lassepelle Startet 5.April.2019 Link til dette innlegget Startet 5.April.2019 Hei. Jeg har problemer med å lufte varmesystemet. Systemet består av en webasto 5kw vannvarmer som er koblet sammen med sløyfa fra motor (tamd41a), varmtvannstank og defroster. Det sitter en liten form for lufteventil på systemet men om jeg åpner den kommer det bare glykol. Jeg trodde at systemet skulle lufte seg når motor går men det skjer ikke. Jeg hører tydelig luft som går igjennom pumpa på varmeren. Vannet sirkulerer og varmer opp varmtvann og defroster men det er vel ikke bra med luft i systemet? Legger ved et par bilder som beskriver systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Det ser ut som om du har en lufteventil på slangen ved brenneren, det er viktig at denne står rett opp så luftboblene ikke slipper forbi utløpet i ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Hei. Jeg har forsøkt å åpne denne litt når varmeren går men det kommer bare glykol. Virker ikke som den fanger opp luftboblene. Kanskje jeg bare skal installere en sånn automatisk avlufter. Trodde at ekspansjonstanken på motoren tok unna luftboblene men det ser ikke ut sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Prøv å løsne den fra slangen å vri den så den står rett opp, da vil luften slippe ut, nytter ikke når ventilen står på skrå. Ha en bøtte under, for det kommer også mye veske ut når du lufter. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Hadde lignende system. Luftet og luftet, men systemet fikk ny luft etter noen dager, og enkelte radiatorer sluttet å virke. En dag snudde jeg vannstrømmen, og problemet forsvant. Husker jeg tiktig, måtte sirkulasjonspumpa suge etter varmeren, der det var en T til ekspansjonstank, og skyve vannet gjennom radiatorene. Verdt å prøve iallefall? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Jeg har et ganske lignenede system med to defrostere som er vanskelig å avlufte. Derfor har jeg ordnet meg med to kraner som gjør at jeg kan spyle gjennom med ferskvann fra slangen i marinaen. Dersom jeg gjør det en gang i året har jeg ikke problemer med luft. Ulempen er at jeg må kompensere med mer kjølevæske etterpå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BØstrøm Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Trykksatt anlegg med ekspansjonstank, og microbobleutskiller løser også problemet. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Takk for gode råd. Skal prøve å snu vannstrømmen ila uka. Sitér dette innlegget Link to post
CaptainKlo Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Jeg følger opp denne gamle tråden. Løste problemet seg når du snudde retningen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.