Jump to content

Skjerpet straff for kajakkpåkjørsel, 24d ubetinget

SamH

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 8 minutter siden:

Det er vel deg vi skal takke for at det kommer fler og fler fartsgrenser på vannet. Du sier du har rett til å kjøre så fort du vil. Stemmer til politikerne finner ut at det mest fornuftige er å sette 25 knops fartsgrense nærmere enn 1 nm fra land. En kommer langt med sunn fornuft, men når for mange ikke bruker sunn fornuft blir det nye regler. 

Det blir mer enn det. Bålivundersøkelsen 2018 har spurt, og de spurte de som faktisk eier og bruker båt om hvilke reguleringer de ønsker på sjøen. Hold fast: 

"53 % av de båtansvarlige mener at det bør bli strengere fartsgrenser til sjøs og 63 % sier spesielt etter mørkets frembrudd. 50 % vil ha strengere promillegrenser til sjøs. 70 % vil ha eget hurtigbåtsertifikat for spesielt hurtige båter."

SamH skrev 20 minutter siden:

Du er jo sånn en vetug poster, må jeg få utfordre kreativiteten din litt og spørre om du ikke heller kan foreslå hvordan dere som motorbåtførere skal oppdage kajakkpadlere i fullt dagslys, rett foran baugen på egen båt, viftende med åra, fra en oransje kajakk, "i nær optimale forhold"  så dere ikke renner dem i senk og kvester de alvorlig, "med betydelig skade og langvarig sykdom"? 

Skal vi ta på oss en rød hatt?  Lyse på deg med navilighten midt på dagen? 

Jeg tror jeg, og støtter meg både på egne opplevelser og rettens skriverier her, dere følger rett og slett ikke godt nok med. 

Som jeg har sagt tidligere, har ingen problem med å være enig i dommen..

Men forstår ikke din argumentasjon om at du ikke vil spjåket deg ut...bli mest mulig synlig...

Men, selvfølgelig...om det å få retten på sin side er viktigere en egen helse, så er nok kamo drakt og blågrønn kajakk tingen...

..og vi fortsetter 

Må jeg få foreslå følgende hjemmelekse for  ansvarsfornektende motorbåtførere:

Sjøveisreglenes §5
Sjøveisreglenes §6

Men ta en om gangen da dere, det kan fort bli litt mye.

"Tettheten og bruken av fritidsbåter har vært økende gjennom årene, og med stadig større båter. Lovgiver har løpende tatt i bruk nye reguleringer for å redusere farer og skader på sjøen, og dette gir grunn til å nettopp å vektlegge allmennpreventive hensyn. Det er store deler av befolkningen som er båtbrukere i en eller annen form. At samfunnet kommuniserer en reell og markant straffetrussel for brudd på reglene om forsvarlig båtbruk, vil kunne være en faktor med hensyn til å skape og opprettholde bevissthet om de betydelige skadepotensialene som kan være til stede og om tilhørende behov for årvåkenhet ved ferdsel i båt, og å øke etterlevelsen av gjeldene ferdselsregler."

Kajakk påkjørsel dom ubetinget fengsel

Da burde det bli totalforbud å føre båt i litt sjøgang da det vil være umulig å se en som snorkler i vannskorpen. Uansett hastighet. Og, i følge noen av resonementene tidligere i tråden, så er det intet behov for denne snorkleren (eller kajakkpadleren) å gjøre seg synlig eller kanskje ferdes på et for ham, tryggere sted.

1 hour ago, Pinkvin said:

Den gamle gubben i robåten uten lys, i klær som ikke syns mot bakgrunnen, ungene som bader og padler utpå på en isoporkloss eller noen plankebiter, dama som svømmer en ekstra langtur en varm sommerkveld har alltid vært der.

Men kanskje ikke handlinger du mener å oppfordre til?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det ville jo vært litt dumt, tenker jeg.  Totalforbud da.. Unødvendig.. Kunne de ikke heller bare slakke av og se seg for? 
Og, siden offerskyld ikke er et rettsgyldig prinsipp, kanskje tiden er kommet for at båtføreren burde begynne å tenke annerledes?

Lurer på om ikke retten har tenkt noe av det samme.

"Det er nettopp en slik ulykke som inntrådte her, hvor en rask og tung båt kjører over ubeskyttede personer på/i sjøen, som er noe av det man mest av alt ønsker å unngå ved å stille krav til oppmerksom og aktsom navigering av småbåter."

Pinkvin skrev 33 minutter siden:

70 % vil ha eget hurtigbåtsertifikat for spesielt hurtige båter."

Det der er jeg faktisk helt enig i. Syns det burde vært hurtigbåtførerkurs for alt som gjør over 30knop. Men jeg er også for båtførerprøven for ALLE som skal føre båt, uansett hvor gamle de er eller hvor seint båtene demmes går (det inkluderer kajakkene også) og gjør den like streng som bilsertifikat med kjøretimer, mørkekjøring, ett langt teorikurs, og en oppkjøring med sensor.

Når jeg fisker leppefisk, så er jeg innaskjærs dagen lang og jeg ser så sinnsykt mye på tryne kjøring av sommergjester som ikke kan kjøre båt. De vet åssen de skal starte motoren, de vet at hvis de dytter spaken frem, så går båten fremover, hvis de drar den bakover igjen så stopper den, hvis de drar den enda litt bakover så går den bakover, hvis de dreier rattet mot høyre så svinger båten til høyre og det samme til venstre. Folk trenger 10forsøk på å legge til på brygga på marina'n når de blir litt stressa over at det er mye båt som venter på plass. Det blir helt katastrofe hvis det er litt sidevind osv.

Det er skremmende mye elendig båtkjøring og folk har for mye penger så de kjøper mye råere båter enn det de egentlig kan kjøre. De kan ikke lese sjøen, de vet ikke hva de forskjellige stakene eller fyrlysene betyr, de vet ikke at de har vikeplikt for båter som kommer fra styrbord eller seilbåter/fiskebåter/taxibåter/ferjer. Men båter som gjør 50-60knop skal de ha, for da har de råere båt enn hyttenaboen og de kommer som regel først frem. 

SamH skrev 30 minutter siden:

Sjøveisreglenes §5
Sjøveisreglenes §6

Ikke glem regel 2 (med min utheving) som gjelder alle som ferdes til sjøs:

Sitat

Regel 2. Ansvar

(a)    Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b)    Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

SamH skrev 28 minutter siden:

..og vi fortsetter 

Sjøveisreglenes §5
Sjøveisreglenes §6

Og seilere.........

her er ett eksempel på en regattaseilere som kolliderte med kajak, da han såg att kajakpaddlaren kom opp....så fortsatte han regattan,

uten att hjelpe kajaken.

han fikk 30 dagsbøter a 400 kr

i tillegg blev han avstengt fra videre regattaseiling under ett år av riksidrottsførbundet

http://www.dagensjuridik.se/2010/01/kappseglare-lamnade-olycksplats-efter-krock-med-kajak

S/Y Gunga Din

6 minutes ago, Jens_P said:

Ikke glem regel 2 (med min utheving) som gjelder alle som ferdes til sjøs:

Om faren for påkjørsel er stor vil godt sjømannskap være å fjerne seg fra området, visst er jeg enig idet.

Dog, retten til fri ferdsel gir meg anledning til å være der, og tror nok utgangen på den tvisten gitt en tilsvarende sits er alt annet enn gitt i Sjøveisreglenes §2's favør slik ståa og rettspraksis for denne type påkjørsler er idag. 

Det burde (er) straffeformildende hvis den som blir påkjørt har gjort seg (bevisst eller ubevisst) umulig å oppdage/observere. Det må være rimelighet mellom ansvaret på begge sider. Tar man på seg sorte klær og jogger på kryss og tvers av veibanen nattestid uten gatelys så har man gjort noe som er så dumt at selv om bilføreren skulle ha sett og skulle ha stoppet... så er virkeligheten dessverre litt annerledes enn idealer.

Enkel ting som kan hjelpe er "tåkelur på boks", klare og synlige farger på kajakk, åre, bekledning, vimpel på mast, lys hvis skumring/mørke.

Å påberope seg retten til i ytterpunktet til @pinkvin å snorkle i vannskorpa i mørket (eller dagslys) med 20cm av hodet over vann og at envher skal ferdes slik at det er umulig å bli pårent er logisk kortslutning. Da kan vi starte med en med lys foran bilen som roper "fare, fare" mens man tusler avgårde i gangfart.

Ansvaret og god skikk og bruk går begge veier (uten å ta stilling til denne hendelsen); men det å være idiot er ingen garanti for at ingen andre er det samtidig; it take`s two to tango....

Enig, stort sett.

2 minutes ago, Ventus said:

it take`s two to tango

Men ikke her.
Grov uaktsomhet, definert som i over 10sek ikke ha fulgt med i fartsretningen. Et saktegående fartøys som en kajakk har ikke en sjans til å komme seg unna. It takes only one to fuck up.

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2018-155647

Screenshot_20190406-192327.png.f9a9088e5148dfedd36f3378d1299363.png

Får vise til denne igjen da. Det trengs kun 1 idiot for å fucke opp, vi ser jo hvem som planlegger å drepe folk. 

Så etter dine egne utsagn, er det helt greit for oss å spenne opp en waier, 50cm over vannet imellom 2 båter og halshugge kajakk padlere. Men jeg skal være snill jeg da, skal sleppe 26foteren ned i halvplan hver gang jeg ser noen som padler kajakk :) 

Ventus skrev 35 minutter siden:

Tar man på seg sorte klær og jogger på kryss og tvers av veibanen nattestid uten gatelys så har man gjort noe som er så dumt at selv om bilføreren skulle ha sett og skulle ha stoppet... 

Kom med eksempler på ulykker der padlere er kamuflert /uten lys i mørket et da hvis dette er et så utbredt problem som mange påstår!  Faktum er at ulykkene skjer i Ggod sikt, nær land og i de aller fleste tilfellene er kajakkpadleren godt synlig!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ventus skrev 12 minutter siden:

Ansvaret og god skikk og bruk går begge veier (uten å ta stilling til denne hendelsen); men det å være idiot er ingen garanti for at ingen andre er det samtidig; it take`s two to tango....

:thumbsup:  Selv om hendelsene ikke direkte kan sammenlignes, i Oslo har det i siste året vært 2 dypt tragiske ulykker hvor sykkel og tunge kjøretøy var innblandet, med dødelig utgang. Blindsoner har antagelig vært utslagsgivende for begge ulykkene. Det som ikke burde skje, har skjedd. Man kan, som myk trafikant, ikke være forsiktig nok. Alle må ha i bakhodet at en medtrafikant nær deg vil være uoppmerksom i nettopp de sekundene som kan være avgjørende for om du kommer helskinnet frem eller ikke. Fattig trøst da at man egentlig hadde retten på sin side.

Jeg bruker heller karnevalsbekledning med friske farger fremfor siste mote og oppfører meg passivt fremfor å stå på min rett, uansett om det er på landejorda eller til sjøs. Ikke bedriver jeg isklatring heller, men jeg er nok ikke tøffeste gutten i klassen...

https://www.nrk.no/telemark/isklatrar-lurte-doden-da-isblokka-pa-rjukan-losna-1.14452702

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

27 minutes ago, SamH said:

Enig, stort sett.

Men ikke her.
Grov uaktsomhet, definert som i over 10sek ikke ha fulgt med i fartsretningen. Et saktegående fartøys som en kajakk har ikke en sjans til å komme seg unna. It takes only one to fuck up.

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2018-155647

Men den dommen du stadig refererer til sier jo at hun (padler) var godt synlig, farget kajakk og forholdene var gode. 

Ergo sier den ingenting om hvordan det ville blitt om hun var lite synlig. 

SamH skrev 1 minutt siden:

Dog, retten til fri ferdsel gir meg anledning til å være der

Konsekvensene av å stå på sin rett må man også bære.

Som gjentatt til det kjedsommelige, som myk "trafikant" hjelper det ikke å ha retten på sin side. Du vil uansett være den som blir påført den største skaden ved et uhell!

Det å ferdes på sjøen handler om samhandling med. Det handler om å vise hensyn. Det handler om å gjøre det enklere for hverandre å ta riktige beslutninger. Og de største bidragene man kan gjøre som myk "trafikant" er å gjøre seg synlig. Dernest å være tydelig og forutsigbar på hva man har tenkt å foreta seg, som f.eks. å holde stabil kurs og hastighet. Og det handler om å ikke oppsøke steder der egen tilstedeværelse vil medføre konflikt, selv om man har rett til å være der. Og det handler om å ta hensyn til at ikke alle på sjøen er erfarne "sjøfolk", men en del av de vi møter er nybegynnere.

Må innrømme at der jeg ferdes på sjøen er konflikt noe jeg sjelden opplever. Som relativt erfaren båtfører greier jeg som regel å lese ut av situasjonen om de jeg møter er uerfarne og kan gi de rom nok til å ikke skape en situasjon med stress. Og jeg er i stand til å holde avstand til andre eller dra ned hastigheten hvis stor nok avstand ikke kan opprettholdes.

Min erfaring: Smil til verden og verden smiler -som regel- tilbake! 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

2 hours ago, index said:

Kom med eksempler på ulykker der padlere er kamuflert /uten lys i mørket et da hvis dette er et så utbredt problem som mange påstår!  Faktum er at ulykkene skjer i Ggod sikt, nær land og i de aller fleste tilfellene er kajakkpadleren godt synlig!

Kom med eksempler på at det er mange eksempler på ulykker i godt lys og der de er godt synlig. Det skjer heldigvis relativt få alvorlige ulykker uten å ha hele statistikken foran meg, men noe kan man jo lese...

Og hvis man er lite synlig generelt kanskje man skal tenke på en annen dimensjon; tenk tåkelur-på-boks og skap oppmerksomhet hvis man er i tvil. Har ikke noe til overs for båtfører som ikke følger med, men lov å tenke tosidig.

https://www.sdir.no/contentassets/3a0320375cd84d43944d69cfebd1bcae/dodsulykker-fritidsfartoy-2018.pdf?t=1554637920039

image.png.c2178ab48749e5b3276038854b00212e.png

image.png.e2d6b9b44549a5b5790f116592519f5a.png

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 4 timer siden:

Men kanskje ikke handlinger du mener å oppfordre til?

Eh, jo absolutt. Syns da gamlingen skal få seg en rotur, ungene/ungdommen skal kunne padle/lek i sjøen og kona mi svømme seg en lang kveldstur en fin sommerdag. Det er lykke, helse og glede. 

Om det betyr 5 knopsgrense 1nm fra land langs hele kysten, la det så bli det. Bøllene bør ikke vinne denne også. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...