JayKay Startet 25.August.2005 Del på Facebook Startet 25.August.2005 Hei! Har på mine tidligere daycruisere hatt påhengsmotor (60-80hk). Vurderer nå å kjøpe en litt større daycruiser med innenbords-motor. Er det generellt mer "pes" med slike motorer? Jeg tenker da vedlikehold, slitasje, dyre reparasjoner osv? Er en ganske hendig person, men når det kommer til båt-motorer må jeg vel kalle meg selv rimelig blank på kunnskap. Vurderer en 240 hk OMC innenbordsmotor, 1988 mod. Noen som har noen erfaringer med denne, eller som kan gi meg noen kvalifiserte antgelser på hva som bør sjekkes nøye før kjøp. Kanskje noen også sitter på "ball-park"-priser på overhaling/service, selv om motoren nå går bra. Siste spørsmål: Pakningen rundt hekk-aggregatet er sliten, slik at det blir små lekkasjer. Er dette forholdsvis enkelt å skifte selv? Er det i så fall kostbart? Håper på opplysende svar :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hvis du må skifte pakningen mellom transom og skutesiden så må du ut med motor og drev. Da kan du ta av transomen og skifte pakning. Har du ikke 10 tommeltotter så klarer du det selv Jeg tok ut motor og skiftet drev på en uke. Du trenger litt hjelp når motor skal kranes ut. Service og rep. + deler hos Vikerkilen motor tlf 69 32 84 71 OMC forhandler. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Hei! Har på mine tidligere daycruisere hatt påhengsmotor (60-80hk). Vurderer nå å kjøpe en litt større daycruiser med innenbords-motor. Er det generellt mer "pes" med slike motorer? Jeg tenker da vedlikehold, slitasje, dyre reparasjoner osv? <{POST_SNAPBACK}> Rent generelt vil innenbordsmotor være bedre enn påhengere: + de er 4-taktere (slipper olje i bensinen) + lettere å komme til og skru på + De fleste innenbordmotorer er nært beslektet med bilmotorer som gir billigere deler + Som oftest har de større dreiemoment - Tar større plass i båten - Er noe tyngre Med nye 4-taktere påhengere er mye av forskjellen utjevnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LEJ Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 En såpass gammel motor bør være ferskvannskjølt, hvis ikke kan du regne med at saltvann har kommet langt i tæring av selve motorblokken og når den ryker er det game over. Ellers er manifolder utsatt på en innenbordsmotor dersom det er saltvannskjøling. Bensinmotorene er stort sett forholdsvis tørste og konstruksjonen ikke spesielt moderne. På den annen side er de temmelig robuste og lite utsatt for elektronikkfeil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.