skogien Startet 9.April.2019 Del på Facebook Startet 9.April.2019 Hei=) Har på en Maxum 1900 med Alpha One gen 2 drev byttet fra 3.0 1998 mod til en nyere 2007 (uten vann inni) Får ikke til å justere motoren slik at jeg får inn alignment tool stangen. Har justert i forkant fra topp til bunn uten at den går inn. Prøvde å ta grease på enden av stangen og da ser det ut som den treffer noe på ene siden, så det virker som den ikke treffer sideveis. Finner ingen info om justering sideveis, og trodde den var helt fast sideveis. Ser at når jeg ikke har festet motorfeste i forkant, og har boltene litt slakt i bakkant, så klarer jeg å vri motoren litt sideveis. Skal det være mulig? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Kikk litt på denne filmen Sitér dette innlegget Link to post
skogien Svart 9.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2019 Takk MorganX! Dessverre ikke noe om sideveis her heller. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 (redigert) Etter det jeg har skjønt så er sideveis ikke mulig å justere motoren da den er skrudd fast i innerplaten til transom. Når jeg monterte min mercruiser i fjor hadde jeg ikke mulighet for justere den sideveis så lenge man har festet den riktig med festeboltene på hver sin side av festeplaten. Redigert 9.April.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skogien Svart 9.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2019 Snodig. Har begge boltene i med skive og mellomstykke, men allikevel er det rom for å vri den litt hvis skruene ikke er skrudd til. Hvis jeg skrur til låses den helt. Må kanskje prøve å vri litt sideveis mens den er litt løs og så stramme til når alignment stangen er i. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Hvis du skrur slik, vil vel akslingen vris sideveis. Er motoren virkelig skrudd fast i transomen? Min er skrudd fast i 4 skruer, hvor to er justerbare og de to fremre faste. I og med at akslingen er langt nede på motoren, vil den vris sideveis nå du skrur slik som på tegninga. Mulig du må løsne litt på de i front og skimse litt, men ofte er det utrolig små justeringer som må til for å få tolken til å gli inn. Dette grepet funket for meg iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
skogien Svart 9.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2019 Takk Foe :) Jeg og har 4, og om jeg kun har de 2 i transom, og de er litt løse får jeg vridd motoren litt. Prøve litt som du sier og vri litt mens den er løs og se om jeg får stangen inn da :) Snakket og med ett verksted nå, han sa at det ikke var uvanlig at en måtte bende stangen litt inne i lageret for at den skulle treffe motorakslingen. Så litt å prøve nå :) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 (redigert) På 3.0 liter mercruiser er det kun 3 motorfester... en på hver side bak som er festet i transomplaten og en på midten foran. Du kan justere gimbal lageret litt ved å ikke dytte tolken helt inn og så dytte gimbal lageret litt sideveis eller opp og ned. Redigert 9.April.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Mest sannsynlig har ikke akterspeilet ditt helt jevn tykkelse, sann att yttere og inntre transomplate ligger rett mot hverandre. du kan begynne med og måle lengden på gjenge partiet på høyre venstre bolter for og få en pekepine. og fore opp litt på den ene siden. foringen/skiver må selvfølgelig gjøres innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Du har byttet til en motor med nye motorfester bak. De er ca 8mm høyere en på den gamle motoren . D.u skal ikke lenger benytte spiralskiver mellom transom og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 http://www.marineengine.com/parts/mercruiser-sterndrive-parts/alpha-one-genii-1998-and-up/0l100040-up/transom-plate-and-shift-cable Sitér dette innlegget Link to post
skogien Svart 10.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2019 Da var jeg nede en tur i går igjen. Gikk fint med litt trykk å vri på lageret. Og etter at jeg hadde justert motoren i fremkant til samme høyde som den gamle motoren gikk stangen helt fint inn med to fingre. Og med grease på enden var det jevne spor fra innsiden av akslingen rundt hele :) Så da ble det ordning på det :) Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.