Jump to content

Blybatteri kokte under lading.


Ttor

Recommended Posts

Etter opprydning i maskinrommet satt jeg forbruksbatteriene inn igjen for noen uker siden. Opplevde da at batteriene var utladet etter hver tur jeg hadde med båten. Har felles startbatteri for begge maskinene, og 3x110ah åpne syrebatterier til forbruk. Forbruk lades av den ene dynamoen. Mistenkte først at dynamoen ikke ladet, men det gjorde den. Konkluderte med at batteriene var så dårlig at kartplotter og lanterner tappet de ned etter at motor var stoppet. I går kveld satte jeg på laderen etter å ha stått uten lader i noen dager. Da var spenningen 10.5 V. I dag ble jeg møtt av en ubehagelig lukt i båten. Ett av de parallelle batteriene kokte, og et av de andre hadde blåst av et lokk. Batteriet kokte fortsatt ute på dekk 15 min senere. Kan dette ha skjedd fordi batteriene var helt utbrukt?

Trodde batterilader skulle forhindre sånt. Bruker en CTEC Multi xs25000 lader.

IMG_20190406_104702179.jpg.665fabea175154f65a2ad4a45ee34138.jpgIMG_20190406_104540814.jpg.8cb14a852073b364201490d76fbb39c8.jpg

Link to post

 Det høres ut som defekt batteri, trolig celleslutt.

Laderen kan ikke vite hva han holder på med sålenge den klarer å øke spenningen på batteriet.
Og det kan den nok fort, særlig når det mangler en eller flere celler som absorberer.
Det den også kan er å hvite når utjevningsfasen skal slutte, dvs. maksimum tid.
Det den derimot ikke ser er om strømmen går til forbruk, eller om den leverer til et av flere batterier som
bare både koker og vandler strøm til varme.


God helg!

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ttor skrev 12 minutter siden:

Ett av de parallelle batteriene kokte, og et av de andre hadde blåst av et lokk. Batteriet kokte fortsatt ute på dekk 15 min senere. Kan dette ha skjedd fordi batteriene var helt utbrukt?

Trodde batterilader skulle forhindre sånt. Bruker en CTEC Multi xs25000 lader.

Dette har nok ikke sammenheng med at de var utladet. Alt tyder på at minst én celle er kortsluttet (= defekt batteri), og at de andre batteriene opprettholder spenningen. Da vil strømmen i det defekte batteriet kunne bli farlig høy.

Med parallellkoblede batterier er det vanskelig for laderen å oppdage at noe er feil.

Link to post
1 hour ago, ozo said:

Dette har nok ikke sammenheng med at de var utladet. Alt tyder på at minst én celle er kortsluttet (= defekt batteri), og at de andre batteriene opprettholder spenningen. Da vil strømmen i det defekte batteriet kunne bli farlig høy.

Med parallellkoblede batterier er det vanskelig for laderen å oppdage at noe er feil.

Jo det kan meget vel være sammenheng mellom utladede batterier og koking av batterier under påfølgende lading.
Står ett batteri uladet over tid så sufaterer batteriet og da får batteriet økt indre motstand med påfølgende varmgang når laderen presser på mere strøm enn batteriet klarer å motta.
TS kan jo sette voltmetret på batteriet  så ser han fort om batterier er 12,5v + og lider av sulfatering eller 10,5v+.som er 1 defekt celle.
Erfaringsmesig setter jeg mine cent på sulfatert batteri.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 3 timer siden:

Jo det kan meget vel være sammenheng mellom utladede batterier og koking av batterier under påfølgende lading.

Jo da. Men her var spørsmålet om batteriet kokte fordi det var helt tomt, og svaret på det er nei.

Jeg skal prøve å være litt mer forsiktig med bruken av ordet, siden det meste har én eller annen sammenheng,

Link to post
1 hour ago, ozo said:

Jo da. Men her var spørsmålet om batteriet kokte fordi det var helt tomt, og svaret på det er nei.

Jeg skal prøve å være litt mer forsiktig med bruken av ordet, siden det meste har én eller annen sammenheng,

Dårlig formulert av meg innledningsvis ser jeg. Jeg skrev utbrukt, men mente egentlig defekt, skadet, oppbrukt... Ikke utelukkende utladet. 

 

Jeg satser på at batteri(ene) i seg selv er årsak til hele problemet. Setter inn de nye og passer på de som en hund. Har erfart at jeg skal bruke minst mulig lader uten at jeg er tilstede.

Link to post

En god vedlikeholdslader sammen med nye batterier er en så godt som risikofri kombinasjon, da dette skal være ideelle forhold for batteriene; mye bedre enn om de står utilkoblet over lengre tid.

Jeg har streket under vedlikeholdslader, fordi det må være en såkalt intelligent lader, som kontinuerlig overvåker batteriets status, og tilpasser ladingen til dette. Og absolutt ikke en "dum" en, som mater på strøm selv om batteriet er fulladet.

Link to post

Bare bruk multimeter for å sjekke laderen mens den arbeider seg gjennom trinnene.
Er alltid lurt å ta stikkprøver av og til siden det bare er teknikk vi snakker om, som kan svikte.

God helg!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ttor skrev for 21 timer siden:

Da var spenningen 10.5 V. I dag ble jeg møtt av en ubehagelig lukt i båten. Ett av de parallelle batteriene kokte, og et av de andre hadde blåst av et lokk

Noe som tyder på at en celle har kortsluttet. Dersom du får brudd i en celle vil du ikke måle noe spenning på det batteriet i det  hele tatt, siden cellene er seriekoblet. Hvis du får kortslutning i en celle vil den cellen ikke gi noe bidrag til spenningen på batteriet, da fungerer den bare som en ledning. Spenningen du målte passer da bra med at de siste fem cellene er ok. 10,5V / 5 celler = 2,1 volt per celle = normalt.

 

Worry II skrev for 19 timer siden:

Drit farlig er gassen også! 

Skal ikke undervurderes! Gassene som utvikler seg er hydrogen og oksygen, og når de får et bestemt blandingsforhold er det ekstremt eksplosivt!! En her i nabolaget mistet nesten synet på begge øyne etter en slik knallgasseksplosjon. Ikke å spøke med! En gnist fra frakobling av lader kan være nok som tennkilde. Trekk derfor alltid ut kontakten før du kobler fra en lader fysisk. Rent bortsett fra det er ikke hydrogen giftig å puste inn. 

Link to post
Joerg Becker skrev for 11 timer siden:

Bare bruk multimeter for å sjekke laderen mens den arbeider seg gjennom trinnene.
Er alltid lurt å ta stikkprøver av og til siden det bare er teknikk vi snakker om, som kan svikte.

 

Flere, totalt uavhengige, systemer som overvåker hverandre øker påliteligheten formidabelt. Kanskje en idé for Boeing...?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...