Jump to content

Forlenge kabler

thomassv

Recommended Posts

Hei, Jeg skal montere en koblingsboks med sikringer til alt som ikke går via hovedpanelet i båten (pumper, vhf, NMEA, kjøleskap osv) og det samme for negativ / jord. Det er ca. 12x2 kabler. Disse er i dag koblet rett på pluss og minus polene på batteriet og noen har ikke sikring. Dessverre vil noen av kablene være for korte og det er ikke realistisk å trekke nye kabler på alt nå før sesongen starter og jeg må flytte båten. Det jeg planlegger er å bruke nye kabler som er fortinnet og som er tilsvarende eller litt tykkere en originalen, tvinne lederne sammen og til slutt forsegle med en krympestrømpe fylt med lim. Jeg mener dette er tilstrekkelig og til og med bedre en diverse kabelsko løsninger da det er mindre feilkilder. Men, om det er noen som har andre smarte forslag som ikke koster skjorta er jeg åpen for innspill. Thomas

Hm..., er ikke elektriker men synes slett ikke det høres bra ut å bare tvinne kablene sammen, uansett krympestrømpe med lim.

Høres ut som en svært provisorisk løsning, men det er vel kanskje det det er ment å være.

Jeg ville heller ha brukt skjøtehylser som klemmes på kabelen, eventuelt med krympestrømpe over. Wagoklemmer har jeg ingen erfaring med.

Husk sikring til de usikrede kablene.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Ville brukt gode gammel sukkerbiter for å forlenge kabler for et år eller 2.

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/monteringsdetaljer/koblingsplint-2-stk-2000017379

Terminal Block, 2 pcs

For å samle flere  kabler og forlenge med en tykkere kabel tre innpå en skrue med skiver  og mutter. 

Ringkabelsko, 10 stk.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tvinning av flerlederkabel er en meget dårlig løsning.

Hvis jeg forstår problematikken riktig, ville jeg ha brukt en ekstra koblingsboks for de forbrukerne som har for kort kabel.

Dette er gunstig også i en framtidig permanent løsning. Det finnes selvsagt argumenter for at en sikring bør være lett tilgjengelig, men det skal litt til før dette overskygger ulempene; spesielt på større strømforbrukere.

Tvinning og liming frarådes, fordi det kan bli dårlig kontakt, med varmgang og brann som resultat. Tvinnede ledninger ligger inntil hverandre, men har ikke press nok til å sikre god nok kontakt. Om du er heldig å unngår brann, kan du likevel få spenningsfall, som medfører at kartplotteren plutselig kobler ut, eller pumpemotorer blir ødelagte. 

Sett heller opp koblingsskinner der du må skjøte, og bruk riktige terminaler som krympes med tilstrekkelig press. Les gjerne krympetrådene her på forumet, så får du en god innføring i hvordan dette skal gjøres riktig. Alt skal sikres nærmest batteriet. 

Om du er som mange av oss andre, har midlertidige løsninger en tendens til å bli permanente. Lag derfor løsninger som er gode nok til å være permanente. Resultatet av en båtbrann er permanent, selv om årsaken var ment å være midlertidig.

Redigert av oyster (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...