TrondTA Startet 7.April.2019 Link til dette innlegget Startet 7.April.2019 Hei , skal ordne meg nye spanter og et nytt akterspeil , lurer på om hva jeg skal bruke ? Kryssfiner ? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var " Skal ordne meg nye spanter og et akterspeil ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Spørs hvilken båt man snakker om... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrondTA Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Trifoil 100 GT 16fot Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 En glassfiberbåt, du tenker da å forsterke, evt. skifte inneplastret kryssfinerplate i akterspeilet? Bilder hjelper på Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Kryssfiner kan brukes, men må glasses skikkelig inn. Bruk epoxy. Bruk kryssfiner som er limt med eksteriørlim (WBP). Se denne videoen: Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Med hensyn til spanter ville jeg kankje heller ha gått for divinycell, men detkommer jo litt an på "tilhøva ellers". Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 har hvert skum tidligere i båten som jeg måtte fjerne pga det var vått. Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 tenkte og kjøpe inn denne glassfiberen ( https://www.maritim.no/glassfibermatte-300-gram-10m2- ) og kjøpe polyester fra biltema. tenkte og bruke denne glassfiberen til allt ? Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Glassfiberen er god nok den. Men vær oppmerksom på at den ikke kan brukes sammen med epoxy. Og, som sagt, til akterspeilet ville jeg ha brukt epoxy, spesielt fordi polyester ikke er like motstandsdyktig mot vann, og fordi expoxy er sterkere. Bruk vevd matte med epoxy, dette har de også på biltema. Til spanter, og da regner jeg med du mener tversgående avstivere, tenker jeg det er greit å bruke divinycell eller tilsvarende med densitet på minst 100. Og ut fra bildet ser det ut til at du vil trenge et godt øsekar :) Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 haha ja noen storehull :P ikke rart skummet vart tungt XD divinycell til akterspeillet også ? hvordan gjør du det med festing av div utstyr på akterspeilet med dicinycell ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 (redigert) TrondTA skrev for 4 timer siden: tenkte og kjøpe inn denne glassfiberen ( https://www.maritim.no/glassfibermatte-300-gram-10m2- ) og kjøpe polyester fra biltema. tenkte og bruke denne glassfiberen til allt ? TrondTA skrev for 4 timer siden: tenkte og kjøpe inn denne glassfiberen ( https://www.maritim.no/glassfibermatte-300-gram-10m2- ) og kjøpe polyester fra biltema. tenkte og bruke denne glassfiberen til allt ? Ja. Bruk glassfiberarmert polyester til alt. Det blir både sterkt nok, og vanntett nok. Ikke lag deg ekstra problemer ved å blande materialer. Bruk kryssfiner i akterspeilet. Gjør du det skikkelig holder det i evigheter. Redigert 7.April.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Til akterspeilet ville ikke jeg ha brukt divinycell, på grunn av store belastninger over små områder. Og så vet jeg at enkelte på forumet er uenig med meg i dette. Om du likevel faller ned på å bruke divinycell i akterspeilet, må du ha langt høyere densitet. Jeg ville i så fall ha kontaktet Diab for å høre hva de anbefaler (De er forresten veldig greie å prate med). Generelt, om du skal he gjennomføringer gjennom et laminat med kjerne, er det viktig at kjernen er godt forseglet med epoxy. Videre må du fostrerke skumkjerne med massivt laminat hvis du skal feste noe med skruer, ellers kan du risikere å komprimere skummet,slik at det begynner å sprekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 7.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 har obs bygg og byggern har de kryssfinner som egner seg ? ser folk på youtube bruker kryssfinner som avstivere også ? litt dyrt med divincyell? glassfiberarmert polyester har de dette på biltema ? Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 Glassiberarmert polyester er det du får når du bruker den glassfibermatta du lenket til overfor her, og laminerer den med polyester. Vær oppmerksom på at vanlig lamineringspolyester ikke herder i luft, så du må legge på et lag med topcoat til slutt. Dette med finerkvaliteter er et helt eget fag, og marinekvalitet er vanskelig å få tak i her på berget. Du bør skaffe kryssfiner som er av god kvalitet, med minst mulig hulrom, flest mulig lameller og, som nevnt, det er viktig at fineren er limt med WBP (weather and boil proof) lim. Utvalget på byggvarehusene varierer litt men det burde være mulig å få tak i om du tar en ringerunde. Problemet er at kunnskapene hos selgerne er like variabel som vareutvalget. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 TrondTA skrev for 1 time siden: glassfiberarmert polyester har de dette på biltema ? Ja, du får både polyester og glassfibermatte/duk på biltema. oyster skrev 1 time siden: Vær oppmerksom på at vanlig lamineringspolyester ikke herder i luft, så du må legge på et lag med topcoat til slutt. Jeg har både bygd båt, og reparert skader i båt med glassfiberarmert polyester, og aldri opplevd at det ikke har herdet, hverken med eller uten topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 oyster skrev for 2 timer siden: Til akterspeilet ville ikke jeg ha brukt divinycell, på grunn av store belastninger over små områder. Og så vet jeg at enkelte på forumet er uenig med meg i dette. Om du likevel faller ned på å bruke divinycell i akterspeilet, må du ha langt høyere densitet. Jeg ville i så fall ha kontaktet Diab for å høre hva... Jeg har brukt divinycell i speilet på Dracoen min, gikk helt fint det Hadde forøvrig dialog med Diab før jeg bestilte. Flere detaljer kan leses i tråden om Draco 20 som blir jolle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 7.April.2019 Link til dette innlegget Svart 7.April.2019 oyster skrev for 1 time siden: Vær oppmerksom på at vanlig lamineringspolyester ikke herder i luft,... ??? Hvor har du det fra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oyster Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Sorry her gikk der litt fort i svingene. Jeg mente selvsagt at gelcoat ikke herder skikkelig i luft. Bruk derfor topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 9.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 ingen som har handlet kryssfiner fra Bygger,Obs Bygg eller lignende butikk ? Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 (redigert) Tror jeg har funnet meg en plate som jeg kan skaffe billig , hva tror dere om denne ? https://www.fritzoeengros.no/produkter/kryssfiner/behandlet-kryssfiner/filmbelagt-bjork-brun-glatt/ Redigert 14.April.2019 av TrondTA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 filmbelagt, denne filmen er jo temmelig glatt for at ting ikke skal feste seg. Lurer på vedheften for polyesteren..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jannmar Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 På disse platene kan du støpe plater av glassfiberarmert polyester, og løfte de av etter herding. Polyesteren vil ikke feste seg til filmen på disse platene. Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 15.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 hva med denne da?? https://www.fritzoeengros.no/produkter/kryssfiner/konstruksjonskryssfiner/konstruksjonsfiner-sopp-raate Sitér dette innlegget Link to post
TrondTA Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 eller denne ? https://nettbutikk.byggern.no/byggevarer-og-trelast/bygningsplater/kryssfiner-ubehandlet/konstrfiner-12mm-2400x1207-tg2 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Begge platene du viser til er vannfast limt (WBP) og gode greier. Dette gjelder alle plater som er vannfast limt. Det du bør unngå er helt glatte filmbelagte plater og plater som er lakkerte eller oljet. Bruk grovt sandpapir og dra over overflaten et par ganger før du legger på glassfiber/polyester, så får du bedre heft mellom kryssfineren og glassfiberen/polyesteren. Redigert 16.April.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.