Guest Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Er det 3timer i året eller 3timer pr gang ? Det er litt kjekt å vite for oss som kjører mercury Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Tre timer per gang. Det er også en innført en begrensning på antall ganger per sesong da det har vist seg at enkelte utnytter RS bl.a. for å få forflyttet båten "hit og dit" Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Jeg bor såpass langt unna nærmeste redningsbåt at det er ikke mye tid igjen til assistanse når man trekker fra tiden det vil ta for dem å komme hit og tilbake. Likevel betaler jeg og tenker det er viktig å ha dem den dagen det blir alvor. Samme problemet som trådstarter har jeg hatt to ganger, det ble løst med å holde pusten og en kniv, frysing var også involvert husker jeg. Jeg vet ikke helt hvor jeg står i denne debatten for å være ærlig. Jeg fulgte med på den serien om RS for noen år siden, og jeg føler at jeg betaler for en del enkle assistanseoperasjoner sørpå som bærer mer preg av "kos" enn nød. Jeg liker egentlig ikke å betale for at andre skal få en tjeneste som jeg åpenbart ikke har tilgang til selv om jeg betaler det samme som dem. Det plagde meg såpass at jeg ikke likte å se på serien. Kanskje man skulle hatt to typer medlemskap, et for de som vil ha hjelp i havna og et for de som trenger hjelp i nød. Men så var det dette med nød, den tjenesten får jeg jo. Roper jeg på hjelp når det er alvor så kommer de, og for meg er den tryggheten verdt de pengene jeg betaler. Faktisk såpass at det hender jeg gir dem noe ekstra av og til. Jeg liker å ha den RS-kalenderen på kontoret. For meg står RS for redning. For meg er den viktige oppgaven til Redningsselskaper å redde liv. Redigert 8.April.2019 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) De som er i nød og trenger hjelp får dekket dette av HRS. I Norge er det ikke slik at man spør om penger før man hjelper folk i nød. Totalmedlemsskapet i RS er en ren service funksjon der medlemsbetinelsene står her https://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/medlemsbetingelser/ Jeg regner med at folk vet hva de betaler for - også når de betaler til RS Jeg ser på medlemsskapet som min støtte til at RS kan opprettholde en bra dekning langs kysten. Redigert 8.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Personlig (og i likhet med @NilsPils ) hadde det nok aldri falt meg inn å ringe RS, men etter å ha lest tråden og hva RS går ut med har jeg full forståelse for at trådstarter forventet å få hjelp. Det er tross alt RS selv som blander kortene når det gjelder redning og assistanse. De skriver følgende på sin nettside: "Våre dyktige redningsmenn og moderne redningsskøyter kommer deg til unnsetning hvis du får problemer. I tillegg har du rett til fri assistanse..." De går jo høyt ut med at du har rett til fri assistanse dersom du har problemer. Er det da rart at Tom Rør ønsket å bruke denne retten sin, han fikk jo et problem? Men jeg lurer også litt på dette med "totalmedlemskap". Var det ikke slik for noen år siden at det var et medlemskap som var vesentlig billigere, og totalmedlemskap som i tillegg tilbød større grad av assistanse, ikke bare redning? Ventus skrev for 20 timer siden: Problemet er kanskje at RS prøver å ri to hester; redning og assistanse. Første er en offentlig oppgave, siste en kommersiell tjeneste. Samtidig forstår vi jo at det ikke er praktisk mulig å dele opp beredskapen i nød og serviceoppdrag, og at det skal dekkes av to uavhengige organisasjoner med egne fartøy og mannskap. Vi er 5 mill. innbyggere i Norge, ikke 50! Pinkvin skrev for 17 timer siden: Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv. Kan lakke mot slutten for RS medlemskap dersom det er service ovenfor fritidsbåter de skal bruke pengene (mine) på. Samme her. Jeg er ikke interessert i å betale kontigent for å drifte en serviceorganisasjon for folk som ikke gidder å vedlikeholde båten sin, fylle diesel, sjekke at det er strøm på batteriet etc. Derimot er jeg interessert i å betale en kontigent for å kunne ferdes sikkert på sjøen. Eika skrev for 9 timer siden: Er det 3timer i året eller 3timer pr gang ? Det er litt kjekt å vite for oss som kjører mercury Hey, insinuerer du at jeg har gjort et dårlig valg av påhenger til fiskejolla Tom Rør skrev for 11 timer siden: Hvis de hadde sagt at de kunne komme fra Skjærhalden, hadde jeg takket pent nei, da jeg ikke ville hatt de 1500-2000 literen med diesel (har ikke peiling på hva skøyta bruker)på min samvittighet. Noen syns sikkert jeg forventet meg for mye, men som det er vist tidligere i tråden, så "byr de seg fram" rimelig heftig på at de faktisk assisterer ved tau i propell osv. Ser den, helt klart! Dette ville jo vært et rent serviceoppdrag, og det har vært diskutert her inne flere ganger før. Det har også blitt foreslått at RS burde hatt tilgjengelig f.eks. en liten rask RIB, som er økonomisk og miljøvennlig å kjøre med, til de oppdragene der de skal hjelpe til med å starte en motor, levere en femliterskanne med bensin etc. I ditt tilfelle kunne det jo like gjerne, for ikke å si heller, kommet en dykker med bil. Med den markedsføringen de har av sin høye grad av service burde de kanskje hatt et samarbeid med noen som kan rykke ut med bil og dykkerutstyr der det er mulig? Lagt til: I går var jeg nede i båthavna og dykket etter en motordel som en bekjent hadde mistet utenfor brygga. Tok bare med våtdrakt, maske og blybelte da det var veldig grunt. Men jeg burde visst husket våtsokker også, det var bikkjekaldt i vannet !! Har aldri tatt betalt for å "rykke ut" på slike små hjelpeoppdrag, setter stort sett pris på å hjelpe folk hvis jeg kan Men i lys av denne episoden til @Tom Rør burde kanskje flere gjøre som @NilsPils, altså sørge for å ha en våtdrakt og ei dykkemaske i båten dersom man ferdes på sjøen på tider av året når det ikke er badetemperatur? Jeg har alltid maske i båten, og har stort sett alltid hatt en tynn våtdrakt i båten også. Tror kanskje det blir fast utstyr heretter - Redigert 8.April.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Komodo skrev 55 minutter siden: Hey, insinuerer du at jeg har gjort et dårlig valg av påhenger til fiskejolla Ingenting som går bedre enn en mercury, når de går som de skal. Men de gjør aldri det så lenge om gangen :P som noen kammerater sier: det står på dekselet, det er bare trøbbel! "Sier du det når merc'n ligger å hyler på 6500rpm og bare forsvinner" jaaa, de går fælt, men det hjelper ikke når jeg tar deg igjen 5min etterpå pga du ligger med skjært motor og må taue deg videre. Da kommer jeg først frem allikevel Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Jeg har vintervåtdrakt, sokker og hette og bly liggende fast i båten. Mest for lek, men kjekt å være selvhjulpen den dagen noe skjer, så det er ett bra tips, enten det er tau i propellen eller andre ting under vann som skal inspiseres. Dog har jeg ikke trengt det for tau i propellen, for det har jeg bare hatt en gang, og da kom jeg løse med ett godt gammelt triks som alle kan ha glede av å vite om : Sett en stor (skifte)nøkkel på akslingen på motoren (svinghjulet ?), og tørn sakt motsatt vei av den veien motoren sviver. Motoren skal selvfølgelig være av, og giret inkoblet samme vei som da det skjedde (som regel er det jo slik allerede hvis motoren ble kvalt, men koble fra tenning så den ikke tenner mens du holder på.) Tørn sakte og ha en mann oppe som kjenner på tauet når det begynner å slippe, det er jo ofte ikke så mange tørn. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Tenker at TS setter på gode ropecutters på akslingene nå ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Tre timer per gang. Det er også en innført en begrensning på antall ganger per sesong da det har vist seg at enkelte utnytter RS bl.a. for å få forflyttet båten "hit og dit" Vet du hvor mange ganger det er ? Holder man på med mercury så kan det bli noen ganger i løpet av året :P haha Og er det medlemskap pr båt eller er jeg dekkt på alle båtene, utenom yrkesbåt ? Har 8 båter som skal på vannet fremover og jeg regner med no havari på Hercury'ne. Men hva kan man forvente når man skal presse 90-100knop ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Tenker at TS setter på gode ropecutters på akslingene nå ;-) Funker de egentlig..? Mulig der er flere typer av de.. Men en kjent av meg måtte jeg dra opp på slipp minst to ganger...hadde en Nimbus 4004 med slike kuttere rett foran propellen ..... like fullt satt tauet seg fast... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Har ikke testet selv i praksis - men det virker som om dette er de som funker https://www.spursmarine.com/shaft-cutters/ Redigert 8.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ja, ser det er en annen type det der...funket jo veldig bra ...??? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Tenker at TS setter på gode ropecutters på akslingene nå ;-) Eller blåser støv av den gamle dykkerdrakta si Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 (redigert) Og en lurer på hvorfor havet er fullt av microplast. Burde hvert forbudt, https://youtu.be/JImiuemabIY Redigert 8.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Hvis man kikker litt i regnskapet til selskapet så vil man se at medlemsinntektene utgjør en relativt beskjeden andel av selskapets inntekter og disse inntektene har trolig en ikke ubetydelig utgiftspost både hva gjelder innkreving av pengene, markedsføring og tjenester som disse inntektene utløser. Dykking etter tapte anker for eksempel er nok neppe uten en utgiftsside. Ser man også på resultat i selskapet så vil jeg faktis tro at selskapet skulle kunne opprettholde sin beredskap uten at medlemmer betalte en avgift og fikk igjen tjenester som ikke dreier seg om tap av, eller fare for liv. Dette ikke som noe argument hverken for, eller imot noe som helst, men heller litt forsøk på "saksopplysning" da mange fortsatt synes å tro at beredskapen er avhengig av betalende medlemmer med seil eller motorbåt i bruk i noen sommeruker. Regnskapet for alle senere år ligger tilgjengelig på nettet for de som måtte gidde å søke fakta! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ventus Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 10 hours ago, Komodo said: Samtidig forstår vi jo at det ikke er praktisk mulig å dele opp beredskapen i nød og serviceoppdrag, og at det skal dekkes av to uavhengige organisasjoner med egne fartøy og mannskap. Vi er 5 mill. innbyggere i Norge, ikke 50! Det er ikke nødvendigvis tallet men oppsettet som det kan komme ann på. Forsvaret + KV kan ha en betydelig del, olje&gass likeså. For nettopp "nød" der materielle verdier ser sekundært. At det betyr opprustning av KV/Forsvar for å nå målet er muligens nødvendig - og kanskje nettopp ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 6 hours ago, Mouche said: Hvis man kikker litt i regnskapet til selskapet så vil man se at medlemsinntektene utgjør en relativt beskjeden andel av selskapets inntekter og disse inntektene har trolig en ikke ubetydelig utgiftspost både hva gjelder innkreving av pengene, markedsføring og tjenester som disse inntektene utløser. Dykking etter tapte anker for eksempel er nok neppe uten en utgiftsside. Ser man også på resultat i selskapet så vil jeg faktis tro at selskapet skulle kunne opprettholde sin beredskap uten at medlemmer betalte en avgift og fikk igjen tjenester som ikke dreier seg om tap av, eller fare for liv. Dette ikke som noe argument hverken for, eller imot noe som helst, men heller litt forsøk på "saksopplysning" da mange fortsatt synes å tro at beredskapen er avhengig av betalende medlemmer med seil eller motorbåt i bruk i noen sommeruker. Regnskapet for alle senere år ligger tilgjengelig på nettet for de som måtte gidde å søke fakta! Nå er det jo sånn at serviceoppdrag gjøres når det ikke er mer kritiske ting som skjer. Alternativet til å ta disse oppdragene er jo å ligge i havn og vente på et kritisk oppdrag. Det sparer man drivstoff på, men alle andre utgifter vil jo fremdeles være der. Og så er det en treningseffekt i å ta disse oppdragene også. Og tross alt får de 100mill i medlemsinntekter. Som ikke akkurat er neglisjerbart Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Det med treningseffekt ved å ta serviceoppdrag går igjen som en forklaring. Altså... en må da virkelig få bedre trening på nødoppdrag ved å trene på nødoppdrag fremfor å kjøre dieselkanner og filtre eller dykke på tau i propell på en båt som ligger i båsen. Tror vel alle er enige i at det er bedre tidsbruk å bruke tiden på å trene på det en faktisk skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Selvfølgelig er trening bra, sågar helt nødvendig, men å tro at den eneste esktrakostnaden ved trening er forbruket av diesel er nok en nokså forenklet versjon. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marida Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Pinkvin skrev On 07.04.2019 at 16.37: Jeg tegnet ikke medlemskap i RS som en serviceavtale men for at de skal være der når jeg faktisk er i en knipe som jeg ikke kan komme meg ut av selv. Hvis du da ikke kan dykke av ulike årsaker, så kommer du deg ikke ut av en slik situasjon uten hjelp. For øvrig har heller ikke den svenske sjøredningen dykker mellom Strømstad og Gøteborg. Fikk erfare det da vi fikk tau i propellen på Tanum. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 3 hours ago, Mouche said: Selvfølgelig er trening bra, sågar helt nødvendig, men å tro at den eneste esktrakostnaden ved trening er forbruket av diesel er nok en nokså forenklet versjon. De får inn 100millioner fra medlemmene. De har andre store inntektskilder også, men det er mye penger som kommer inn fra medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Marida skrev 37 minutter siden: Hvis du da ikke kan dykke av ulike årsaker, så kommer du deg ikke ut av en slik situasjon uten hjelp. For øvrig har heller ikke den svenske sjøredningen dykker mellom Strømstad og Gøteborg. Fikk erfare det da vi fikk tau i propellen på Tanum. Det handler vel om hvilke forventninger selskapene markedsfører. Selv har jeg tilhold rett i nærheten av redningsstasjonen i Strömstad. Der er det to båter pluss scooter. Landingsplass for helikopter. Om vintrene har de stasjonert 'svevare' for bruk ute på isen. De har omfattende syketransport, brannberedskap, osv. Og flere ganger har jeg sett at de har tauet båter inn til marinaen som har fått diverse greier i propellen. Så man får assistanse. For Hulda betaler jeg SEK 500/år for medlemskapet. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Denne debatten har kanskje også vist at Redningsselskapet tilbyr (lover) litt for mye og i tillegg at enkelte har en overdreven forestilling om hva medlemsskapet faktisk dekker. Regner med at RS selv har en evig diskusjon gående mht omfang av assistanseoppdrag av typen tau i propellen. "Hva dekker medlemskapet: (sitat fra medlemssider) Kun våre fast bemannede skøyter har dykker om bord. Dykking dekkes av medlemsskapet, men kun når redningsskøyta ikke har andre høyere prioriterte oppdrag eller når dykkerens lovpålagte sikkerhetsbestemmelser medfører at dykk ikke kan gjennomføres. Har båten din en skroglengde på under 24 meter, dekker Totalmedlemskapet ditt assistansen. Retten til fri assistanse gjelder inntil 4 ganger innenfor hvert medlemsår." I denne opplistingen burde det kanskje også stått at dykkertjenester i praksis er utilgjengelig i visse områder i hele eller deler av året. På den annen side er det faktisk fastslått ved formuleringen "når redningsskøyta ikke har andre høyere prioriterte oppdrag" . Hvis det er slik at redningsskøyta som normalt ligger i Oslofjorden med dykker i sommerhalvåret, regelmessig flyttes til Nord-Norge om vinteren, ja da har Redningsselskapet sitt på det tørre ved at den brukes i et "høyere prioritert oppdrag", les Nord-Norge om vinteren. @Tom Rør og vi andre som ligger rundt Oslofjorden må da muligens bite i det sure eplet og erkjenne at vi må hjelpe oss selv med dykkerassistanse i denne perioden. Og det kunne for såvidt RS gjerne meddelt med rene ord i på sine medlemssider. Så er det jo interessant se at båtforummedlemmene har veldig ulik oppfatning av hva man forventer av RS-medlemsskapet. Noen oppfatter det som et forhåndskjøp av tjenester hjelp i et visst omfang (kunde - leverandør), mens andre betaler og kun baserer seg på å tilkalle assistanse i reell nødssituasjon, dvs at man i hovedsak ser på RS som edle hjelpere til nødstedte og ikke som kommersielle tjenesteytere. Her har jo primært RS selv et ansvar for å styre medlemmenes (kundenes) forventninger. Kanskje har de vært litt vel ivrige på å selge inn "produkter og tjenester", og derved kommet i skade for å bli vurdert mer som en leverandør enn som en livredder. Den første stiller du store krav til, den siste er du bare takknemlig overfor. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 HansH skrev 29 minutter siden: I denne opplistingen burde det kanskje også stått at dykkertjenester i praksis er utilgjengelig i visse områder i hele eller deler av året. ... Og det kunne for såvidt RS gjerne meddelt med rene ord i på sine medlemssider. Enig i det. Det kunne f.eks. stått svart på hvitt at det er uaktuelt å kjøre fra Hvaler til indre Oslofjord for å utføre et oppdrag av en karakter som er ikke-alvorlig. HansH skrev 29 minutter siden: Så er det jo interessant se at båtforummedlemmene har veldig ulik oppfatning av hva man forventer av RS-medlemsskapet. ... Her har jo primært RS selv et ansvar for å styre medlemmenes (kundenes) forventninger. Kanskje har de vært litt vel ivrige på å selge inn "produkter og tjenester", Og her går jo RS selv langt i å forvirre når de skriver på hjemmesiden sin at "får du et problem, kommer RS til unnsetning". I egenreklamen handler altså denne unnsetningen ikke kun om nød, og de er ikke flinke til å tydeliggjøre hvilke oppdrag som er unntatt fra assistansen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rolf Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Ang hvor RS får sine inntekter fra og hvor stor andel de med Totalmedlemsskap bidrar med, tall fra 2017: Hele årsrapporten fra 2017 finnes her: Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.