Jump to content

Lading av to ulike batteripakker med en felles lader

Janmbj

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å installere en ny batterilader. https://www.amazon.com/Quick-Battery-FBNRG0140FR0A00-Electronics-Accessories/dp/B01B2250KE

I båten er det to batteripakker.  Ett sett startbatterier som er gel-batterier (Biltema GeL startbatterier 90 amp)

Pakken med driftsbatterier består av 2 x Biltema vedlikeholdsfrie marine batterier på 105 ampere hver. 

Det ser ut som jeg bare  kan velge en av innstillingene på laderen. Er det noen som kan si om jeg skal sette bryteren på GEL eller SL

screenshot-productimageserver.com-2019_04.03-22-04-31.jpg.486fb4b85e7c7c98b3bd90771a6cef2c.jpg

Janmbj skrev On 3.4.2019 at 22.11:

I båten er det to batteripakker.  Ett sett startbatterier som er gel-batterier (Biltema GeL startbatterier 90 amp)

Jeg var ikke klar over at Biltema hadde GEL-batterier i sortimentet sitt. Har du en link til det batteriet du har? I mange tilfeller skal ikke blybatteriene ha høyere sluttspenning enn 14,4V enten det er AGM, GEL, eller flytende syre.

Du skriver også at forbruksbatteriene dine er "vedlikeholdsfrie" blybatterier. I mine øyne er "vedlikeholdsfrie" i denne sammenheng ikke en fordel, kun en ulempe. Det er rett og slett et batteri med syre hvor du ikke har mulighet til å fylle på vann. Da er det nesten like viktig at du ikke kjører for høy ladespenning på de batteriene heller slik at de kan tørke ut. 

Dersom  AGM-batteriene kun brukes til start, ville jeg sløyfet landstrømlading av disse. AGM har veldig lav selvutladning, så dersom batterriene er oppladet når du ankommer hjemmehavn,  det ikke går mange måneder mellom hver båttur, og du ikke har noen "strømtyver" tilkoblet startbatteriene, er det unødvendig å koble de til landstrømlader.

Ulempen ved å ha AGM batterier fast tilkoblet lader, er at de kan tørke ut dersom floatspenningen er for høy. Du bør ihvertfall sjekke hvilke spenninger batteriene dine skal ha, og sjekke at det stemmer med de spenningene laderen din leverer.

Skulle jeg ladet opp både startbatteri og forbruksbank på samme batterilader hadde jeg kjøpt en lader med to kanaler.
Dog ser jeg ingen grunn til å lade startbatteriet på landstrøm på noen av mine båter men det er jo litt med bruken og hvilken batterilading fordelingsystem man har i båten.
I batteritester så tar det 8-15 min å lade en start i flere minusgrader med dynamo alt etter så lademotakelig batteriet er.

Redigert av pipe (see edit history)

Under gange fordeler gode gammeldagse skilledioder ladestrømmen fra dynamoen til start og forbruk. Legger jeg meg til i havn uten landstrøm, kobles solcellepanelet seg automatisk til forbruksbanken. Med landstrøm (som da kun lader forbuksbanken) lader panelet automatisk kun startbatteriet . Så om jeg skulle stramme opp ankeret med vinsjen som pt. er koblet til startbatteriet, fyller panelet opp det som da blir brukt. Baugtrusteren er koblet til forbruksbanken, 2 stk semitraction batterier på 1000A CCA hver.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...