-morten- Startet 9.April.2019 Del på Facebook Startet 9.April.2019 https://www.vgtv.no/video/174579/unik-redningsaksjon-av-fritidsbaat-utenfor-henningsvaer lurer på hvorforden tok inn vann! mulig akselproblemer etter som den holder seg opp i stor fartt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
aleksbe Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Løysingsorientert mannskap på redningsskøyta der, ja! Og nevnt i denne tråden, her finn du også svar på kva som skjedde: Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 En skal være kreativ for å finne noe negativt med denne operasjonen. Det er så herlig å se folk som kan det de driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Ble fortalt at det var lekkasje ved inspeksjonsrøret til propell/aksling. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Har også fylt motorrommet på en sjark grunnet inspeksjonsluke. Har derfor siden hatt alarm og automatiske pumper i kjølgang Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Flinke folk, absolutt. Og bra det gikk bra med folk. Rart de skal monteres så lavt disse lukene. Helt uegnet til formålet spør du meg, hvis luka står delvis under vann med lastet båt. Hvorfor ikke trekke røret helt opp til dekk? Har et 4 toms rør støpt inn med cam lock i enden, 5cm under dekk. Det føler jeg er akkurat innafor. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Timmeeh, ja ikke sant, nå i disse CE HMS tider. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Det har vært utallige Viknes 1030 som har gått ned på grunn av lekkasje i denne luka, stort sett alltid etter propellinspeksjon gjennom luka. Hadde luka av selv for propellinspeksjon ved ei anledning men da jeg var kjent med problemet med pakningssystemet som ikke holder tett sjekket jeg dette ekstra da jeg begynte å kjøre. Og ganske rett, da båten kom opp i fart begynte det å lekke sjøvann inn. Hadde jeg ikke brydd meg med dette ville jeg kunne havnet i samme situasjon selv. Det er ikke skikkelige pakninger i disse lukene, kun noen klistrepakninger som blir helt flatkomprimerte etter montering og som ikke har noen tetningsfunksjon om de blir åpnet og montert igjen. Elendig patent. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Det kommer jo alltid noe "godt" ut av ulykker. Kanskje folk blir mer obs på dette? Men hva er egentlig vitsen med inspeksjonsluka hvis den kun kan brukes i godt vær uten last? Det er jo som regel når man drar bruk sjansen for å få i "vængan" er størst, og da gjerne i kombinasjon med litt vær som gjør det utfordrende å holde båten der man vil ha den. Burde ihvertfall få ordnet skikkelig pakning på disse, og gjerne skjøtt på de og laget luke i dekk for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.April.2019 Del på Facebook Svart 10.April.2019 Skal man nå ned til propellen må de monteres lavt, har plukket og kuttet tau ut ved flere anledninger på vår Viknes, men man må ikke åpne luken i dårlig vær, da kommer det mye vann inn... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 hanto1 skrev for 8 timer siden: Skal man nå ned til propellen må de monteres lavt, har plukket og kuttet tau ut ved flere anledninger på vår Viknes, men man må ikke åpne luken i dårlig vær, da kommer det mye vann inn... Skjønner at det er lettere å nå med hendene hvis røret er kortest mulig. Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 (redigert) Timmeeh skrev 37 minutter siden: Skjønner at det er lettere å nå med hendene hvis røret er kortest mulig. Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. Å nå propellen med hendene gjennom dette røret kan du bare glemme. Distansen er mye lengre enn som så og det må kniv festet til kosteskaft til for å få gjort noe som helst her. Redigert 11.April.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Når propellen med hendene på vår Viknes 880, lengre rør gjør at man når mindre del av propellen. Disse propellsjaktene er ikke noe problem om man vet hva man gjør. Store deler av sjarkflåten har det. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Man tåler at det skvetter over i litt vær. De fleste har vel en lensepumpe med nivåvakt. Men hvis jeg har forstått det rett er den montert så lavt på 880 at det kommer vann inn med lastet båt hvis det er litt bevegelse.. Da har du ingen mulighet å bruke den sikkert med last om bord. Mulig jeg har missforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Å nå propellen med hendene gjennom dette røret kan du bare glemme. Distansen er mye lengre enn som så og det må kniv festet til kosteskaft til for å få gjort noe som helst her. Men dette var en 1030? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Chiefengineer skrev for 15 timer siden: Det har vært utallige Viknes 1030 som har gått ned på grunn av lekkasje i denne luka, stort sett alltid etter propellinspeksjon gjennom luka. Da er det kun to ting å si: -Vanntett skott. -Sikring mot vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2019 Enig Mulligan! Jeg har poengtert dette flere ganger, og synes det er merkelig at det ikke er Vantette skott og sikkelige gjenomføringer når man kjøper båter for flere milioner! For den gjengse kunde prioriteres stor stikklugar og lav dørterskler! For yrkesbåter er dette med sikkring mot fylling og vannintregning grunnleggende for båtdesign i tillegg til lensekapasitet. I tillegg har det vært en god del ulykke rmed fritidssjarker som lastes for mye, men det er en annen diskusjon Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Det var en 880 som gikk ned. Mulig overlast, tror ikke noen av disse er godkjent etter nye fiskeriregler. Kl B som den har som type indikerer svært lite last. Vedder en troika på at de ikke hadde nivåvakt/ alarm for vann i kjølgang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Timmeeh skrev for 9 timer siden: Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. eller helst en ferdig kniv til formålet - fås med opptil 6 meter skaft , det burde holde http://www.vesteralsprodukter.no/no/produktoversikt/fiskeri/Propellkniv.9UFRjSZj.ips Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Timmeeh Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 ivar skrev 49 minutter siden: eller helst en ferdig kniv til formålet - fås med opptil 6 meter skaft , det burde holde http://www.vesteralsprodukter.no/no/produktoversikt/fiskeri/Propellkniv.9UFRjSZj.ips Når du sier det så har jeg en slik hengende i masta. Så den er ikke hjemmelaget altså, haha. Den e ihvertfall brun og ikke skarp lenger, men den kan jo slipes opp :) så er den skarp noen uker før rusta kommer igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Mulligan skrev for 8 timer siden: Da er det kun to ting å si: -Vanntett skott. -Sikring mot vanninntrenging. Eller en forlengelse av røret som gjerne kan demonteres når forholdene tillater det Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 apropos propellkniv -fikk akkurat tilsendt denne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Timmeeh Svart 11.April.2019 Del på Facebook Svart 11.April.2019 Fikk også den snapen faktisk, mistenker vi har en felles bekjent Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.April.2019 Del på Facebook Svart 12.April.2019 Chiefengineer skrev On 10.4.2019 at 19.58: Det har vært utallige Viknes 1030 som har gått ned på grunn av lekkasje i denne luka, stort sett alltid etter propellinspeksjon gjennom luka. Utallige hørtes voldsomt ut da. Har du noe tips til alternativ pakning, som funker bedre(regner med du kanskje byttet)? Hadde av min nylig, fordi det kom noen dråper gjennom et håndtak på lokket, som var skrudd med 4 skruer uten tettemasse. Målte ikke, men det må ha vært 20-30cm ned til vannspeilet. Den ble hvertfall tett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.April.2019 Del på Facebook Svart 16.April.2019 Gullfisk skrev On 12.4.2019 at 8.52: Utallige hørtes voldsomt ut da. Har du noe tips til alternativ pakning, som funker bedre(regner med du kanskje byttet)? Hadde av min nylig, fordi det kom noen dråper gjennom et håndtak på lokket, som var skrudd med 4 skruer uten tettemasse. Målte ikke, men det må ha vært 20-30cm ned til vannspeilet. Den ble hvertfall tett etterpå. Stort sett en fiskeriregistrert hver vinter. Jeg byttet ikke, jeg fikk den som satt der til å tette. Det er når propellen koples til og kaster vann rundt at det begynner å lekke. Alt kan se ok ut når man setter på muttrene og teiter til og legger på romluka men når man begynner å kjøre begynner det samtidig å skje ting. Så det er et godt tips å kontrollere luika skikkelig nøye etter oppstart om den har vært av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.