Jump to content

Skjerpet straff for kajakkpåkjørsel, 24d ubetinget

SamH

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 4 timer siden:

Å påberope seg retten til i ytterpunktet til @pinkvin å snorkle i vannskorpa i mørket (eller dagslys) med 20cm av hodet over vann og at envher skal ferdes slik at det er umulig å bli pårent er logisk kortslutning. Da kan vi starte med en med lys foran bilen som roper "fare, fare" mens man tusler avgårde i gangfart.

En må selvsagt kunne gjøre egne vurderinger. På samme måte som du antagelig holder deg godt under 30kmt sona i svingen på vei gjennom et boligfelt der du bor, fordi du vet at ungen til "Knut og Mai" er i den alderen at hun kan finne på å løpe rett ut i veien, eller naboen bortenfor med utkjørselen som er litt dumt plassert og som de må rygge ut fra osv. 

Men du kan jo ikke nekte ungene og ungdommen i nabolaget å hoppe paradis, lære å sykle, gå hjem halv- og helfulle midt på natta fordi du skal ha rett til å holde fartsgrensa hver gang du kjører hjem.  Og i drøfting med naboene så sier du at det er "selvmordskandidater" som går mørkledd i fylla hjem midt på mørkeste natta, eller idioter som leker i gata bak en sving. 

Ikke bare det, en fisker etter sympati og offerrolle og fremstiller deg som potensielt "ufrivillig drapsmann", så og si påført at "selvmordskandidater" og "idioter". 

----

Den nære skjærgården skal selvsagt være trygg for alle "myke trafikanter" på sjøen, døgnet rundt. Og flere burde bruke sjøen på den måten. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Når jeg leser en del av innleggene i denne tråden, får jeg noen tanker om en utvikling som ikke helt går i en retning jeg liker. Tror jeg skal være glad for at vi solgte den potensielle drapsmaskinen vår(også kalt motorbåt) i fjor og hoppet av båtlivet. Jeg er ikke sikker på at jeg hadde hatt nerver til å fortsette ...

12 minutes ago, Pinkvin said:

En må selvsagt kunne gjøre egne vurderinger. På samme måte som du antagelig holder deg godt under 30kmt sona i svingen på vei gjennom et boligfelt der du bor, fordi du vet at ungen til "Knut og Mai" er i den alderen at hun kan finne på å løpe rett ut i veien, eller naboen bortenfor med utkjørselen som er litt dumt plassert og som de må rygge ut fra osv. 

Men du kan jo ikke nekte ungene og ungdommen i nabolaget å hoppe paradis, lære å sykle, gå hjem halv- og helfulle midt på natta fordi du skal ha rett til å holde fartsgrensa hver gang du kjører hjem.  Og i drøfting med naboene så sier du at det er "selvmordskandidater" som går mørkledd i fylla hjem midt på mørkeste natta, eller idioter som leker i gata bak en sving. 

Ikke bare det, en fisker etter sympati og offerrolle og fremstiller deg som potensielt "ufrivillig drapsmann", så og si påført at "selvmordskandidater" og "idioter". 

----

Den nære skjærgården skal selvsagt være trygg for alle "myke trafikanter" på sjøen, døgnet rundt. Og flere burde bruke sjøen på den måten. 

Det er fortsatt god plass i Utopia...

Spent på hvordan du kjører på E6 gjennom landet.  Det kan jo komme noen nær sagt hvor som helst ut av oppkjørslene...

26 minutes ago, Pinkvin said:

Eh, jo absolutt. Syns da gamlingen skal få seg en rotur, ungene/ungdommen skal kunne padle/lek i sjøen og kona mi svømme seg en lang kveldstur en fin sommerdag. Det er lykke, helse og glede. 

Om det betyr 5 knopsgrense 1nm fra land langs hele kysten, la det så bli det. Bøllene bør ikke vinne denne også. 

Har det aldri slått deg at kona di kanskje burde holde seg litt nærmere land enn 1nm ut i havet når hun får slike lyster? Lurer av og til på om du virkelig mener hva du skriver.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pinkvin skrev 55 minutter siden:

svømme seg en lang kveldstur en fin sommerdag

Slikt var jo ikke så uvanlig før i tiden, ifølge min mor som vokste opp i Mandal. Hun forteller om hele familier som svømte seg søndagstur til holmene rundt der hun bodde da, gjerne med en flåte på slep med mat, drikke og annet man trengte den dagen.

I en ideell verden burde slikt fremdeles gå an, men farten, selv mellom holmer og skjær, har økt en del siden 50-tallet. Ville nå sterkt anbefale å ha ei bøye med en vimpel eller noe på slep om man skal svømme seg en lengre tur i dag, i alle fall hvis man ønsker svømme steder der det også ferdes båter. Jeg tør ikke svømme annet enn i viker der jeg har god oversikt der det garantert ikke er gjennomgangstrafikk. Regner med de fleste er enige om at sjøen skal være for alle, men dessverre er ikke maktfordelingen lik mellom brukerne. Håper folk gjør det de kan for å følge godt med og for å bli sett og se andre. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Hakkannen skrev 19 minutter siden:

Håper folk gjør det de kan for å følge godt med og for å bli sett og se andre. 

Enig med deg.

På større byggeplasser, slipper du ikke inn uten gule synlighetsklær. 

Det er stadig flere og flere som innfører bruk av gule fluoriserende hjelmer, som eneste godkjente hjelmfarge.

Kjører jeg motorsykkel, har jeg på en gul vest.

Har også to kajakker, som selvfølgelig er gul, samt gul tørrdrakt.

Jeg blir derfor litt oppgitt, når voksne folk gjemmer seg bak lover og regler og ikke ser sitt eget ansvar, for sin egen sikkerhet.

Når man padler langs land der det er skygge, kan det være nesten umulig for en båtfører, som har solen rett i mot, å se en mørk kajakk med en padler som har på seg mørke klær.

Selv i en seilbåt i7-8 knop, kan en padler komme brått på, dersom han har bevegd seg langs land før han krysser åpent farvann.

Skal man ut å padle midtfjords, er det min mening at man har ett ansvar for å bli sett.

Det er heller ikke noen tvil om at det er båtføreren som har det overordnede ansvaret.

Da jeg tok mc lappen for 35 år siden, sa sjåførlæreren dette:

Fordi om det er du som har forkjørsrett, er det du som taper dersom det smeller.

Dette har jeg prøvd å forholde meg til siden, uavhengig av kjøretøy/farkost.

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 11 minutter siden:

Når man padler langs land der det er skygge, kan det være nesten umulig for en båtfører, som har solen rett i mot, å se en mørk kajakk med en padler som har på seg mørke klær.

Selv i en seilbåt i7-8 knop, kan en padler komme brått på, dersom han har bevegd seg langs land før han krysser åpent farvann.

Skal man ut å padle midtfjords, er det min mening at man har ett ansvar for å bli sett.

Så uansett, om man padler nært land eller midt utpå så kan en risikere å ikke bli sett, det er jo ett poeng.

Men du snur trill rundt på noe her. 

Det er jo kun båtfører, altså av den store båten, som vet at det er "skygge langs land" eller "motsol", det kan jo ikke en padler, roer, svømmer, dykker, unge i gummijolle, hva som helst ha noen kontroll på.

Om båtfører vurderer at "her er det skygge mot land", motsol eller hva som helst så må han/hun sette ned farten, evt stoppe. Det blir jo helt hakkande feil å si at "de andre" skal ha kontroll på hva du selv ser eller ikke ser. Om jeg er ute å ror meg en tur så må jeg jo ta for gitt at du ser meg uansett sol og skygger langs land. 

40 minutes ago, Pinkvin said:

Lurer av og til på om du virkelig mener hva du skriver. 

Da kan jeg bare bekrefte at jeg så absolutt mener hva jeg skriver, men mener du at det kan være en god ide, om nødvendig, å ha fartsgrense på fem knop inntil 1nm fra land slik at (blant annet) din kone kan ta en lengre svømmetur om kvelden på sommeren hvis hun føler for det og føle det trygt i forhold til båttrafikken.

Seiler du aldri mer enn fem knop heller?

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Men du snur trill rundt på noe her. 

Når jeg tar til ordet for at folk som er vanskelig å få øye på, bruker så synlige klær som mulig, har det vel ikke noe med å snu trill rundt på noe.

Det handler vel om at de som er så begavet i hodet, at de burde forstått at når de bruke lett synlige klær, kan båtføreren konsentrere seg om å om å holde utkikk etter de som ikke er kommet så langt i utviklingen.

Stort sett viser det seg at de som ikke er kommet så langt i utviklingen, er de smarteste menneskene.

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 3 minutter siden:

Da kan jeg bare bekrefte at jeg så absolutt mener hva jeg skriver, men mener du at det kan være en god ide, om nødvendig, å ha fartsgrense på fem knop inntil 1nm fra land slik at (blant annet) din kone kan ta en lengre svømmetur om kvelden på sommeren hvis hun føler for det og føle det trygt i forhold til båttrafikken.

Seiler du aldri mer enn fem knop heller?

Kan ikke vær så petimeter i en drøfting. Når jeg skrev "1nm ut fra kysten" så var det ment som "en gitt avstand ut fra kysten". Og jeg mente ikke konkret kona mi heller, selv om hun faktisk er av typen som svømmer seg langturer. 

Om det er 300, 500, 1000 eller en nm, det var ikke poenget. Kan godt tenkes 300 meter hadde vært ypperlig. Eller kanskje til og med mindre. Kan godt tenkes at 5 knop er for lite, mulig 8 knop er ok, eller 10, eller "ingen planing".. 

Dette forstod du nok egentlig ;-)

Som jenta sa; "Ta meg hvor du vil, men ikke på ordet"? Igjen mener jeg at det blir direkte tullete at man skal innføre den type fartsgrenser enten det er 300, 500 eller 1.000 meter fra land med henvisning til svømmende personer. Skulle likt å vite hva fiskeflåten nordpå hadde ment om ditt forslag! Eller kanskje det bare skal gjelde sør for 62 breddegrad og kun hvis sjøen holder mer enn atten grader (eksempler)?

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 4 minutter siden:

Når jeg tar til ordet for at folk som er vanskelig å få øye på, bruker så synlige klær som mulig, har det vel ikke noe med å snu trill rundt på noe.

Det handler vel om at de som er så begavet i hodet, at de burde forstått at når de bruke lett synlige klær, kan båtføreren konsentrere seg om å om å holde utkikk etter de som ikke er kommet så langt i utviklingen.

Stort sett viser det seg at de som ikke er kommet så langt i utviklingen, er de smarteste menneskene.

Det der var bare nedlatende. 

Men jeg kan sette fingeren på en ting som forundrer meg, hvorfor begynte en å produsere nødutstyr i andre farger enn det som er lett synlig? Når ble motefarger viktigere enn å syns på feks en redningsvest? Feks sorte redningsvester og tilsvarende er bare jåleri og tull. 

Poenget mitt er det samme. Om jeg er på hytta på sjøen og tar meg en rotur på dagtid, uavhengig av farge på båt og klær jeg måtte ha på meg, så må jeg ta for gitt at du ser meg. Og jeg kan ikke vite om du går i motsol, om du ikke ser meg pga skygge fra land, eller ikke har pussa brilleglassene dine. Du skal sette ned farten når du har for dårlig sikt til å holde den farten du har. 

Kan ikke begripe at det er noe å argumentere mot. Det er ikke opp til andre "å bli sett", det er opp til deg å se. Klarer du ikke det så må farten være 0 knop, fortøyd til land. 

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 1 minutt siden:

Som jenta sa; "Ta meg hvor du vil, men ikke på ordet"? Igjen mener jeg at det blir direkte tullete at man skal innføre den type fartsgrenser enten det er 300, 500 eller 1.000 meter fra land med henvisning til svømmende personer. Skulle likt å vite hva fiskeflåten nordpå hadde ment om ditt forslag! Eller kanskje det bare skal gjelde sør for 62 breddegrad og kun hvis sjøen holder mer enn atten grader (eksempler)?

Igjen, slå av pirkemodus. Det meste av ferdsel for "myke trafikanter", inklusive padlere, roere, jolleseilere, svømmere, dykkere skjer langs land. 

Og ja, en trenger kanskje ikke dette nordpå pr. nå. Østlandet, Sørlandet og Vestlandet kan vel duge dersom problemet utarter. 

Det er vel heller ikke uvanlig med begrensninger i fart nær land allerede, men kommunale reguleringer er regelfeller for båtfolket, bedre med nasjonale regler. Er det ikke slike begrensninger i ditt nærområde?

2 minutes ago, Pinkvin said:

Kan ikke begripe at det er noe å argumentere mot. Det er ikke opp til andre "å bli sett", det er opp til deg å se.

Er det også slik du tenker som syklist eller fotgjenger i trafikken; drit i refleks det er ike mitt problem om bilene ikke ser meg for det plikter de å gjøre?

1 minute ago, Pinkvin said:

Er det ikke slike begrensninger i ditt nærområde?

Her er det ingen slike, på Sørlandet er det noen få steder begrenset til 15 juni til 15 august og ved helårsboligen varierer det fra kommune til kommune og disse ligger tett. Så ja, enig med deg i "regelfelle/r". Hadde alle oppført seg hensynfullt og holdt god utkikk samt svømmende holdt seg langs land, gamlefar i robåten tenkte fargerik jakke og padleren ditto med årer med orange åreblader osv (bare eksempler) så hadde mye vært gjort. Din holdning om at det er båtføreren som får ta alt ansvar er jeg bare grunnleggende uenig med deg i på samme måte som jeg forventer at fotgjengere går på riktig side av veien, bruker refleks osv

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 6 minutter siden:

Her er det ingen slike, på Sørlandet er det noen få steder begrenset til 15 juni til 15 august og ved helårsboligen varierer det fra kommune til kommune og disse ligger tett. Så ja, enig med deg i "regelfelle/r". Hadde alle oppført seg hensynfullt og holdt god utkikk samt svømmende holdt seg langs land, gamlefar i robåten tenkte fargerik jakke og padleren ditto med årer med orange åreblader osv (bare eksempler) så hadde mye vært gjort. Din holdning om at det er båtføreren som får ta alt ansvar er jeg bare grunnleggende uenig med deg i på samme måte som jeg forventer at fotgjengere går på riktig side av veien, bruker refleks osv

Veldig enig i at vi er grunnleggende uenig :-) Jeg forventer ikke at fotgjengere går på riktig side av veien, at de bruker refleks, at gamlefar tar på en spesielt fargerik jakke for anledningen osv. Og grunnen er enkel, jeg ser hele tiden at verden rundt meg ikke lever opp til noen som helst forventning, folk gjør mye rart, og det er jeg glad for, jeg vil ikke leve et sted der det ikke er sånn. 

Nå var det ikke mye aktivitet i denne tråden bortsett fra to brukere, Mouche og Pinkvin. Hva om dere to tok en telefon og hakket på hverandre der? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå tegner dette til å utarte seg til en nokså tullete diskusjon. Kan vi ikke bare være enige i noen få ting?

1. Båtfører har ansvar for å ikke kjøre på noen eller noe. 

2. Ved å gjøre seg godt synlig reduseres faren for ulykker.

3. Den som kamuflerer seg eller på annen måte gjør seg usynlig/lite synlig får en øket risiko for å bli påkjørt og gjør det på ingen måte lett for den som skal holde utkikk.

@alphaman - det du kan gjøre er å innklage de personer og/eller de innlegg som du mener bryter med forumets regler og la moderator ta avgjørelsen med hensyn til eventuell utestengning. Hvis ikke det fungerer kan du legge de nick du ønsker å ikke lese innlegg fra som "ignorer". Eller bare hoppe over innlegg fra den, eller de, som du ikke ønsker å lese innleggene fra. Mulighetene er mange.:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...