Jump to content

Utenbords vs. innenbords


JayKay

Recommended Posts

Hei!

Har på mine tidligere daycruisere hatt påhengsmotor (60-80hk).

Vurderer nå å kjøpe en litt større daycruiser med innenbords-motor.

 

Er det generellt mer "pes" med slike motorer?

Jeg tenker da vedlikehold, slitasje, dyre reparasjoner osv?

 

Er en ganske hendig person, men når det kommer til båt-motorer må

jeg vel kalle meg selv rimelig blank på kunnskap.

 

Vurderer en 240 hk OMC innenbordsmotor, 1988 mod.

Noen som har noen erfaringer med denne,

eller som kan gi meg noen kvalifiserte antgelser på hva som bør sjekkes nøye før kjøp.

 

Kanskje noen også sitter på "ball-park"-priser på overhaling/service, selv om motoren nå går bra.

 

Siste spørsmål: Pakningen rundt hekk-aggregatet er sliten, slik at det blir små lekkasjer.

Er dette forholdsvis enkelt å skifte selv? Er det i så fall kostbart?

 

Håper på opplysende svar :-)

Link to post

Hvis du må skifte pakningen mellom transom og skutesiden så må du ut med motor og drev. Da kan du ta av transomen og skifte pakning. Har du ikke 10 tommeltotter så klarer du det selv :lol: Jeg tok ut motor og skiftet drev på en uke. Du trenger litt hjelp når motor skal kranes ut.

Service og rep. + deler hos Vikerkilen motor tlf 69 32 84 71 OMC forhandler.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hei!

Har på mine tidligere daycruisere hatt påhengsmotor (60-80hk).

Vurderer nå å kjøpe en litt større daycruiser med innenbords-motor.

 

Er det generellt mer "pes" med slike motorer?

Jeg tenker da vedlikehold, slitasje, dyre reparasjoner osv?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Rent generelt vil innenbordsmotor være bedre enn påhengere:

+ de er 4-taktere (slipper olje i bensinen)

+ lettere å komme til og skru på

+ De fleste innenbordmotorer er nært beslektet med bilmotorer som gir billigere deler

+ Som oftest har de større dreiemoment

 

- Tar større plass i båten

- Er noe tyngre

 

Med nye 4-taktere påhengere er mye av forskjellen utjevnet.

Link to post

En såpass gammel motor bør være ferskvannskjølt, hvis ikke kan du regne med at saltvann har kommet langt i tæring av selve motorblokken og når den ryker er det game over. Ellers er manifolder utsatt på en innenbordsmotor dersom det er saltvannskjøling.

 

Bensinmotorene er stort sett forholdsvis tørste og konstruksjonen ikke spesielt moderne. På den annen side er de temmelig robuste og lite utsatt for elektronikkfeil.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...