Jump to content

Skjerpet straff for kajakkpåkjørsel, 24d ubetinget

SamH

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
alphaman skrev for 21 timer siden:

Rart ikke mouche og pingu blir bannet? er bare noen bråkmakere gjennom flere tråder.synd for båtplassen at noen må søpple til og ikke være voksne.

Om du er uenig det jeg skriver her så bruk anledningen til å argumentere i saken fremfor å komme med nedsettende personbeskrivelser av andre i forumet.

Kom med ett eksempel fra denne tråden hvor du mener jeg "søppler til og ikke være voksne", som du skriver.  

On 4/6/2019 at 12:13 PM, SamH said:

Og fremdeles bli kajakken tildelt ansvar på BP.. Er det mulig ...

Frem til denne kommentaren leste jeg alt kun som "konstruktiv kritikk".  Hva kan kajakkpadlere gjøre for å redusere risikoen?  Ellers er det vel nærmest hovedregelen at begge parter tillempes ansvar ved kollisjoner til sjøs, når én part får 24 dagers ubetinget fengsel sier det seg vel nesten selv at kajakkpadleren har hatt aldeles lite ansvar for at ting gikk som det gikk ...

Det hender forøvrig at jeg også er uoppmerksom, men stort sett holder kajakkpadlerene høyere fart enn meg, havner de under kjølen min så vil jeg påstå at de må bære litt av ansvaret selv :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

1 hour ago, tobixen said:

......, når én part får 24 dagers ubetinget fengsel sier det seg vel nesten selv at kajakkpadleren har hatt aldeles lite ansvar for at ting gikk som det gikk ...

Nå er vel dette en rettskraftig dom (med mindre saken blir anket til Høyesterett og denne vil ta i saken) så at skyldspørsmålet her er avklart kan vi konstatere. Det betyr dog ikke at en padler alltiv vil være uten skyld, helt eller delvis, ved ferdsel til sjøs. Tenker da eksempelvis på i mørket og ute i åpent farvann, eller? Har vært noen laaange tråder om dette før her på forumet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pinkvin skrev On 7.4.2019 at 17.19:

Om det er 300, 500, 1000 eller en nm, det var ikke poenget. Kan godt tenkes 300 meter hadde vært ypperlig. Eller kanskje til og med mindre. Kan godt tenkes at 5 knop er for lite, mulig 8 knop er ok, eller 10, eller "ingen planing".. 

Var kanskje litt nedlatende i ett innlegg lenger oppe på siden.

Nå er jeg bare bekymret.

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 4 minutter siden:

Var kanskje litt nedlatende i ett innlegg lenger oppe på siden.

Nå er jeg bare bekymret.

Skjønner ikke hva du mener hverken ifht at du har vært nedlatende eller det du siterer.  

Svaret du siterer fra var til Mouche, poenget var å beskrive to prinsipp,  fartsbegrensning innen en gitt avstand fra land, ikke telle meter eller knop, det er underordnet og noe en finner ut av. 

Hvorfor er du bekymret?

1 hour ago, Pinkvin said:

Skjønner ikke hva du mener hverken ifht at du har vært nedlatende eller det du siterer.  

Svaret du siterer fra var til Mouche, poenget var å beskrive to prinsipp,  fartsbegrensning innen en gitt avstand fra land, ikke telle meter eller knop, det er underordnet og noe en finner ut av. 

Hvorfor er du bekymret?

Et prinsipp må omsettes til praksis.

En måte - er å kreve aktsomhet - uten videre spesifikke detaljer. Det er en "etterpå"-klausul.

Annen måte er å kreve avstand/hastighet - uten første, med første eller forsterkende av første.

Uten en mening om den praktiske implementasjonen så blir det noe tomt; så hvis man argumenterer for prinsippet så gjerne detaljer for den praktiske delen.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at camofargede kajakkpadlere som lusker rundt midt i skipsleia i nattemørket i stealth-mode er noe stort problem. Og selvsagt, enhver kjakkpadler med lys på loftet holder seg unna veien for skipstrafikken, man lærer i hvert fall på våttkortkurset om denne risikoen. Selv har jeg alltid med meg en VHF når jeg er ute og plasker, for å ha muligheten til å varsle store båter om min eksistens, når jeg skal krysse fjorden, men dette er ikke vanlig. Alt dette er sunn fornuft,  akkurat som refleks når man er ute og går etter ålmannvegen.

Når det er sagt, etter vegen er det likevel påregnelig for en billist å møte forgjengere som går uten refleks. Akkurat like påregnelig er det å møte en kajakkpadler en sen kveld, også midtfjords. Poenger er at den som går for motor har ansvaret for å ikke meie ned den som ikke har motor. At folk ikke skjønner dette er skremmende.

Og, la meg legge til, jeg har til gode å bli utsatt for farlige situasjoner med yrkesbåter. Men jeg har gjentatte ganger måtte stille meg spørsmålet når jeg har blitt passert av en daycruiser på seks favners avstand, om de i det hele tatt har sett meg, eller om de rett og slett er hensynsløse.

En kajakk kan være vanskelig å se selv om man kler seg i skarpe farger, spesielt i motsol, eller om det skjer mye på en gang. Er det dårlig sikt eller uoversiktlige forhold, må man sakke ned på farten, selv om man er midtfjords aldri så mye. Og så er det vel en regel ett eller annet sted om å holde god utkikk?

Vi har faktisk fri ferdsel på sjøen, og det betyr at alle slags farkoster skal kunne ferdes trygt, enten det er kajakkpadlere, unger i en gummibåt eller en svømmer for den del.

Pinkvin skrev 1 time siden:
  • within 200m of the shore
  • within 200m of any structure
  • within 200m of a boat displaying a diver’s flag
  • within 50m of any other boat
  • within 50m of a person swimming

Slett ikke dum denne definisjon. Ser noen små utfordringer i forbindelse med regattaseiling. Runding Mefjordbåen (definitivt "Any Structure") i mye vind, kommer inn i full plan, 15 knop. Vil ikke blir dømt for den. Andre er 50 meter fra andre båter. Har vel hatt 20 knop 5 meter fra en annen båt veldig mange ganger. Regattaseiling med planende båter må vel avvikles med denne regelen. Men utenom regatta er jeg veldig stor tilhenger av disse reglene. Selv om jeg ikke praktiserer 200 meters grensen fra land veldig strengt når jeg er eneste båt på fjorden.

1 hour ago, Pinkvin said:

New Zealand har en 5- knops regel: 

You must not exceed a speed of 5 knots (a fast walking speed) if you are:

• within 200m of the shore
  • within 200m of any structure
  • within 200m of a boat displaying a diver’s flag
  • within 50m of any other boat
  • within 50m of a person swimming

Hvis to båter kjører i 5knop hver... eller må de ned til 2.5knop hver så deltahastigheten ikke er over 5?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...