Duppe Startet 3.April.2019 Del på Facebook Startet 3.April.2019 Trenger til å ta av propeller på Bravo Three og finner ikke noe steder. Biltema har selvfølgelig bare 36 og 38. Originalt skal det være 1-7/16" (36.5125 mm) og hadde selvfølgelig vært det beste. Bravo 3 37mm Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 https://nettbutikk.fosen-tools.no/products/pipe-34-12-kt-1-716 Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 3.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2019 Takker. 1-7/16" også. Men tror du det gjør noe at den ikke er sekskantet? Skal dra den til med 81 Nm kraft. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 81 NM er ikke stort og godt innenfor hva en tolvkant pipe klarer uten å glippe. Som eksempel bruker man typisk 110-130NM på hjulbolter på biler. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Går nok fint ja. Men hvis du har biltema i nærheten kan jo en 36mm pipe være verd forsøket. Har du målt mutteren? Kanskje det er klaring nok med 36mm? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 3.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2019 Kanskje det kan gå ja. Er jo bare snakk om en halv millimeter. Skal faktisk sjekke det først. 7 minutes ago, pipe said: 81 NM er ikke stort og godt innenfor hva en tolvkant pipe klarer uten å glippe. Som eksempel bruker man typisk 110-130NM på hjulbolter på biler. For å skru til? Noen hjulbolter må man jo hoppe på for å få av. Noen som vet om propellere kan sitte fast på samme måte eller vil alt fettet inni der hindre det? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 1 minute ago, Duppe said: For å skru til? Noen hjulbolter må man jo hoppe på for å få av. 'ja når man skrur til med tilnærmet rett moment må man ikke hoppe på verktøyet for å få løsnet det. Jeg bruker alltid moment stav på muttertrekkeren når jeg trekker til hjulbolter men det har hendt min muttertrekker som trekker 550nm ikke klarer å løsne andres elendighet. Sitter det bom fast har jeg en lang latmannsarm på rundt en meter i fra Promaister til under 300 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 I en annen tråd fikk jeg opplyst (av Komodo) at skruer og skruehoder ALDRI var over nominell verdi, men gjerne under. Jeg holdt på med en 12mm mutter, ved nøye måling var 19mm 6-kant hodet ikke mer enn 18,8mm. Så kanskje en 16mm pipe (som vel også har litt å gå på) kunne passe for deg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 3.April.2019 Del på Facebook Svart 3.April.2019 Gniermetoden; 36mm pipe fra Biltema og lett sliping med en Dremelfres av flatene inni pipa. Har spesialtilpasset flere piper (og fastnøkler og unbrako) med Dremel opp gjennom årene når enten penger eller tilgang der man står midt i situasjonen har tilsagt at dette er greieste løsningen. Litt plunderarbeid, men det fungerer. Du tar ikke av så mye på hver flate, eventuell forringelse av styrken på pipa blir av mindre betydning. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.April.2019 Del på Facebook Svart 5.April.2019 Har brukt 38 mm pipe fra Biltema i årevis for å løsne denne mutteren, fungerer helt perfekt det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2019 Del på Facebook Svart 5.April.2019 Timmeeh skrev On 3.4.2019 at 19.59: Går nok fint ja. Men hvis du har biltema i nærheten kan jo en 36mm pipe være verd forsøket. Har du målt mutteren? Kanskje det er klaring nok med 36mm? Dette kan gå. I tillegg til at mutteren ofte er noe under, er nesten alltid (alltid?) fastnøkkelen eller pipa litt over. Men med mer en en halv mm. differanse skal det holde hardt... Men metoden til @Hakkannen vil jo fungere Lars H. skrev On 3.4.2019 at 20.32: I en annen tråd fikk jeg opplyst (av Komodo) at skruer og skruehoder ALDRI var over nominell verdi, men gjerne under. En liten presisering til den Lars. I den tråden snakket jeg om gjenger og nominell skruediameter, ikke skruens sekskanthode eller utvendig mål på en mutter (som benevnes med NV, NV=nøkkelvidde). Men som du også skriver så er jo gjerne skruehodet også noe under nominelt mål. Tror aldri jeg har målt en 19mm skrue til over 19. Men den bastante regelen jeg slo fast gjaldt altså for skruens diameter på gjengepartiet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Duppe Svart 5.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2019 Vel Biltema var utsolgt for 36 mm, så da ble det 38 siden andre har god erfaring med det. Med masse smørefett bak mutteren blir det vel aldri at den sitter bom fast uansett. Bare for referanse, så trengs det i tillegg en svær 2-3/4" (69.85 mm) pipe til å ta av den andre propellen hvis du har duo-prop versjonen av Bravo Three: https://www.go2marine.com/product/247240F/dual-prop-wrench-bravo-iii-z-wrench.html Det finnes en type fastnøkkel-verktøy med en i hver ende, men da får man ikke trukket til mutterne med momentnøkkel hvilket ikke er ideelt. Disse ser da sånn ut: https://www.getaprop.com/bravo-3-propeller-wrench https://propshopinc.com/bravo-iii-prop-wrench-b3dul-p188.html Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 6.April.2019 Del på Facebook Svart 6.April.2019 Jeg bruker den nøkkelen, og begge mutrene kan trekkes med riktig moment. No problem! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 6.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2019 Men hvordan vet du at du har riktig moment? Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 6.April.2019 Del på Facebook Svart 6.April.2019 Det er feste for momentnøkkel på den lille pipen. For å få rett moment på den store bruker du 90 GR vinkel mellom momentnøkkel/arm. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 6.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2019 Det var interessant Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 (redigert) Mutteren er 36,5 mm så det er ikke mye som trenger å slipes av inni en vanlig 36 mm pipe fra f.eks. Biltema. Bruk en slik så går jobben kjapt Eller den luftdrevne varianten. Passer perfekt inni pipa. Ellers har jeg denne propellmutternøkkelen Redigert 26.Mai.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 En runde med foliepå mutteren så passer 38 Biltema pipa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Duppe Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Kjøpte 38 mm og den gikk fint til å ta av mutteren selv om den var en anelse stor da mutteren ikke satt så veldig hardt, og kantene er jo ganske lange og derfor ikke samme risk for å vippe over som hvis det hadde vært mindre mutter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 pipe skrev On 3.4.2019 at 19.54: 81 NM er ikke stort og godt innenfor hva en tolvkant pipe klarer uten å glippe. Om man ikke har momentnøkkel for hånden eller trenger en "godt nok" løsning nå... så bruk 8kg lodd hengende i en 1m stang.... det kan bli mer nøyaktig enn en momentnøkkel som er herja med. Har det gamle 3/4" pipesettet fra Biltema i rød stålkasse. Det er tolvkant. 32mm pipe tålte 840Nm sist jeg demonterte motvektene på graveren... og da er jeg overbevist om at 38mm tåler mer, har ikke regna på det eller testa destruktivt men 3/4 tappen er trolig det svakeste punktet ? på dimensjoner over 36mm pipe Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Roger jo skrev for 9 timer siden: En runde med foliepå mutteren så passer 38 Biltema pipa. En variant av rådet fra Roger jo er: 3 platebiter eller shims på 3 av flateene som ligger ved siden av hverandre gjør underverker. Har brukt det på hydrauliske trekkere opp til 3600Nm så fungerer det nok med håndkraft også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Ja, det går fint det også Det er mange veier til Rom @Teerex sitt forslag med nesesliper på ei 36mm pipe er også et godt forslag. Ellers så er det jo verd å tenke på at momentet på denne mutteren overhode ikke står i forhold til nøkkelvidden. Denne mutteren er jo nærmest ubelastet i forhold til nøkkelviddens størrelse og tiltrekningsmoment. Årsaken til at den er så stor er jo kun fordi den skal passe på propellakselen. Det samme gjelder jo den pipa som er nesten 70mm, noe vi også der på bildene av verktøyet som Teerex har lagt ut. 81Nm er forøvrig normalt moment for en M12 skrue i fasthetsklasse 8.8, den har nøkkelvidde (NV) på 18 eller 19mm. For en 12.9 skrue så er du oppe i dette momentet på M10, da er det 16 eller 17mm nøkkelvidde... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.