Jump to content

Delt antihevert for gråvann og lensepumpe


espenhogbakk

Recommended Posts

I båten min er lensepumpa koblet på en gjennomføring under vannlinjen. Selvsagt ikke optimalt hvis det mot formodning er denne gjennomføringen som ryker. Så planen er på sikt å satt inn en enda en lensepumpe som er større og koblet på en gjennomføring over vannlinjen. Men i første omgang vil jeg fikse et problem med den nåværende, og det er at den er koblet på samme gjennomføring som gråvannspumpa for dusjen. Dette er koblet via en Y-split før en antihevert, noe som fører til at gråvannspumpe pumper deler av vannet ut, og noe ned til lensepumpe og ut av den og ned i "kjølsvinet" (den har ikke tilbakeslagsventil).

 

Så jeg tenkte å koble om dette, men da gjennomføringen er under vannlinja trenger jeg jo antiheverten, men for å unngå for mange bend i skapet lurer jeg på hvordan jeg best kobler dette. Er det mulig å koble antihevert på en av rørene _etter_ Y-spliten, eller vil jeg da potensielt få hevert effekt på det ene løpet ut av Y splitten? Litt vanskelig å forklare, men har lagt ved noen enkle tegninger som prøver å beskrive problemet.

 

Grønn sterk er lensepumpe, rød er gråvann og sort er delen som går fra ned til gjennomføringen. Den øverste tegningen er slik det er koblet i dag, den midterste er slik jeg optimalt sett skulle koblet det for å minske rørkaoset i skapet, men er redd for at jeg kan få hevert effekt på den røde slangen da, mens den nederste tegningen burde være trygg, men blir litt mer rot og plasskrevende i skapet.

 

Noen meninger rundt dette? Annet enn at jeg må få koblet lensepumpe på en dedikert gjennomføring over vannlinja, det har jeg som sagt tenkt å få til med den største lensepumpe jeg får plass til, men det blir backuppumpe tenkte jeg.

 

Sketch.png.9d7320f699c7b2bbe967d7ec6dad511a.png

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare sette inn to skroggjennomføringer godt over vannlinjen og blokkere den under? Det høres ikke greit ut å risikere møkkete vann fra kjølen pumpet inn I dusjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For det første ligger båten på vannet, og for det andre er det ikke bare bare å strekke nytt vannrør fra kjølen og frem til et sted hvor man kan lage en gjennomføring over vannlinjen i en seilbåt. Det vil si at jeg må helt fra kjølen til akterspeilet, så det er som sagt planen å legge opp en ny gjennomføring der til en annen lensepumpe, men først vil jeg ha dette til å fungere bedre uten at det blir alt for mye jobb.

 

Så takk for innspillet, men jeg er først og fremst ute etter svar på hvordan det lar seg koble dette hvor jeg fortsatt deler gjennomføring, og antihevert ventil, men med minst mulig bend på vannrørene.

Link to post
Share on other sites

Ja vurderte tilbakeslagsventil, og har en liggende, men vil helst unngå å ha det på lensepumpa. Den vil jo både begrense gjennomstrømmingen, og kunne feile.

 

hvis jeg får snudd Yen andre veien, så trur jeg ikke det blir noe problem at de pumper til hverandre, men kan jeg gjøre det som i det midterste alternativt og fortsatt være sikret mot heveteffekt, eller må jeg legge det som i det nederste?

Link to post
Share on other sites

espenhogbakk skrev for 14 timer siden:

For det første ligger båten på vannet, og for det andre er det ikke bare bare å strekke nytt vannrør fra kjølen og frem til et sted hvor man kan lage en gjennomføring over vannlinjen i en seilbåt.

 

Det er bare snakk om å borre et hull godt over vannlinjen og sette på en slange. Verre er det ikke. Men om du vil bruke en av løsningene du foreslår ville jeg ha prøvd å legge slangen fra dusjen opp I en bøy før "Y"en slik at denne kommer høyere enn antiheverten. Da burde du være sikret mot tilbakeslag. Alternativt kjøpe en antihevert til og ha en på hver før "Y"en.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Index I å montere ett utløp over vannlinja. Det er en type 15- 20 minutters jobb og gir en enkel og bombesikker løsning. 

 

Gjennomføring, ett bort i rett dim på BT og resirkulere en slangekemme. Sika har sikkert fra før. Lav kostnad, lite arbeid og god løsning. 

 

Men rent estetisk liker jeg heller ikke pumpesprut ut over vannlinja. Får meg til å tenke på ei gammal færje eller noe sånt. Men har lagt det opp til gråvann fra dusjen på samme måten selv i år, så... ;-) 

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke så mange steder i en seilbåt som er garantert over vannlinjen, derfor er det litt vrient å bare "borre et hull og  slenge en slange". Den slangen må føres igjennom flere trange områder og igjennom diverse skott osv.

 

Er jo ingen steder på skrogsiden som nødvendigvis er over vannlinjen under seil, så da blir det jo fort bak på hekken, det er fort 7-8 meter slange, ikke bare bare å trekke en slik, tar i hverfall ikke 15-20 min. Brukte vel fort 1 time på legge ny slange fra "kjølsvinet" til der gjennomføringen er i dag, ca 2 meter unna... 

 

men takk for tilbakemeldingene, jeg tenker også det midterste alternativet burde fungere, så tester nok det. Også blir det enda en lensepumpe og utløp over vannlinjen som backup til den andre lensepumpa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...