Jump to content

Hydraulikkpumpe på Sabb


Dalton

Recommended Posts

Har fundert litt på hydraulisk styring både til ror og propellvriding på Sabben min. Er det noen som har prøvd å montere inn f.eks. en servopumpe fra bil som hjerte i et slikt system? Eller er dette en umulig tanke? :confused:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

.... Eller er dette en umulig tanke?

Har du alle delene til servo'en er det sikkert mulig. Alle Sabb'er kan tilkobles hydraulisk pumpe. Mange bruksbåter med "bare" 10-hk Sabb som har hydraulisk dreven kraftblokk - MEN, du skal huske på at pumpa "tar" noen hester fra deg........ :o) Vet jo ikke hvor stor Sabb du har, men vil tippe at du kommer til å merke det på farta hvis du bare har en 10hk.

 

Den vanlige kraftblokk er jo ikke i bruk under gange, kun når man driver og haler inn redskapen. Mens du må ha pumpa i gang hele tiden!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har en 10hk. Tenkte egentlig ikke så mye på tap av krefter, men det burde jeg ha gjort. Merker det på turtallet når jeg kobler til dynamoen, så jeg trenger kanskje ikke flere hk-tyver. Men finnes det passive hydraulikk-styringer for propellsystemet, noe lignende det du får til ror?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen problem med effekt tap på en 10 hk sabb v/bruk av dynamo, ved kjøring i bremsebenk er det omtrent ikke målbart effekt tap ved vanlig lading og forbruk. Karakteristikken(lyden)kan nok forandre seg litt på lave turtall,men ved og gi den mer gass eliminerer man problemet. Ved maks effekt uttak gir den 10 hk ut av gearet på akslingen, så lenge regulatoren virker som den skal. Når det gjelder hydraulikk til styring og inn ut kobling og vridning av propell, anbefaler jeg deg og kjøpe et lukket styresystem m servo. inn utkopling med hydraulikk er ikke særlig hensiksmessig, men du kan lage fjærnstyring for vridningen av propellen(snekkekabel og omstyring, kan kjøpes hos Sabb motor i Bergen) Man kan montere en servopumpe fra en bil, men det er høytrykksservoer,er ikke spesiellt egnet til ditt formål, skal man ha servo for kraftblokk anbefaler jeg at den skal kunne koples inn/ut enten mekanisk eller elektrisk. Uansett for du ha lykke til,er det noe du lurer på, er det bare å spørre

Redigert av ford (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...