Jump to content

VDO HS sumlog giver elektrisk - Hvordan teste?


Sven-Erik2

Recommended Posts

Jeg har en VDO Sumlog HS (50 Knt) som ikke virker. Vil tro at det er størst sjanse for at det er giveren som er defekt, men siden den er forholdsmessig dyr (3 K NOK +), kunne jeg tenke meg å verifisere at det virkelig er giveren som er feilen, og ikke instrumentet. 

Noe som har peiling på om dette kan måles "på benken" med voltmeter/ohm meter mens man spinner padlehjulet?

Pluggen til giveren har 3 pinner, merket 1, 2 og 3.

Giveren er VDO 270-023-005-002 (se bilde under)

 

Eller om man kan simulere giveren og få instrumentet til å gi utslag?

VDO Sumlog Sensor 0 - 50Kn

Link to post
Share on other sites

Du må nok ha et oscilloscop og det er det ikke så mange som har liggende. Det er ny importør av VDO fra 1. januar i år. Www.stroem.no. Det er mulig at de har utstyr for å kontrollere den. 

 

Ellers er en enkel kontroll å ta ut giver, la den være koblet til instrument og spyle med vannslange på paddelhjulet. Mens du gjør det så kan du bevege litt på kabelen. Er det brudd i den såkalte den «glimte» til.

 

Ellers så finner du en del info denne linken: VDO sumlogg

 

Men det aller første jeg ville gjort er å sjekke om strømforsyningen fra instrumentet til giveren er i orden.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for raskt og utfyllende svar !!

 

Jeg er også bestefar så skop har jeg i kjelleren :-D. 

Linken du sendte er jo genial da den viser pin-out og instillinger på skop, samt forspenning med 5K motstand.

Testing in progress ....

 

Har sjekker mellomkabel og strømforsyning til instrument.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...