert ting som lar seg ordne. Motoren får andre svare på, finner du ikke ut av det får du bite i det sure eplet og ta den til forhandler for service.

 

Når det gjelder båten skal den jo ikke oppføre seg slik. Har ikke vært ombord i en 530 selv, men det skal jo være en bra båt. Den har vært produsert i flere tiår.

 

En ting som slår meg: kan det være vann under dørken? Vann som skvulper fra side til side vil påvirke stabiliteten veldig. Men det du skriver om at den virker for lett rimer jo ikke med dette.

 

En annen ting som vil påvirke stabiliteten negativt er om du har høyt tyngdepunkt. F eks mye vekt i overbygg eller at tunge gjenstander lagres høyt.

 

Hvordan er montering av motor? Kan det være at den står skjevt? Sjekket trimfinnen/-anoden om den står feil?

 

Ellers er det ikke uvanlig at en del båter legger seg over under høy fart i sidevind. Båten legger seg mot vinden. Tror dette kommer av at vinden presser båten ut av kurs, så svinger man litt i mot for å kjøre rett fram.

 

Lykke til!

Link to post

Takker for svar! Båten stod inne i 20grader fra tidlig november frem til nå i Mars så det er heller tvilsomt.. måtte også støpe litt i gulv bak så skar ut 60x20cm ta gulvet så hadde nok lagt merke til det da om det var mye vann i dobbeltbunnen? 

 

Det er en ht utgave men alt som er tungt er jo satt på dørken så ingen høge tyngdepunkt egentlig? 

 

plassering av motor og trimfinnen har jeg ikke sjekket...noe enkle tips til og sjekke/måle dette? 

andre som sliter med og få lagt inn bilde forresten? Mye enklere når dere får se båten og plasseringene av forskjellig ?

Link to post

Kjenner ikke motoren din. Men om den har tre forgassere kan det tyde på at flottøren har hengt seg opp på den ene.

 

Dette skal jo være stødige båter, så jeg mistenker at trimfinne eller tilt kan være i ulage. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Sjøvind skrev On 3.4.2019 at 20.08:

Dette hørtes ut som en kjedelig start. Men er helt sikkert ting som lar seg ordne. Motoren får andre svare på, finner du ikke ut av det får du bite i det sure eplet og ta den til forhandler for service.

 

Når det gjelder båten skal den jo ikke oppføre seg slik. Har ikke vært ombord i en 530 selv, men det skal jo være en bra båt. Den har vært produsert i flere tiår.

 

En ting som slår meg: kan det være vann under dørken? Vann som skvulper fra side til side vil påvirke stabiliteten veldig. Men det du skriver om at den virker for lett rimer jo ikke med dette.

 

En annen ting som vil påvirke stabiliteten negativt er om du har høyt tyngdepunkt. F eks mye vekt i overbygg eller at tunge gjenstander lagres høyt.

 

Hvordan er montering av motor? Kan det være at den står skjevt? Sjekket trimfinnen/-anoden om den står feil?

 

Ellers er det ikke uvanlig at en del båter legger seg over under høy fart i sidevind. Båten legger seg mot vinden. Tror dette kommer av at vinden presser båten ut av kurs, så svinger man litt i mot for å kjøre rett fram.

 

Lykke til!

Takker for gode råd Sjøvind, var ned og målte når jeg fikk dette svaret og ut i fra målene jeg har ser det ut til og vere rimelig bra ja, vanskelig og få nøyaktig mm mål når den ligger ute.. 

 

jeg tok derimot noen bilder av trimfinnen/anoden som også er ny, den ser ulik ut på høgre og venstre side, mulig pga. denne er beregnet for høyre eller venstre vridning (?) 

 

 

IMG_20190403_203234.jpg

IMG_20190403_203226.jpg

IMG_20190403_203231.jpg

Link to post
index skrev On 3.4.2019 at 20.33:

Kjenner ikke motoren din. Men om den har tre forgassere kan det tyde på at flottøren har hengt seg opp på den ene.

 

Dette skal jo være stødige båter, så jeg mistenker at trimfinne eller tilt kan være i ulage. 

Var på tanken om en flottør ja, men ville ikke forgasseren rent over fysisk også da slik som på mopeder? ? 

Link to post
Bårdp skrev On 3.4.2019 at 20.42:

Har hatt Rana 530 med en 50 Hk Tohartsu rett nokk ikke HT men kalersevarianten hva den nå kalles. Båten var stødig og grei motoren var rett nokk for stor men den fungerte utmerket. Det er jo ingen dobbeltbunn i disse båtene det er åpent ned til kjølen bakerst så venn i kjølen kan ses der.

Det har du helt rett i, bare jeg som blingsa litt?  åpent helt ned i kjølen ja:) 

Link to post

Slenger opp et par bilder til, Her ser dere tydelig forskjell og på pluggene som er nye men etter 2-3 fjordturer? La også med et bilde av hvordan tilten (?) står pr dags dato.

 

Et eller annet sier meg at båten er tung nok bak men for lett foran, du ser også at den flyter høyt foran når den ligger i havnen.. all vekt i båten er plassert bak så lurer litt på og prøve og få i noe vekt helt foran? 

IMG_20190403_171353.jpg

IMG_20190403_203246.jpg

 

 

IMG_20190403_183123.jpg

IMG_20190403_164828.jpg

Link to post
Cosse skrev for 1 time siden:

Var på tanken om en flottør ja, men ville ikke forgasseren rent over fysisk også da slik som på mopeder? ? 

 

Nei, ikke nødvendigvis. Om den bare ikke tetter helt vil den få for fet blanding.

 

Rart at båten skal være så uregjerlig da, burde ikke være det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 1 time siden:

 

Nei, ikke nødvendigvis. Om den bare ikke tetter helt vil den få for fet blanding.

 

Rart at båten skal være så uregjerlig da, burde ikke være det.

Okei, da skal dette sjekkes iløpet av helgen vertfall..

 

Ja utrolig kjipt, vertfall når jeg har lagt ned hele vinteren i og pusse opp igjen båten.. Mitt siste forsøk blir å høre her og sjekke alt av forslag.. om ikke er jeg redd denne kommer for salg og jeg må legge båtinteressen på hyllen til jeg får kapital til noe større ?

Link to post
Cosse skrev On 3.4.2019 at 19.03:

2-3turer med båten og den har fungert feilfritt motormessig, men idag! Lå på god fart og merka at turtallet datt litt for og så opp igjen.. etterhvert kjente jeg motoren var betydelig redusert og treig... skrudde av pluggene og nummer 1 og 2 er sjokoladebrune mens nummer 3 er kølsvart..

Jeg har ikke noe godt svar på hva som feiler motoren din, men det ringte en bjelle om et tips fra en annen tråd. Husker ikke helt hva som var problemet, men tror det var noe med at hvis tetningen på utgående aksel fra motorblokka mot stammen er dårlig, så kan det komme sjøvann opp i motoren, og at du dermed får ulik karakteristikk på pluggene. Tror det var Yamaha det var snakk om da. Men motoren din har jo noen år på nakken, så en slitt tetning er vel ikke helt urealistisk? Tror det var @Ingar som beskrev fenomenet. 

Link to post

Synes båten ser litt baktung ut på bildene ja. Ser ut til at bensintankene er plassert helt akterut? Prøv å flytte en av de helt fram i baugen. Flytt litt rundt på annen vekt som dregg etc.

 

Trimfinnen ser ut til å stå beint/nøytralt. Mener det er slik at om båten trekker mot en side når motoren står helt beint, kan man stille trimfinnen litt mot samme side. Da vil båten gå rett. Tror dette også kan brukes om båten konsekvent legger seg til en side under fart, men har ikke helt klart for meg hvilken vei man da skal stille den.

 

Litt tidlig å gi opp enda, som index skriver trenger man gjerne en del turer før man blir ordentlig kjent med båten!

Link to post

Skal ikke gi opp enda nei, har en 5l dunk med stålbrom liggende som jeg skal prøve å ha i baugen.. tar en tur og prøver og stille litt på trimfinne i tillegg til litt ekstra vekt i baugen:) 

 

Skjønner godt jeg må bli kjent med båten og det tar litt tid men har vært på sjøen en del og etter hva jeg leser om disse båtene er her noe som påvirker min veldig negativt, og det må jeg få orden på ? Takker til alle som kommer med gode ideer, setter stooor pris på det:) 

 

God helg til dere godtfolk ?

Link to post
Cosse skrev On 3.4.2019 at 19.03:

Båten ligger som oftest til ene siden og ved hver krusning enn treffer så ruller båten såpass at jeg blir direkte redd for å ver på sjøen i denne båten..

 

er det samme sida den legger seg mot hele tida?

 

Er jo også andre flytetanker i skroget på disse , fri væskeoverflate i en slik tank kan gjøre ugagn.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

For det det er verdt:

Når propellen roterer med klokken (sett bakfra), vrir den båten mot klokken, så den vil gå mot babord. Da vil du at motoren skal svinge båten litt mot styrbord, og trimfinnen vris med akterenden til babord. 

På min båt merker man det veldig godt på styringen om den ikke står riktig.

Forøvrig virker trimfinnen veldig tykk? Er veldig tynn på mine båter.

Båten skal trimmes slik at den har minst mulig våt flate i plan. Dvs. motor så langt ut som mulig, baugen så høyt som mulig. MEN ikke så langt at båten begynner å "galloppere", båten ikke går i plan eller at motoren suger luft. Der finner man fordelene med regulerbar trim. Trimmer helt inn til man er i plan, trimmer ut til baugen så vidt begynner å gå opp og ned, trimmer litt tilbake. Alt avhengig av vektfordeling, fart og bølger.

At mindre planende båter ligger skjevt i vannet ved hastighet under planingsfart er ganske normalt og avhengig av vektfordeling. Jo mer v-bunn, jo verre er det gjerne.

Ellers er det jo viktig å ikke ha en motor som står i feil høyde.

Anbefaler å se om du har original trimfinne først.

Lykke til.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post

BårdP:

Jo at jeg ikke er vant til båten ennå er jo en ting ja, men stødig? neppe i mitt tilfelle.. Båten haller en del mot styrbord når jeg er alene i båten helt til den går i plan og retter seg.. min far (ca samme vekt som mrg) var med ut og satt på høyre side og til mer jeg ga på til mer la den seg mot babordside, tørte rett og slett ikke og ha noe mer gass her da det vart for ille.. 

 

paxo: Trimming av motor har jeg prøvd mange ganger og merker lite av det på annet enn baugen løfter seg litt men merker ikke noe særlig annet. Ang. den trimfinnen så slet jeg lenge med og finne riktig motor og det er visst flere typer av denne alt ettersom.. så det er jaggu ikke sikkert det er til rett type motor.. den er veldig tykk ja..

 

flytetankene i båten er helt tomme for væske 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...