Jump to content

40 hk utenbordsmotor, hydraulisk styring sitter fast

Båten på sjøen

Recommended Posts

Hei. 

Vi har en liten 15 fot plastbåt med hydraulisk styring.

Det viser seg nå at denne sitter fast.

Har sjekket at det ikke er styreakselen på motoren , da jeg har demontert overføringen slik at motoren( 40 hk ) kan nå svinges frem og tilbake .

Er det noen som har noe erfaring på hva dette kan være av feil? Eventuelt gi meg noen tips. 

Har forsøkt å få løsnet dette ved at en vred motoren (før overføringen var av) og den andre dreide forsiktig på rattet, men det gikk dessverre ikke. 

Lurer nå på om jeg skal demontere styrekabelen som går inn på feste som motoren sitter på?

Samt at det kanskje ikke er så lurt? 

Har brukt en liten hammer og banket litt forsiktig på selve sylinderen, men det var nytteløst.

Takknemlig for alle råd og tips.

:-)

1554651101853794888177.jpg

1554651193048-1680083800.jpg

Redigert av Båten på sjøen
Bilder av styring (see edit history)

På forrige jolla vår (Steady med 40 hk E-tec) hadde jeg hydraulisk styring og samme problem, så det er ikke sikkert at det er wire som sitter i strømpa. På disse motorene er røret der styrewiren er skrudd av karbonstål, og dette ruster som bare f. Jeg presterte å ødelegge styresnekka på akkurat dette, og satte da på hydraulisk styring (Sleipner for påhenger), men etter en tid satte den seg fast også. Brotsjet da opp hullet i røret litt slik at det ble mer rom og plass for fett. 

Du må skru av den store mutteren der wiren går inn på motoren, så må du presse/dore ut staget som går gjennom røret på påhengeren. Pass på å ikke slå på den enden som stikker ut på en slik måte at du får grader, da vi den kile seg fast inne i røret. Den eneste måten å få det ut på da er å kappe styrewiren. 

ozo skrev 1 time siden:

-Og ha på så mye fett som mulig når du setter det sammen igjen.

Disse burde ha hatt smørenipler, men det brukes ikke lenger, for det skal jo ikke vare for lenge... :-/

Fikk tils l utt løsnet dette. Har nå gjort som sagt. Smurt opp alle fettnipler...smørenipler, så nå er det i orden. 

Tusen takk for gode tips :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...