Familiesnekke Startet 5.April.2019 Link til dette innlegget Startet 5.April.2019 Hei, radaren virket i går, men etter dagens risting, slåing og sjøsprøyt, så får jeg følgende feilmelding; «HD-SIG-MISS»; er det noen som vet hva det betyr, og hvordan jeg bør feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Heading signal missed? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Heading signal missed. Kan være litt forskjellige ting, alt fra kabelbrudd til røket drivreim på radaren. Står litt mer her om du skroller 2 poster ned https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/126789-hd-sig-miss-msg-my-furuno-1751-mk-ii-radar.html Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ozo Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Jeg var borti noe lignende en gang. Jeg aner ikke hvilken type radar det var, men den hadde en magnet på innsiden av antennehuset, og en spole som roterte med antennen (samme prinsipp som et sykkelspeedometer). Der hadde magneten løsnet. Dette ga ingen feilmelding, men bildet hoppet rundt i vilkårlige vinkler. En liten klatt med Araldit var det som skulle til i det tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 høres ut som signalbrudd ...løs kabel tipper jeg du ristet jo litt i går Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 6.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Nå har jeg feilsøkt; -åpnet kakeboksen, og da set jeg at det ene av fire skruefester har knekt/smuldret -ser at det er rust på noen av komponentene -identifisert at det er tannhjulsdrift, ikke reimdrift. (Kan det sitte en drivreim under tannhjulet?) -nappet ut alle kontaktene, sprayet med elektrospray, og satt de på igjen -sjekket at magneten for posisjon er på plass -skrudd på radar, og ser at den ikke snurrer rundt -det kommer noen lyder, og det dirrer litt i drivtannhjulet, men ingen rotering Hva sier dere; forsøke å reparere, eller er det EE-avfall? Her er noen bilder; Kakeboks i solnedgang: Kaken ser ut til å være fra 2001, og litt rust: Den andre siden; med ledninger/kontakter, tannhjul, og litt mer rust: Undersiden av lokket, med knekt feste. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Det høres ut som om det er dårlig kontakt på tilkoblingen til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Klarte du å snurre antennen for hand? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 @ozo; nå vet ikke jeg hvilken ledning som er tilkoblingen til motoren. Har du et tips til hvor jeg skal begynne å fikle? @bellen; ja, det gikk greit å rotere antennen for hånd. Finnes det noen på Østlandet som skrur og fikset på en slik gammel FURUNO radar? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Noe manual greier her kanskje du finner ut noe der https://www.manualslib.com/manual/55652/Furuno-1623.html?page=37#manual Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 (redigert) Supert @LALUNA II; her var det jo manual med wiring-diagram og greier, så da vet jeg hva som er ledningene til motoren :) Fikk veldig lyst til å plukke ifra hverandre kaken nå, men jeg får vel vente til båten er i hjemmehavn og jeg kan ta med alt hjem til kjelleren... Da håper jeg det er mulig å få tak i reservedeler! Redigert 7.April.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Bare hyggelig og du er så vidt meg bekjent ikke utstyrt med 10 tommeltotter så da er det vel kanskje håp om å få liv i den igjen sikkert brukte kakebokser og ute på markedet ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.