Jump to content

Skjerpet straff for kajakkpåkjørsel, 24d ubetinget

SamH

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
  index skrev On 6.4.2019 at 15.24:

Med sånne holdninger blir det for dumt å kalle andre idioter, Eika..?

Vis hele sitatet  

Er temmelig sikker på at Eika ikke skjønner en dritt av det du skriver her nå. 

Debatten er helt "på sporet". På samme måte som når "Eika" hevder at det er de som kjører sakte som skaper farlige forbikjøringssituasjoner på veien, ikke den som velger å kjøre forbi. :-/

Dvs, det er enda hakket verre å gjøre offeret skyldig, som "den usynlige kajakkpadleren", men det er jo kjente toner det også. 

Rett ut fæle greier når voksne folk løper fra ansvaret på sånne måter. Uff...

Jeg skjønner svært godt hva han skriver. Det er ikke den som kjører sakte som lager en farlig situasjon, men den idioten som går langs veien mørkkledd uten refleks. 

Gjør seg selv så synelige som overhodet mulig, hvis man skal leke der det er store tunge ting som beveger seg fort. Hvis jeg MÅTTE sykkla på e18, skulle jeg sørga for og være så synelige som det var mulig og det samme hvis jeg skulle padla med kajakk der det er svært mange båter på mange hundre kg/tonn som kommer i fart opp mot 50-60knop 

Hvis man er glad i livet, så vis det! Kjøp en vimpel og landterne å monter den på kajakken. Ta på deg en redningsvest i sterke farger. Gjør det du kan, sånn at andre kan se deg og vike unna 

Men jeg har ett hat til sykkelister som sykler midt i veien selv om det er gang og sykkelsti rett vedsina, det samme hatet har jeg mot kajakk padlere som ikke gjør seg synelige, absolutt skal krysse fjorden/sundet der det er mest traffikert, eller kommer padlende og slår med årene i vannet for å skremme fisken når jeg står der med fluestanga å koser meg. 

Redigert av Guest (see edit history)

Jeg er faktisk ikke en hater :p har bare holdt på å bli ufrivillig drapsmann pga folk ikke gjør seg synelige under forhold med dårlig sikt 

Men sånn for og gi alle kajakk padlere panikk, til sommeren kommer jeg i sånn ca 100knop :) og enda litt mer panikk, jeg jobber på sjøen og kjører gode 2000timer i året. Så gjør dere synelige, jeg vil ikke bli drapsmann uten at jeg har valgt det selv 

Eika skrev On 6.4.2019 at 16.02:

Men sånn for og gi alle kajakk padlere panikk, til sommeren kommer jeg i sånn ca 100knop :) og enda litt mer panikk, jeg jobber på sjøen og kjører gode 2000timer i året. Så gjør dere synelige, jeg vil ikke bli drapsmann uten at jeg har valgt det selv 

Vis hele sitatet  

Vi tar vare på denne for deg, treffer du noen så kan du jo ta den frem og bruke den til ditt forsvar. Ingen skal komme å si at du ikke advarte. 

Den er det bare og ta vare på :) jeg har jo tatt vare på denne, der du skriver om det som faktisk er ett reint drapsforsøk. Waier over elva for å stoppe vannscootere. Det er faenma like ille som hvis jeg skulle "sikta på kajakk padlere, for og få de i tunellen på katamaranen, hvis jeg treffer de på langs, så går det bra" 

"Hvem i all verden skal stoppe dette? Skal noen med myndighet gjøre noe? Skal vi spenne wire over elva selv? "

Mouche skrev On 6.4.2019 at 11.10:

SKulle gjerne ha lest dommen

Vis hele sitatet  

Dommen fra tingretten før anke ligger på lovdata. Dom fra lagmannsretten har ikke kommet ennå. Tar gjerne noen uker fra domsavsigelse til offentliggjøring.

Etter avisartikklen er det dommen fra tingretten som står med unntak av skjerpet fengselsstraff.

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2018-155647?q=

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Eika skrev On 6.4.2019 at 15.49:

Men jeg har ett hat til sykkelister som sykler midt i veien selv om det er gang og sykkelsti rett vedsina, det samme hatet har jeg mot kajakk padlere som ikke gjør seg synelige, absolutt skal krysse fjorden/sundet der det er mest traffikert, eller kommer padlende og slår med årene i vannet for å skremme fisken når jeg står der med fluestanga å koser meg. 

Vis hele sitatet  

Nå er det slik at de syklistene du hater så intenst har like stor rett til å bruke veien som deg. Skal de benytte gang og sykkelvei, så må de holde tilnærmet gangfart om de møter gående. En syklist i 30 km/t har ingenting på en slik vei å gjøre. Så de fleste transportsyklister er henvist til å bruke samme vei som bilister, mopedister, hestevogner og alle andre

Angående å gjøre seg synlige, så hjelper det lite mot bevisstløse folk med autopilot og skjermer de er mer opptatt av enn å se fremover. Du oppfordrer til å passere disse med mindre enn 2 meters avstand, dette kan meget vel gjøre deg til drapsmann en dag. Og dette helt bevisst, etter hva du skriver her. Kajakkpadlere krysser gjerne sundet der det er smalest, for på redusere risikoen for sammenstøt. Og der det er smalt er det gjerne også trafikk. Men med så lav fart en kajakk oppnår må man bare gjøre det slik.

Den der med at kajakkpadlerene slår med årene i vannet for å skremme fisken tror jeg ikke du tror på selv en gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  Eika skrev On 6.4.2019 at 16.02:

Jeg er faktisk ikke en hater :p har bare holdt på å bli ufrivillig drapsmann pga folk ikke gjør seg synelige under forhold med dårlig sikt 

Vis hele sitatet  

Hvis det er forhold med dårlig sikt bør vel du redusere farten så du kan unngå de hindrene og farene som måtte dukke opp? Spør for en venn...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Eika skrev On 6.4.2019 at 16.33:

"Hvem i all verden skal stoppe dette? Skal noen med myndighet gjøre noe? Skal vi spenne wire over elva selv? "

Vis hele sitatet  

Wiren her har faktisk en kontekst. "Noen" har ryddet hundrevis av meter, om ikke kilometervis, med wire etter fløtinga i denne elva. Nettopp for å øke muligheten for trygg ferdsel, for kajakker, kanoer, badende, motorbåter, roere og til og med scootere om de klarer å følge det regelsett som gjelder. Jeg har brukt flere år på den ryddingen..  
Det er faktisk ganske så trivelig oppover i naturreservatet der blitt, og det er bare et lite fåtall som oppfører seg som om de har holdninger likt enkelte her. 

Hvis man kjører bak de, så skaper man ikke noe annet enn litt panikk :p

Ikke det at jeg noen gang har gjort er frivillig, kun den ene kvelden der en idiot padla uten lanterte og jeg kjørte etter fyrlysene. Ett lite lys hadde gjort han synelige og vi begge hadde sleppt å sitte med følelsen "av at man nesten blei drapsmann/drept" og han kajakk padleren innrømte selv hvor idiotisk det var å kjøre uten landterne. Han hadde sett jeg kom nærmere og nærmere og blei mer og mer sikker på at det kom til å smelle, før jeg plutselig kasta båten til siden. 

Og hu &#($-@ dama som kom paddlende og slo med åra i vannet for å skremme fisken er ikke tull, hu sa jeg måtte være snill med dyrene. Ekstremist vegetarianer sikkert 

SamH skrev On 6.4.2019 at 17.06:

Wiren her har faktisk en kontekst. "Noen" har ryddet hundrevis av meter, om ikke kilometervis, med wire etter fløtinga i denne elva. Nettopp for å øke muligheten for trygg ferdsel, for kajakker, kanoer, badende, motorbåter, roere og til og med scootere om de klarer å følge det regelsett som gjelder. Jeg har brukt flere år på den ryddingen..  
Det er faktisk ganske så trivelig oppover i naturreservatet der blitt, og det er bare et lite fåtall som oppfører seg som om de har holdninger likt enkelte her. 

Vis hele sitatet  

Men du skreiv jo selv at du skulle spenne den wiren opp over elva der vannscooterne kjørte. Ikke at du rydda der. 

Det du snakka om, er reint drapsforsøk, der jeg snakka om skremmer. 

Men nå er ikke jeg en hensynsløs idiot på sjøen, jeg er avhengig sjøen for å jobbe, for og ha ett liv som er verdt å leve. Men har møtt mange kajakk padlere som absolutt ikke viser i nærheten av like mye hensyn "vi er jo så små, også går det så sakte" og bare det ordvalget der gjør at de burde gjøre seg mest mulig synelig 

Popeye70 skrev On 6.4.2019 at 17.01:

Hvis det er forhold med dårlig sikt bør vel du redusere farten så du kan unngå de hindrene og farene som måtte dukke opp? Spør for en venn...

Vis hele sitatet  

Så når man kjører i skipsleia med fyrlys, så skal det ikke gå i mer enn 8knop pga det er mørkt og det KANSJE kommer en selvmordskanditat uten lanterner ? 

Jeg senker farta, men gidder ikke å kjøre mye seinere enn normal marsjfart. Treffer jeg en tømmerstokk eller noe sånt om kvelden, så er det kjipt for meg, men de konsekvensene kan jeg ta. Men at jeg skal ta konsekvensene pga en selvmordskanditat som ikke gidder å gjøre seg synelige er jeg ikke med på. 

Eika skrev On 6.4.2019 at 17.06:

Hvis man kjører bak de, så skaper man ikke noe annet enn litt panikk :p

Vis hele sitatet  

Og årsaken til den panikken er at dine bølger kan få dem til å miste balanoen og gå rundt. Og ikke alle er like flinke til å få snudd kajakken igjen og komme seg oppi i kaldt vann. 

Klart man bør bruke lys i mørket og synlige klær. Vimpel er jeg ikke like enig i, den kan påvirke balansen i vind og skape problemer med å snu kajakken om man skulle gå rundt. Det er en hårfin balanse i disse greiene her. Jeg kan anbefale et kajakkurs, da får man sett verden fra en litt annen vinkel. Og gøy er det også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 6.4.2019 at 17.25:

Og årsaken til den panikken er at dine bølger kan få dem til å miste balanoen og gå rundt. Og ikke alle er like flinke til å få snudd kajakken igjen og komme seg oppi i kaldt vann. 

Klart man bør bruke lys i mørket og synlige klær. Vimpel er jeg ikke like enig i, den kan påvirke balansen i vind og skape problemer med å snu kajakken om man skulle gå rundt. Det er en hårfin balanse i disse greiene her. Jeg kan anbefale et kajakkurs, da får man sett verden fra en litt annen vinkel. Og gøy er det også. 

Vis hele sitatet  

At en sånn vimpel som dette skal gjøre det så veldig mye værre for en kajakk padler kan jeg ikke skjønne. Men det øker sikkerheten demmes sånn ca 10 000% 

7724864094_da8db6919b_b.jpg.08d532d97025e7b55af045486a8a4f18.jpg

Jeg ville ikke prøvd en rulle med den der på. Det kunne fort endt opp i en redningssituasjon. Men det kan da ikke være så vanskelig å se fremover når man kjører fort? 99% av kajakkene du treffer på sjøen har signalfarger for å vise godt igjen. Min er skarp grønn med gule åreblader, burde være mulig å se.

Jeg følger alltid med fremover. Selv den dagen det var såpass mørkt. Hvorfor ikke prøve å rulle med vimpel på ett av kajakk kursene ? Det er jo så morro 

Jeg er bare 34år, men har kjørt båt i ca 30 av de. I løpet av alle de årene og timene, har det kun vært 1 ulykke og 2 nesten ulykker. Hatt ett par små uhell med skjær i lav fart (typ 5knop), men noen må jo holde butikkene igang med tanke på propell salg. Så kan ikke påstå jeg kjører hensynsløst eller uforsiktig. 

Så lenge man er snill og grei, så kan man gjøre som man vil, eller noe sånt. Hvorfor kan ikke kajakk padlere være snille og greie iform av å gjøre seg selv mest mulig synelige ?

Grønn kajakk og gule årer er syneligt, da kan du i værste fall vinke med åra sånn at du blir mye mer synelig. Men det er svært få av de jeg ser padler, som faktisk tenker så langt, vet om ett par med kamuflasje jakt/fiske kajakker, med grå klær sånn at fuglene/fiskene ikke skal bli skremt når de kommer rundt odden og skal skyte/kaste 

Jeg tipper at rundt 99% av padlerene ikke kan rulle, ihvertfall ikke utenfor bassenget  Mange av kajakkene er heller ikke egnet for rulling overhodet. Selv ikke for de av oss som behersker store deler av grønlandsrepertoaret.

For de aller fleste er egenredning hvor en krabber opp over bakdekket eneste måten å komme tilbake i kajakken.  

Det å rulle med vimpel er ordentlig køddig i utgangspunktet, fordi du får ikke fart nok i rotasjonen på båten til å komme over i positiv stabilitet. I en stresssituasjon tipper jeg langt de fleste, også av de som fikser en rulle innimellom, må ut av båten.
Det å padle med vimpel er som Index sier, greit nok i vind og bølgestille, men i litt sjø har de en tendens til å knekke/rive seg løs fra/med dekket fordi kreftene som utløses i ytterkantene av svingeperioden blir såpass store som de blir. I sidevind forrykker de  lateralbalansen i kajakken, og kan fort føre til at du mister styringen. I motvind er det en seriøs brems.

Jeg har brukt vimpel på en lanternemast under kryssningene mine, skagerak, yttre vestfjorden, yttre oslofjord, stadt, jæren osv.  Min erfaring med den er at jeg ikke anbefaler noen, som da trenger en anbefaling, å bruke det. Den er en altfor stor risiko i seg selv for den gemene padler til at den er verdt det. 

Nå er det også sånn som også vises i den omtalte saken her, og de fleste andre, at det spiller ingen rolle hvordan du ser ut, de harver over en i fullt dagslys okkesom. Bruke unnskyldningen om at de ikke syns henger ikke statistisk på greip. Sjøveisreglene stiller krav til vakthold og hastighet, ikke spjåkete påkledning eller rullemestring. Dommen her viser i all tydelighet hvor ansvaret ligger, og hva slags aktsomhet som forventes av en båtfører i en hurtiggående båt.  

En blir påkjørt, ganske enkelt fordi de ikke ser godt nok etter ..  

Så det du sier er: følg sjøveisreglene også er alt greit ? Da skal jeg jaggu bare kjøre rett frem neste gang det kommer en  kajakk padler fra babord. Kabaam også blei kajakken til pinneved og det eneste som skjedde med båten min var ett par riper og bulk i propellen  

Eller skal vi drite litt i sjøveisreglene, gjøre seg mest mulig synelig også svinge unna selv om det kommer en i kajakk fra babord ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...