Jump to content

Problemer med å lufte varmesystem med webasto dieselvarmer vvb og defroster.

lassepelle

Recommended Posts

Hei. Jeg har problemer med å lufte varmesystemet. Systemet består av en webasto 5kw vannvarmer som er koblet sammen med sløyfa fra motor (tamd41a), varmtvannstank og defroster. Det sitter en liten form for lufteventil på systemet men om jeg åpner den kommer det bare glykol.  Jeg trodde at systemet skulle lufte seg når motor går men det skjer ikke. Jeg hører tydelig luft som går igjennom pumpa på varmeren.  Vannet sirkulerer og varmer opp varmtvann og defroster men det er vel ikke bra med luft i systemet?   Legger ved et par bilder som beskriver systemet.

WP_20160901_13_45_33_Rich.jpg

IMG_20170303_094033.jpg

Hadde lignende system. Luftet og luftet, men systemet fikk ny luft etter noen dager, og enkelte radiatorer sluttet å virke. En dag snudde jeg vannstrømmen, og problemet forsvant. Husker jeg tiktig, måtte sirkulasjonspumpa suge etter varmeren, der det var en T til ekspansjonstank, og skyve vannet gjennom radiatorene. 

Verdt å prøve iallefall?

Jeg har et ganske lignenede system med to defrostere som er vanskelig å avlufte. Derfor har jeg ordnet meg med to kraner som gjør at jeg kan spyle gjennom med ferskvann fra slangen i marinaen. Dersom jeg gjør det en gang i året har jeg ikke problemer med luft. Ulempen er at jeg må kompensere med mer kjølevæske etterpå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...