Jump to content

Berging av lekk Viknes utenfor Henningsvær


-morten-

Recommended Posts

Flinke folk, absolutt. Og bra det gikk bra med folk. 

 

Rart de skal monteres så lavt disse lukene. Helt uegnet til formålet spør du meg, hvis luka står delvis under vann med lastet båt. Hvorfor ikke trekke røret helt opp til dekk? Har et 4 toms rør støpt inn med cam lock i enden, 5cm under dekk. Det føler jeg er akkurat innafor.

Link to post

Det har vært utallige Viknes 1030 som har gått ned på grunn av lekkasje i denne luka, stort sett alltid etter propellinspeksjon gjennom luka.

 

Hadde luka av selv for propellinspeksjon ved ei anledning men da jeg var kjent med problemet med pakningssystemet som ikke holder tett sjekket jeg dette ekstra da jeg begynte å kjøre. Og ganske rett, da båten kom opp i fart begynte det å lekke sjøvann inn. Hadde jeg ikke brydd meg med dette ville jeg kunne havnet i samme situasjon selv.

 

Det er ikke skikkelige pakninger i disse lukene, kun noen klistrepakninger som blir helt flatkomprimerte etter montering og som ikke har noen tetningsfunksjon om de blir åpnet og montert igjen. Elendig patent.

Link to post

Det kommer jo alltid noe "godt" ut av ulykker. Kanskje folk blir mer obs på dette? Men hva er egentlig vitsen med inspeksjonsluka hvis den kun kan brukes i godt vær uten last? Det er jo som regel når man drar bruk sjansen for å få i "vængan" er størst, og da gjerne i kombinasjon med litt vær som gjør det utfordrende å holde båten der man vil ha den. Burde ihvertfall få ordnet skikkelig pakning på disse, og gjerne skjøtt på de og laget luke i dekk for å komme til. 

Link to post
hanto1 skrev for 8 timer siden:

Skal man nå ned til propellen må de monteres lavt, har plukket og kuttet tau ut ved flere anledninger på vår Viknes, men man må ikke åpne luken i dårlig vær, da kommer det mye vann inn...

Skjønner at det er lettere å nå med hendene hvis røret er kortest mulig. Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. 

Link to post
Timmeeh skrev 37 minutter siden:

Skjønner at det er lettere å nå med hendene hvis røret er kortest mulig. Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. 

 

Å nå propellen med hendene gjennom dette røret kan du bare glemme. Distansen er mye lengre enn som så og det må kniv festet til kosteskaft til for å få gjort noe som helst her.

 

image.png.a55915773a17b53a088c844bb917bf36.png

 

image.png.7873314ede813e4891dc8e33b8fbd5b8.png

 

image.png.787a66f53825da5fc7c7f04be8e8e7a3.png

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Man tåler at det skvetter over i litt vær. De fleste har vel en lensepumpe med nivåvakt. Men hvis jeg har forstått det rett er den montert så lavt på 880 at det kommer vann inn med lastet båt hvis det er litt bevegelse.. Da har du ingen mulighet å bruke den sikkert med last om bord. Mulig jeg har missforstått? 

Link to post

Enig Mulligan!  Jeg har poengtert dette flere ganger, og synes det er merkelig at det  ikke er Vantette skott og sikkelige gjenomføringer når man kjøper båter for flere milioner!  For den gjengse kunde prioriteres stor stikklugar og lav dørterskler! For yrkesbåter er dette med sikkring mot fylling og vannintregning grunnleggende for båtdesign i tillegg til lensekapasitet. I tillegg har det vært en god del ulykke rmed fritidssjarker som lastes for mye, men det er en annen diskusjon

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Timmeeh skrev for 9 timer siden:

Men når det går på sikkerheten løs hadde ihvertfall jeg villet hatt det lengre og heller brukt en kniv festet til et kosteskaft eller noe for å nå ned. 

 

eller helst en ferdig kniv til formålet  - fås med opptil 6 meter skaft , det burde holde :smiley:

http://www.vesteralsprodukter.no/no/produktoversikt/fiskeri/Propellkniv.9UFRjSZj.ips

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 49 minutter siden:

 

eller helst en ferdig kniv til formålet  - fås med opptil 6 meter skaft , det burde holde :smiley:

http://www.vesteralsprodukter.no/no/produktoversikt/fiskeri/Propellkniv.9UFRjSZj.ips

Når du sier det så har jeg en slik hengende i masta. Så den er ikke hjemmelaget altså, haha. Den e ihvertfall brun og ikke skarp lenger, men den kan jo slipes opp :) så er den skarp noen uker før rusta kommer igjen.. 

Link to post
Mulligan skrev for 8 timer siden:

Da er det kun to ting å si:

-Vanntett skott.

-Sikring mot vanninntrenging.

Eller en forlengelse av røret som gjerne kan demonteres når forholdene tillater det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Chiefengineer skrev On 10.4.2019 at 19.58:

Det har vært utallige Viknes 1030 som har gått ned på grunn av lekkasje i denne luka, stort sett alltid etter propellinspeksjon gjennom luka.

Utallige hørtes voldsomt ut da.

Har du noe tips til alternativ pakning, som funker bedre(regner med du kanskje byttet)?

 

Hadde av min nylig, fordi det kom noen dråper gjennom et håndtak på lokket, som var skrudd med 4 skruer uten tettemasse. Målte ikke, men det må ha vært 20-30cm ned til vannspeilet. Den ble hvertfall tett etterpå.

 

Link to post
Gullfisk skrev On 12.4.2019 at 8.52:

Utallige hørtes voldsomt ut da.

Har du noe tips til alternativ pakning, som funker bedre(regner med du kanskje byttet)?

 

Hadde av min nylig, fordi det kom noen dråper gjennom et håndtak på lokket, som var skrudd med 4 skruer uten tettemasse. Målte ikke, men det må ha vært 20-30cm ned til vannspeilet. Den ble hvertfall tett etterpå.

 

Stort sett en fiskeriregistrert hver vinter.

 

Jeg byttet ikke, jeg fikk den som satt der til å tette. Det er når propellen koples til og kaster vann rundt at det begynner å lekke. Alt kan se ok ut når man setter på muttrene og teiter til og legger på romluka men når man begynner å kjøre begynner det samtidig å skje ting.

 

Så det er et godt tips å kontrollere luika skikkelig nøye etter oppstart om den har vært av.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...