Dalton Startet 25.August.2005 Del på Facebook Startet 25.August.2005 Har fundert litt på hydraulisk styring både til ror og propellvriding på Sabben min. Er det noen som har prøvd å montere inn f.eks. en servopumpe fra bil som hjerte i et slikt system? Eller er dette en umulig tanke? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Walter_S Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 .... Eller er dette en umulig tanke?Har du alle delene til servo'en er det sikkert mulig. Alle Sabb'er kan tilkobles hydraulisk pumpe. Mange bruksbåter med "bare" 10-hk Sabb som har hydraulisk dreven kraftblokk - MEN, du skal huske på at pumpa "tar" noen hester fra deg........ :o) Vet jo ikke hvor stor Sabb du har, men vil tippe at du kommer til å merke det på farta hvis du bare har en 10hk. Den vanlige kraftblokk er jo ikke i bruk under gange, kun når man driver og haler inn redskapen. Mens du må ha pumpa i gang hele tiden! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Dalton Svart 25.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2005 Har en 10hk. Tenkte egentlig ikke så mye på tap av krefter, men det burde jeg ha gjort. Merker det på turtallet når jeg kobler til dynamoen, så jeg trenger kanskje ikke flere hk-tyver. Men finnes det passive hydraulikk-styringer for propellsystemet, noe lignende det du får til ror? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
ford Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 (redigert) Det er ingen problem med effekt tap på en 10 hk sabb v/bruk av dynamo, ved kjøring i bremsebenk er det omtrent ikke målbart effekt tap ved vanlig lading og forbruk. Karakteristikken(lyden)kan nok forandre seg litt på lave turtall,men ved og gi den mer gass eliminerer man problemet. Ved maks effekt uttak gir den 10 hk ut av gearet på akslingen, så lenge regulatoren virker som den skal. Når det gjelder hydraulikk til styring og inn ut kobling og vridning av propell, anbefaler jeg deg og kjøpe et lukket styresystem m servo. inn utkopling med hydraulikk er ikke særlig hensiksmessig, men du kan lage fjærnstyring for vridningen av propellen(snekkekabel og omstyring, kan kjøpes hos Sabb motor i Bergen) Man kan montere en servopumpe fra en bil, men det er høytrykksservoer,er ikke spesiellt egnet til ditt formål, skal man ha servo for kraftblokk anbefaler jeg at den skal kunne koples inn/ut enten mekanisk eller elektrisk. Uansett for du ha lykke til,er det noe du lurer på, er det bare å spørre Redigert 25.August.2005 av ford (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.