jerognal Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Da er det bare cdi igjen da...... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 er jo vel ikke cdi unit når jeg har cdm tenning (?) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 (redigert) Cosse skrev On 03.04.2019 at 19.03: Hei godt folk! til det største problemet: Hvordan denne båten oppfører seg på sjøen, FRYKTELIG!! Båten ligger som oftest til ene siden og ved hver krusning enn treffer så ruller båten såpass at jeg blir direkte redd for å ver på sjøen i denne båten.. alt ved båten får meg til å føle meg utrygg på hvordan den er i sjøen.. Takker for svar hilsen utrolig oppgitt båteier. Tok utgangspunkt i denne beskrivelsen din av sjøegenskapene. Fikk inntrykk av at farkosten skjenet ukontrollert av sted på fjorden, at du var livredd på vannet og ville lengst mulig opp på land. Beklager at jeg tok feil. Redigert 8.Mai.2019 av Kaare Draco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Cosse skrev for 14 timer siden: er jo vel ikke cdi unit når jeg har cdm tenning (?) kjært barn har mange navn, eller hva det heter :) og noen kaller det ecm eller ecu Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cosse Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 dieselfaen skrev for 11 timer siden: Tok utgangspunkt i denne beskrivelsen din av sjøegenskapene. Fikk inntrykk av at farkosten skjenet ukontrollert av sted på fjorden, at du var livredd på vannet og ville lengst mulig opp på land. Beklager at jeg tok feil. ???? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 ivar skrev for 7 timer siden: kjært barn har mange navn, eller hva det heter :) og noen kaller det ecm eller ecu Føler meg dum nå? sitter og ser på delekatalog, finner rev limiter og spenningsregulator men ingen cdi eller lignende.. https://www.crowleymarine.com/mercury-outboard/3021.cfm?mdl=W5NGLF Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Ser ikke ut som du ser på rette motoren. Du har jo en 3-cyl 4-takter? Ser ut som du kikker på en 2-cyl Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Se på del 5 her: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/40hp/0p153500-thru-0p400999-belgium-cat-90-88394302-efi-3-cyl/electrical-components Usikker på om dette er eksakt samme motoren men bare et eksempel Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Her er litt fra Ravns Garage. Usikker på om du har både stator og CDI, eller om dette er alternative deler. Men da vet du I alle fall hvordan den ser ut... Søkte på 1998 modell, er det sånn ca korrekt? https://www.ravnsgarage.no/service-og-slitedeler Redigert 9.Mai.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cosse Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 jeg har 3 cyl 2 takt jerognal, se linken jeg la ved:) Har snakket med ravns garage og di annbefalte og bytte cdm moduler/coiler.. disse er jo målt og ok... Jeg ser di kaller trigger for cdi, spenningsregulator går også under cdi og coilene cdm moduler.. Hmm, vrien denne her altså ? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Ahh så du har en totakt altså. Det tok meg bare 4 sider med surring før jeg skjønte det.... HAHA Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Cosse skrev for 14 timer siden: Har snakket med ravns garage og di annbefalte og bytte cdm moduler/coiler.. disse er jo målt og ok... Jeg ser di kaller trigger for cdi, spenningsregulator går også under cdi og coilene cdm moduler.. Målt OK, men kan likevel være ustabile. Ikke bland spenningsregulator inn I dette, den har I alle fall ingenting med saken å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cosse Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 jerognal skrev for 21 timer siden: Ahh så du har en totakt altså. Det tok meg bare 4 sider med surring før jeg skjønte det.... HAHA ??? Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 index skrev for 7 timer siden: Målt OK, men kan likevel være ustabile. Ikke bland spenningsregulator inn I dette, den har I alle fall ingenting med saken å gjøre. Ja skjønner, men 3500,- for at det muligens kan fikse problemet på en gammel motor.. tja nei vet ikke helt? Neida, den har ingenting med dette å gjøre. Så bare den også vart kalt cdi av ravns :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Ja, jeg ser den. Men det er desverre sånn mye av feilsøkingen foregår nå til dags. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Balder.. Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Veiven kan enkelt måles uten å demontete motor, monter gradskive på mag hjul, lag en viser av tynn ståltråd, spiss den, fest denne hvor som helst i en bolt bare den plasseres som en viser på en klokke på gradskiven.. -sett måleur i cyl nr1, drei til øvre dødpunkt å stopp der.. -vri gradskive(som sitter godt men att du kan dreie den uten att motor blir med) så viseren står på 0gr.. -flytt så måleur til cyl nr 2, drei motor til denne når øvre dødpunkt, gradskiven skal da ha 120gr på viseren.. -flytt måleur til cyl nr 3, drei motor til den når øvre dødpunkt, gradskiven skal da vise 240gr.. -videre ned til cyl 1 med måleur og drei til øvre dødpunkt, skiven skal da vise 360gr.. -du har nå tatt en hel arbeidsrunde på å sjekket delingen på veiven. Rekkefølgen måleur skal plasseres i på de forskjellige cylindre KAN variere men det er alltid på en 3cyl motor 120gr mellom hvert øvre dødpunkt, hvis veiven er vridd er det samtidig som følge av det også kast i den, en std veiv bør ikke kaste/være over 13/100mm, er den innenfor den marginen vil du ikke oppdage feil på deling/gradskive å veiva er i orden. Sjekk om cdi har epoxy bakside, mange modeller har det, se i tilfelle nøye ! om du kan se små sprikker i epoxy/overgang mellom epoxy og selve huset, det er ikke uvanlig, det vil da trenge inn fukt å cdi vil ofte være av/på/hit å dit. Kjenner ikke oppbygingen på denne spesifikke motoren, men har den tettinger mellom de 3 veivhusene ? er det lekasje mellom 2 veivhus/cylindre vil det gi symtom som de du opplever. Vanskelig å feilsøke på ett forum da lyd/lukt og gange ofte omgående setter en diagnose for en som er god på det han driver med. Uansett...lykke til, ville vært synd om du ikke fikk til dette, båten har tydelig kostet en betydelig innsats. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 Takk Balder! Jeg sliter litt med og finne ut om det faktisk er cdi her siden det er cdm tenning.. kun trigger, svinghjul og cdm coiler som styrer tenning her?? Usikker ja.. Jo takk for det, har vært noen dager med pause siden jeg har fått sjekket alt jeg kan komme på og blitt noe frustrert.. Kommer med update så fort her skjer noe igjen:) vil nok en gang takke alle som har komt med hjelp og tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 11.Mai.2019 Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 Jeg trodde at cdi er betegnelsen på en type tenningssystem, Capacitor Discharge Ignition, og at cdm er betegnelsen på en tenningmodul basert på cdi, Capasitor Discharge Module. Hvis ingen vet noe annet så ville jeg tro at cdm modulen din er en cdi tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 coilene er cdm modulene i dette tilfellet, hvertfall ut fra navn jeg finner på delekatalogene:) begrepet cdi brukes vel ofte som det vi kan betegne som styringsenhet/hjerne :) Sitér dette innlegget Link to post
Cosse Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Lite nytt og melde her fra, motoren spytter bensin ut av slange inn på forgasser hver gang den fjusker.. det er slangen som går fra bensinpumpe og inn på forgasser som spytter ut ved fjusking.. noen idikasjoner på dette? ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Dårlige slanger? Det skal da være tett når slangene er på plass? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cosse Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 trodde jeg å, montert ny slange og satt over nytt strips og stramma til det de går.. dusjer kun ut der ved fjusking så ??♂️ Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Cosse, hvem som helst hadde fått migrene av dette.... Har somlest tråden din. Har 2 forslag: 1 Del feilsøking på motor og båt. De har ingenting med hverandre å gjøre og ødelegger oversikten. 2 Oppdater oversikten du skrev 5-6 mai, den var bra !! så er det lettere for alle å følge med... To forslag til feilsøking: 1 Sjekk om forgasserne er synkronisert 2 Sjekk dynamisk flotørnivå (har forgasserne dine slangenippler i bunn av flotørkammer?) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Er stripsene vanlig type? De som brukes på bensinslanger er helt runde inni, slik at de klemmer rundt hele slangen. Det gjør ikke vanlige strips. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Lurer på hva de som påstår Rana 530 har dyp kjøl og/eller fasong som en tømmerstokk har som grunnlag for å si dette, vi snakker ihvertfall ikke om samme båt da. Båten, som opprinnelig kom som Rana Plast 530 har V-bunn som blir ganske flat helt bak. Det er en liten antydning til kjøl fra midten og bakover, men ikke i nærheten av noe den ligger å rir på. Jeg har selv mer eller mindre vokst opp i 14-fotsvarianten med samme design, Rana Plast 425 og dette er utrolig stabile båter, noe flate bak men det gjør at de planer lett med forholdsvis liten motor. Det er klart, trimmer du motoren helt inn så baugen går ned blir sikkert oppførselen på båten deretter, men det er jo ikke akkurat båten jeg ville skylde på da... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.