Jump to content

Rana 530 med 3-syl Mariner 40hk, soter ned plugg og har dårlige sjøegenskaper?


Cosse

Recommended Posts

Cosse skrev On ‎03‎.‎04‎.‎2019 at 19.03:

spacer.pngHei godt folk! 

til det største problemet:

Hvordan denne båten oppfører seg på sjøen, FRYKTELIG!! 

 

Båten ligger som oftest til ene siden og ved hver krusning enn treffer så ruller båten såpass at jeg blir direkte redd for å ver på sjøen i denne båten..

 

 alt ved båten får meg til å føle meg utrygg på hvordan den er i sjøen..

 

Takker for svar hilsen utrolig oppgitt båteier.

 

Tok utgangspunkt i denne beskrivelsen din av sjøegenskapene. Fikk inntrykk av at farkosten skjenet ukontrollert av sted  på fjorden, at du var livredd på vannet og ville lengst mulig opp på land. Beklager at jeg tok feil.

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Cosse skrev for 14 timer siden:

er jo vel ikke cdi unit når jeg har cdm tenning (?)

 

kjært barn har mange navn, eller hva det heter :)     og noen kaller det ecm eller ecu 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her er litt fra Ravns Garage. Usikker på om du har både stator og CDI, eller om dette er alternative deler. Men da vet du I alle fall hvordan den ser ut...

 

Søkte på 1998 modell, er det sånn ca korrekt?

 

https://www.ravnsgarage.no/service-og-slitedeler

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

jeg har 3 cyl 2 takt jerognal, se linken jeg la ved:) 

 

Har snakket med ravns garage og di annbefalte og bytte cdm moduler/coiler.. disse er jo målt og ok... Jeg ser di kaller trigger for cdi, spenningsregulator går også under cdi og coilene cdm moduler.. 

 

 

Hmm, vrien denne her altså ?

 

Link to post
Cosse skrev for 14 timer siden:

 

Har snakket med ravns garage og di annbefalte og bytte cdm moduler/coiler.. disse er jo målt og ok... Jeg ser di kaller trigger for cdi, spenningsregulator går også under cdi og coilene cdm moduler.. 

 

 

Målt OK, men kan likevel være ustabile. Ikke bland spenningsregulator inn I dette, den har I alle fall ingenting med saken å gjøre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 7 timer siden:

 

Målt OK, men kan likevel være ustabile. Ikke bland spenningsregulator inn I dette, den har I alle fall ingenting med saken å gjøre.

Ja skjønner, men 3500,- for at det muligens kan fikse problemet på en gammel motor.. tja nei vet ikke helt? 

 

Neida, den har ingenting med dette å gjøre. Så bare den også vart kalt cdi av ravns :) 

Link to post
Guest Balder..

Veiven kan enkelt måles uten å demontete motor, monter gradskive på mag hjul, lag en viser av tynn ståltråd, spiss den, fest denne hvor som helst i en bolt bare den plasseres som en viser på en klokke på gradskiven..

-sett måleur i cyl nr1, drei til øvre dødpunkt å stopp der..

-vri gradskive(som sitter godt men att du kan dreie den uten att motor blir med) så viseren står på 0gr..

-flytt så måleur til cyl nr 2, drei motor til denne når øvre dødpunkt, gradskiven skal da ha 120gr på viseren..

-flytt måleur til cyl nr 3, drei motor til den når øvre dødpunkt, gradskiven skal da vise 240gr..

-videre ned til cyl 1 med måleur og drei til øvre dødpunkt, skiven skal da vise 360gr..

-du har nå tatt en hel arbeidsrunde på å sjekket delingen på veiven.

 

Rekkefølgen måleur skal plasseres i på de forskjellige cylindre KAN variere men det er alltid på en 3cyl motor 120gr mellom hvert øvre dødpunkt, hvis veiven er vridd er det samtidig som følge av det også kast i den, en std veiv bør ikke kaste/være over 13/100mm, er den innenfor den marginen vil du ikke oppdage feil på deling/gradskive å veiva er i orden.

 

Sjekk om cdi har epoxy bakside, mange modeller har det, se i tilfelle nøye ! om du kan se små sprikker i epoxy/overgang mellom epoxy og selve huset, det er ikke uvanlig, det vil da trenge inn fukt å cdi vil ofte være av/på/hit å dit.

 

Kjenner ikke oppbygingen på denne spesifikke motoren, men har den tettinger mellom de 3 veivhusene ? er det lekasje mellom 2 veivhus/cylindre vil det gi symtom som de du opplever.

 

Vanskelig å feilsøke på ett forum da lyd/lukt og gange ofte omgående setter en diagnose for en som er god på det han driver med.

Uansett...lykke til, ville vært synd om du ikke fikk til dette, båten har tydelig kostet en betydelig innsats.

Link to post

Takk Balder! Jeg sliter litt med og finne ut om det faktisk er cdi her siden det er cdm tenning.. kun trigger, svinghjul og cdm coiler som styrer tenning her?? Usikker ja..

 

Jo takk for det, har vært noen dager med pause siden jeg har fått sjekket alt jeg kan komme på og blitt noe frustrert.. Kommer med update så fort her skjer noe igjen:) vil nok en gang takke alle som har komt med hjelp og tips! :) 

Link to post
  • 3 uker senere...

Cosse, hvem som helst hadde fått migrene av dette....

 

Har somlest tråden din.

Har 2 forslag:

1  Del feilsøking på motor og båt. De har ingenting med hverandre å gjøre og ødelegger oversikten.

 

2  Oppdater oversikten du skrev 5-6 mai, den var bra !! så er det lettere for alle å følge med...

 

To forslag til feilsøking:

1  Sjekk om forgasserne er synkronisert

2  Sjekk dynamisk flotørnivå (har forgasserne dine slangenippler i bunn av flotørkammer?)

Link to post

Lurer på hva de som påstår Rana 530 har dyp kjøl og/eller fasong som en tømmerstokk har som grunnlag for å si dette, vi snakker ihvertfall ikke om samme båt da.  Båten, som opprinnelig kom som Rana Plast 530 har V-bunn som blir ganske flat helt bak. Det er en liten antydning til kjøl fra midten og bakover, men ikke i nærheten av noe den ligger å rir på.
Jeg har selv mer eller mindre vokst opp i 14-fotsvarianten med samme design, Rana Plast 425 og dette er utrolig stabile båter, noe flate bak men det gjør at de planer lett med forholdsvis liten motor.

Det er klart, trimmer du motoren helt inn så baugen går ned blir sikkert oppførselen på båten deretter, men det er jo ikke akkurat båten jeg ville skylde på da...

59462008_2373953006175361_992982643373409815_n.jpg

44_1318760977_xl.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...