Jump to content

Ny Biltema-dynamo lader ikke. Koblingsfeil?

Morten1989

Recommended Posts

Monterte ny  80 amp Biltema dynamo på motoren.

Den dynamoen har B+, D+ og W

jeg har koblet W til turteller, B+ til batteri, og D+ har kontakt med ladelampe.

Når jeg setter på batteriene og vrir nøkkelen ett hakk så lyser ladelampen.

så starter jeg motoren.

Da måler jeg -4.5V på D+, og batterispenning på B+

turtelleren virker heller ikke.

må disse dynamoene ha en spesiell jording eller noe?

Dersom dette er en topolet dynamo, må du også ha en kabel mellom batteri minus og en tilkobling på dynamoen merket minus eller noe slikt. Hvilken type dynamo er det du har, art.nr. hos BT?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

stig arve skrev 8 minutter siden:

Stå på de eine bilde den skal gå rotation cw 

Kan du oversette? På linken din er det jo ikke annet enn et bilde og at den kan gi 80A, ikke noe om "eine bilde" Og vet du at det er den generatoren TS har kjøpt?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 13 minutter siden:

Som elektroniker så må du jo skjønne at går dynamoen den gærne veien, så blir det jo bare minus :-)

Hahahahaha! Dagens femmer.

Selvfølgelig, da går jo strømm andre veien gjennom diodene. En 6-er for det.p

Redigert av Lars H. (see edit history)

@ Morten 1989

Jeg formoder at ladelampen fortsetter å lyse etter at du har startet motoren !?

Nye dynamoer har antagelig ingen restmagnetisme i rotoren og startstrømmen via ladelampen kan være i minste laget til å "tenne" dynamoen.

Forsøk å ruse opp motoren for å se om den da "tenner". Hvis dynamoen starter ladning så skal ladelampen slukke og du kan redusere til tomgang.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dersom lading starter ved å ruse motoren, ville jeg byttet ladelampen til en med litt større watt-merking. Er den gamle 2W, burde problemet løses med en lampe på 4W.

mateco skrev for 2 timer siden:

For at denne tråden ikke skal misforståes så burde vel kanskje begynnelsen på  tittelen vært endret fra "Biltema lader" til "Biltema dynamo" ?

-Eller til "Biltema-generator". For å pirke litt, så er en dynamo retningsbestemt, men begrepet henger igjen fra 60-tallet, da likestrømmen regjerte.

mateco skrev On 3.4.2019 at 23.15:

Han skriver at han har lys i ladelampen når han slår på tenning. Dynamoen har dermed minuskontakt!

Ja, men ikke mer strøm enn at lampen lyser/slukker. Akkurat den har jeg vært borti en del ganger tidligere. Også en del feilkoblinger som gjør at lampen lyser, men ikke slukker. Litt mer info fra vedkommende med problemet hadde vært OK.

ozo skrev for 8 timer siden:

-Eller til "Biltema-generator". For å pirke litt, så er en dynamo retningsbestemt, men begrepet henger igjen fra 60-tallet, da likestrømmen regjerte.

Skal man først pirke så kan vi jo fortsette litt djupere!

Ordet GENERATOR er en fellesbenevnelse på enheter som GENERER, eller produserer, noe. Hva enheten generer oppgis foran ordet "-GENERATOR."

Altså:

Vekselstrøm-GENERATOR - Produserer vekselstrøm

Likestrøm-GENERATOR - Genererer Likestrøm

Ferskvanns-GENERATOR - Lager ferskvann

Steam-GENERATOR - produserer steam

osv.

I TS tilfelle så er det snakk om en enhet som genererer likestrøm. Ved bruk av ordet GENERATOR blir da den rette benevnelsen "Likestrøm-generator"

Når du da skriver "Biltema-generator" så betyr det altså en GENERATOR som GENERER Biltema utsalg.

I gamle dager så hadde vi en enhet som vi la an mot sykkeldekket og som ved hjelp av en roterende permanent magnet produserte vekselstrøm til sykkel lysene. Den gang kalt "Sykkeldynamo", og var selvfølgelig ikke retningsbestemt. Ved bruk av ordet "GENERATOR" så ville denne enheten bli kalt "VEKSELSTRØM-GENERATOR" fordi den genererte vekselstrøm.

Du får sende inn ordet GENERATOR til "Eides språkshow" hos NRK!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

mateco skrev for 1 time siden:

Du får sende inn ordet GENERATOR til "Eides språkshow" hos NRK!

Jeg har aldri påstått at generator ikke kan brukes om likespenning. Jeg skrev at en dynamo genererer likespenning.

Forøvrig vil nok frk. Eide være enig med meg i at en forstavelse ikke nødvendigvis beskriver funksjonen. Den kan like gjerne beskrive opphav, kundegruppe, bruksområde, e.a. Dessuten kan rekkefølgen byttes om. Vindgenerator kan således være noe som genererer vind, eller noe som genererer f.eks. elektrisitet vha. vind. Vindmøller derimot, finnes ikke lenger.

Det heter forresten "Eides språksjov" ;-)

stig arve skrev On 3.4.2019 at 21.50:

Går den rett vei? 

Ja den går rett vei og har funket på ett annet elnett jeg hadde tidligere når jeg kjørte den i garasjen.

Lars H. skrev On 3.4.2019 at 20.56:

Dersom dette er en topolet dynamo, må du også ha en kabel mellom batteri minus og en tilkobling på dynamoen merket minus eller noe slikt. Hvilken type dynamo er det du har, art.nr. hos BT?

Jeg har ikke minus kabel til dynamo da motoren har minus  i blokka.

mateco skrev On 3.4.2019 at 22.36:

@ Morten 1989

Jeg formoder at ladelampen fortsetter å lyse etter at du har startet motoren !?

Nye dynamoer har antagelig ingen restmagnetisme i rotoren og startstrømmen via ladelampen kan være i minste laget til å "tenne" dynamoen.

Forsøk å ruse opp motoren for å se om den da "tenner". Hvis dynamoen starter ladning så skal ladelampen slukke og du kan redusere til tomgang.

Jeg har prøvd og øke turtall, det hjelper ikke.

Ladelampen lyser fremdeles når motoren sviver ja. Dynamoen har funket ved ett tidligere tidspunkt med ett annet elnett.

Takk for alle svar!

Jeg er ikke inne her hele tiden desverre så derfor får jeg ikke svart med en gang. Og i tilegg lå jo forumet nede nesten en hel dag hehe. #krise

Jeg skal ned i båten nå å prøve og legge opp ny D+ ledning direkte fra dynamo til ladelampe og videre til tenning. Jeg tror feilen ligger på den ledningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...