Jump to content

Liming av Porolon plater fra Biltema


index

Recommended Posts

Jeg har kjøpt noen Porolon plater på Biltema for å isolere litt oppunder dekk i motorrommet, i håp om å redusere motorlyden litt. Disse platene er selvklebende, og det er jo sikkert flott. Men er denne limen god nok, eller er det like godt å montere dem med kontaktlim først som sist? Noen som har erfaringer med dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

......Disse platene er selvklebende, og det er jo sikkert flott. Men er denne limen god nok, eller er det like godt å montere dem med kontaktlim først som sist? Noen som har erfaringer med dette?

Hei index!!! :o)

 

Du kan ta det HELT med ro. Platene sitter som støpt - forutsatt selvfølgelig at du har RENT underlag. Gjorde samme "operasjon" i min Sjømann, for noen år siden. Rev av de gamle, gjorde platene (kryssfinér) rent med rødsprit og satt på Biltema sine selvklebende. Ett år etterpå satt de like godt, har ikke hørt noe ufordelaktig fra "ny eier", heller!

 

:o)

 

Bilde

 

Lykke til - det er en god følelse når man får et "nytt motorrom" - bare vær forsiktig med diverse spray'er etterpå, da spesiellet Ferro-bet!!!! Den ETER opp folielaget!!! :o/

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det så jo riktig lekkert ut, Walter. :yesnod: Det kommer nok ikke til å bli så pent hos meg, da motorrommet går i hele bredden av båten og inneholder vann og dieseltank, batterier m.m. Men hvis jeg klarer å dempe lyden litt så tror jeg at jeg kan si meg fornøyd likevel. Litt rart egentlig, det er isolert under luka til motorrommet men ikke oppunder dekket rundt luka. Så det er nå verdt et forsøk å lime noen plater oppunder da. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke like fornøyd med denne limen som er på platene, i min båt så har det løsnet litt noen steder. der hvor su har store plane flater holder dette greit, men har du noen mindre steder så anbefaler jeg nok en liten dæsj med kontakt lim.

 

Jeg linte noen lyddemper plater fra Bilteme, de med tungplate sjikt i midten med kontaktlim, dette fungere veldig bra...... Så langt i allefall

 

Er stedene utsatt for bare litt fukt så ramler de ned som døde fluer...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Index har bare glassfiber å lime til, med unntak av en vertikal luke lengst akter men der er det lett å støtte opp med nogle skruer og brikker.

 

Index, prøv å få laget en lydfelle på innsiden i hver av benkene forut. Dvs. kle disse rommene innvendig med porolon. Det tror jeg vil gjøre underverker, for mye av lyden kommer ut av luftingene på innsiden av benkene.

 

Lykke til!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Index, prøv å få laget en lydfelle på innsiden i hver av benkene forut.  Dvs. kle disse rommene innvendig med porolon.  Det tror jeg vil gjøre underverker, for mye av lyden kommer ut av luftingene på innsiden av benkene.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror jeg skal prøve på noe slikt ja. Har også lurt på å lage en firkantet "trakt" til å sette bak luftinntakene, slik at den suger luften ut nærmere skrogsidene. Utrolig så mye lyd som slipper gjennom disse fire gitrene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg strippet motorrommet for gammel isolasjon, da denne er av den dryssende sorten. Har irritert meg siden jeg kjøpe båten.

 

Når jeg nå skal legge på nye, må jeg da dekke hele rommet, eller er det nok å legge på topp og front av rommet?

 

Bør jeg bruke Aceton eller Rødsprit til rengjøringen av gammel lim?

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå skal legge på nye, må jeg da dekke hele rommet, eller er det nok å legge på topp og front av rommet?

 

Bør jeg bruke Aceton eller Rødsprit til rengjøringen av gammel lim?

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

For optimalt resultat så bør du nok dekke alle sider og toppen ja. Ellers skaper du "lydbroer" der lyden slipper gjennom. Jeg har desverre ikke muligheten til å gjøre det så nøyaktig i mitt motorrom, da det er umulig å komme til sidene og framveggen uten å ta ut motoren først. Og så viktig er ikke lyddempingen for meg.. Men det hadde jo vært greit da!

 

Hvis limrestene er klissete så ville jeg ha vasket dem vekk med aceton. Men hvis det er snakk om et tørt lag med kontaktlim for eksempel så ville jeg bare ha avfettet det med rødsprit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...