Jump to content

Er det mulig/anbefalt å bruke inverter på varmtvannsberederen?

gt19

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en båt med påhengsmotor og en varmtvannsbereder på 25l. som går på landstrøm. Er det mulig eller anbefalt å instalere en inverter for å varme vann når man ikke ligger på landstrøm? 

Er det eventuelt noe man må ta hensyn til, eller annet som kreves for at det kan funke? 

Hadde tenkt å varme vann med bruk av inverter under gange, altså når motorene er i gang. Noen som har prøvd dette opplegget, eller som har kunnskap rundt nevnte problemstilling? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Bårdp skrev 59 minutter siden:

Vet ikke hvilken påhengsmotor du har. Men dynamoen i den bør jo da kunne levere mer effekt en de 1000w en varmtvannsbereder trekker.

Har 2 x 150hk Evinrude E tec, vet ikke hvor stor dynamoene på disse er, men skal sjekke når jeg er hjemme igjen. 

Henter man strøm rett fra hovedstrøm bryteren da? Hvilket krav stilles til batteriet da? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Det er sikkert mulig, men som nevnt overfor er dette noe som avhenger av effekten på varmtvannsberederen og dimensjonene på inverter og batteribank. En varmekilde vil uansett trekke mye strøm. Er den f. eks på 1000 watt, vil den om du har et 12 volts anlegg trekke 83 ampere. Er ledningen mellom batteriet og inverteren domensjonert for dette? Har du vanlig AGM- bank på 200 ah vil du maks ha om lag en times drift av tanken før batteriene begynner å få varige men. Og det bare hvis du ikke bruker strøm til noe som helst annet.

Nå kan du selvsagt kjøre vanntanken mens du lader, men dusjng for eksempel vil man jo gjerne gjøre om morgenen, mens

Uansett, om du skal kjøre denne løsningen, bør du ha en romslig batteribank kombinert med godt dimensjonert inverter og ledninger til inverteren, samt en batterivakt som kutter når batteriet når 50 %. Ellers kan batteriene dine være blåst på en natt. Om du har LIFePo-batterier, tåler de selvsagt noe mer.

@oyster takk for syspunktene. Som sagt, berederen var ment brukt via inverteren under gange/lading, men ser poenget ditt. Og man må uansett huske å slå av når man stopper motorene.

Har ikke kjøpt noe inverter enda, og skulle dette bli aktuelt, må man selvfølgelig dimensjonere korrekt. 

@Bårdp joda, i dette tilfelle hadde det vært kjekt med dieselmotor. Kanskje neste båt blir det. 

gt19 skrev for 3 timer siden:

Og man må uansett huske å slå av når man stopper motorene.

Nettopp. Problemet er at det er nok å glemme å slå av en gang, så kan du ha ødelagt batteribanken. Derfor bør du ha automatikk som slår av inverteren når du når et visst nivå av utladning. Ellers er det bare å kjøre på.

oyster skrev 34 minutter siden:

Nettopp. Problemet er at det er nok å glemme å slå av en gang, så kan du ha ødelagt batteribanken. Derfor bør du ha automatikk som slår av inverteren når du når et visst nivå av utladning. Ellers er det bare å kjøre på.

Ja, jeg ser den. Jeg får gruble litt på en eventuell løsning på det, om det skulle bli aktuelt. 

Det er jo andre muligheter for å få varmt vann ute på fjorden, f.eks. en vann og luftvarmer på diesel. Men det får heller bli om Wallas'en tar kvelden. 

Uansett, takk for innspillene 

Hadde nok gått for en Eberspacher vannvarmer isteden. Skal du kjøpe en stor omformer av god kvalitet, med ren sinus og en større batteribank, nærmer du deg kjapt prisen på en slik varmer. 

Da har du også muligheter for varmt vann uten landstrøm og uten å kjøre motorer.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Inverteren kan jo mates gjennom et rele som er styra av tenningsbryterne slik at begge motorene må gå for at inverteren skal få strøm. Løses enkelt med et kraftrele 100A til inverteren og et lite enkelt hjelperele.

Med to motorer i gang har du nokk sikkert strøm nokk. Varmtvannstanken er jo helt ukritisk til hvilken kvalitet det er på spenninga den får så du trenger slett ikke den mest avanserte inverten heller.

Bårdp skrev 6 minutter siden:

Varmtvannstanken er jo helt ukritisk til hvilken kvalitet det er på spenninga den får så du trenger slett ikke den mest avanserte inverten heller.

Det er korrekt. Men da er det viktig å vite at den dagen man får det infall at man vil koble på annet utstyr, som ikke er en ren motstandslast, kan du få problemer om du ikke har en såkalt "pure sinewave" - inverter.

nomen skrev 1 time siden:

Hadde nok gått for en Eberspacher vannvarmer isteden. Skal du kjøpe en stor omformer av god kvalitet, med ren sinus og en større batteribank, nærmer du deg kjapt prisen på en slik varmer. 

Da har du også muligheter for varmt vann uten landstrøm og uten å kjøre motorer.

Jo, i utgangspunktet er jeg enig. Men tror nok instalasjon av en Eber blir mer kostbary. Som jeg skrev, er det kun til bruk ved motorer i gang, så ny/større batteribank trengs i utgangspunktet ikke. Vi bruker ikke varmtvann til dusjing, men lett vask. Slik det er i dag, er vannet varmt når vi går fra havn, og det holder grei temperatur ut dagen. Men når vi ligger i uthavn natten over, er det dårlig med varme dagen etterpå. Vi koker vann til oppvask og hygiene i dag, lekte bare med tanken på å utnytte utstyret vi har på en enkel måte. 

oyster skrev 41 minutter siden:

Det er korrekt. Men da er det viktig å vite at den dagen man får det infall at man vil koble på annet utstyr, som ikke er en ren motstandslast, kan du få problemer om du ikke har en såkalt "pure sinewave" - inverter.

Om det skulle bli instalert inverter, blir den montert i rommet hvor berederen står nå, og det er ganske bortgjemt, så faren for at man plugger i så mye annet er heller liten. Men grei info å ha med seg. 

Bårdp skrev for 9 timer siden:

Vet ikke hvilken påhengsmotor du har. Men dynamoen i den bør jo da kunne levere mer effekt en de 1000w en varmtvannsbereder trekker.

Kommer det fram at berederen hans trekker 1000W? Min trekker 750. 

Nå vet jeg ikke hvor store dynamoer E-tec har, men på min 100hk Merc er det en 50A dynamo. Med en litt solid batteribank i tillegg burde det gå fint. En forutsetning er nok allikevel at du ikke har på berederen like lenge som du kjører motorene.  

nomen skrev for 2 timer siden:

Skal du kjøpe en stor omformer av god kvalitet, med ren sinus og en større batteribank, nærmer du deg kjapt prisen på en slik varmer. 

Hvorfor ren sinus? På eBay får man jo store invertere for en slikk og ingenting. Har selv vurdert løsningen. Vi har så stor forbruksbank at vi godt kunne varmet litt vann når vi har ligget et par dager. Er det mye sol er som regel batteriene fulle hele tiden. 

Dette er helt uproblematisk så lenge generatoren(e) leverer nok effekt. Det gjelder selvsagt også inverteren. Og som "Bårdp" påpeker, så trenger du bare et relé for å holde batteriene helt utenfor.

Du bør dog ha en bryter i tillegg, slik at du kan utnytte strømmen til andre ting, som f.eks. lading.

ozo skrev 6 minutter siden:

Dette er helt uproblematisk så lenge generatoren(e) leverer nok effekt.

Ja, men det er også uproblematisk selv om ikke generatoren(e) leverer nok effekt. Det fordrer bare at batteribanken leverer resten av strømtrekket. I så tilfelle vil det gjerne være ønskelig å ha motorene i gang litt lenger enn den tiden berederen trekker effekt, avhengig av hvor mye kapasitet man ønsker/trenger å ha igjen på batteriene.

Det er helt greit og antagelig ganske normalt. Man må bare passe på å være et lite kraftverk. Litt flåsete, men slik er det. Jeg har 1500W inverter og konverterer mer og mer til 230V. Varmvannstanken min er på 15l og elementet på 500W. Jeg gikk for det elementet på 500W rett og slett for at det skulle være enklere å drive via inverter.

Men man må huske på at når man går denne veien trenger man strøm nok til å drive det. Det blir aldri nok strøm, man finner bestandig noe å bruke den på.

Utfra denne her skulle de faktisk ha ganske store lademuligheter de motorene dine, 133A (iallefall for -12 modellene)
Hvor lenge de klarer det uten å bremse seg selv er en annen ting, men med 2 stk kan det vel godt hende de tilsammen klarer å levere tilstrekkelig med strøm lenge nok.
En annen ting med etec'ene som har vært diskutert her på bp før, er at de er litt sære med oppsettet og kan trenge et ekstra ladekit for å kunne levere ekstra uten å ødelegge seg selv..

Billigere og bedre å kjøpe et enkelt 1500W bensin agregat kanskje?

https://seatronic.no/strom/stromaggregater

Inverter belaster batteriene mye - og det blir fort dyrt om du skal kjøre dynamoene hardt - jeg tenker at de fot kan bil veldig varme inni et så lite motorrom som det er på påhengere

1000w koble drar ca 85A ut av batteriene dine - og du bruker kanskje 1/2 time på å få varmt vann. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 1 minutt siden:

Billigere og bedre å kjøpe et enkelt 1500W bensin agregat kanskje?

https://seatronic.no/strom/stromaggregater

Jeg kjøpte et Kipor aggregat for å kunne lade litt og få varmt vann i uthavn innimellom (Merk: Når det ikke er andre båter til stede som kan generes av støyen!). Kjørte rundt med det aggregatet et par år, og testet det en gang. Til tross for at jeg satt det så langt vekk som landstrøm og skjøteledning rakk, gikk ikke støynivået gjennom kvalitetskontrollen til kona, så etterpå har det ikke blitt brukt. Husk også at det er tabu å bruke frittstående aggregater til lading osv. i uthavn dersom det er andre tilstede!!!

Synest dette høres problemfritt ut og hadde ikkje ofra det mange tankar.  Vår bereder har 3 trinn. 300w/600w/900w. Vi bruker den alltid på trinn 1 ved gjestebrygger. Det er aldri problem med varmtvatn.    Har du kraftig varmeelement så kan du kanskje koble om eller bytte element. 

Eit vsr rele var smart, kan koble det mellom batteri og inverter. Då vil inverter automatisk slå seg av når lading opphører. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

SamH skrev 42 minutter siden:

Utfra denne her skulle de faktisk ha ganske store lademuligheter de motorene dine, 133A (iallefall for -12 modellene)

Ja men det er ikkje riktig så enkelt.  "150-HP E-TEC   ** 133 Amp current calculated at 13.5 V. Net dedicated battery charging power output is 50 Amp."

Men for å svare på spørsmålet - ja det er mulig men slett ikkje anbefalt. 

Sjeldenutpå skrev 10 minutter siden:

Eit vsr rele var smart, kan koble det mellom batteri og inverter. Då vil inverter automatisk slå seg av når lading opphører. 

Jeg vil nå si at det er smartere med et relé til 30 kroner enn et til 1000, som gjør akkurat det samme.

Forøvrig er det helt uproblematisk å varme vann vha. batterier, men det krever rundt 10 Ah (ved 12V) å varme opp én liter vann fra 10 til 90°C.

Det er ikke uten grunn at kokeapparatet gjerne går på gass eller sprit.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...