Quattro Startet 9.April.2019 Link til dette innlegget Startet 9.April.2019 Da min yamaha 20hk 1995 ble varm, kom denne lyden...noe som vet hva dette kan være ? Lager på veiva? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Med forbehold om dårlig lydgjengivelse så høres den jo ut som en dieselmotor. Da er det mao. selve forbrenningen man hører. Og når du skriver "varm", så mener du kanskje "for varm"... Dette rimer i såfall med det som er mest utsatt ved varmgang, nemlig topplokk/toppakning. Lager tar sjelden skade av en kortvarig sådan. Mål kompresjonen, og sjekk i tillegg om den går jevnt og lett rundt, med tennpluggene ute. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 ozo skrev for 7 timer siden: Med forbehold om dårlig lydgjengivelse så høres den jo ut som en dieselmotor. Da er det mao. selve forbrenningen man hører. Og når du skriver "varm", så mener du kanskje "for varm"... Dette rimer i såfall med det som er mest utsatt ved varmgang, nemlig topplokk/toppakning. Lager tar sjelden skade av en kortvarig sådan. Mål kompresjonen, og sjekk i tillegg om den går jevnt og lett rundt, med tennpluggene ute. Ja det gjør den på filmen, er den lyden jeg mener, for når motor er kald så er helt "normal lyd" men etter den sto litt å jeg prøvde å justere gasser litt, så kom denne lyden etterhvert, kan det ha noe med at jeg har juster for mye? Jeg har ikke målt kompresjon men forrige eier gjorde, motor går lett rundt uten plugger, litt tungstartet med en gang, ellers er det ett drag og den starter, den går også fint på tomgang. Så du tenker det har noe med topplokk/toppakning ? Prøvde å lokalisere rundt på motor for å finne hvor lyden kom hend, fant ikke noen steder, men skal sies at jeg kikka mer rundt på blokk enn topplokk. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Det virker som om den har vært kjørt varm, ja. Ettersom den oppfører seg normalt når den er kald, bør du først og fremst få målt kompresjonen mens den er driftsvarm. Såfremt det er dette som er årsaken, og at forbrenningen ikke slår ut i friluft, er det svært vanskelig å avgjøre eksakt hvor lyden stammer fra, da den vil forplante seg i hele motoren. Om toppakningen er gåen, bør du uansett få målt om topplokket er plant. -Og om feilen blir utbedret, så sjekk, for sikkerhets skyld, også kjølevannspumpe og termostat nøye, slik at ikke samme feil oppstår på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 ozo skrev for 10 timer siden: Det virker som om den har vært kjørt varm, ja. Ettersom den oppfører seg normalt når den er kald, bør du først og fremst få målt kompresjonen mens den er driftsvarm. Såfremt det er dette som er årsaken, og at forbrenningen ikke slår ut i friluft, er det svært vanskelig å avgjøre eksakt hvor lyden stammer fra, da den vil forplante seg i hele motoren. Om toppakningen er gåen, bør du uansett få målt om topplokket er plant. -Og om feilen blir utbedret, så sjekk, for sikkerhets skyld, også kjølevannspumpe og termostat nøye, slik at ikke samme feil oppstår på nytt. At den er varmskjert seg tenker du? Kompresjonen på begge sylinderene skal ligge på 7,2? Om toppakningen var gåen, da ville det vell vært lekkasje (?) og ikke ulyd ? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Kompresjonen skal være så lik som mulig på begge sylindre. Sjekk innslag fra snorstart om der er noe som ligger borti der om du har det. Regner med lyden følger turtall. Er iallefall noe som tar ani en plass. Er det en 4 takter ville jeg sjekket åpning på ventiler, kansje det er slark som viser seg først når den blir varm, som kan justeres inn. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ozo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Quattro skrev 51 minutter siden: At den er varmskjert seg tenker du? Kompresjonen på begge sylinderene skal ligge på 7,2? Om toppakningen var gåen, da ville det vell vært lekkasje (?) og ikke ulyd ? Skåret seg har den åpenbart ikke, men toppakningen kan være gåen, og i tillegg kan topplokket ha slått seg. Dette er de vanligste konsekvensene ved varmgang, spesielt om det er lettmetallstopp. Og den enkleste måten å avdekke dette på er å ta en kompresjonstest. Definisjonen på en defekt toppakning er at den lekker, men dette er sjelden synlig, hvis det er det du tenker på. Det vanligste er at den lekker internt, dvs. mellom sylindrene, eller mot kjølekanal. Om den lekker ut, vil du kunne kjenne det hvis du holder hånden inntil, men da er det gjerne en mer knatrende lyd. Det finnes mange andre mulige årsaker, men jeg ville ha startet med en kompresjonstest av driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 10.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 S/Y Vega skrev 1 time siden: Kompresjonen skal være så lik som mulig på begge sylindre. Sjekk innslag fra snorstart om der er noe som ligger borti der om du har det. Regner med lyden følger turtall. Er iallefall noe som tar ani en plass. Er det en 4 takter ville jeg sjekket åpning på ventiler, kansje det er slark som viser seg først når den blir varm, som kan justeres inn. Skal ta å sjekke litt rundt det å se, takker for alle tips og råd ! Men nå er det en weekendtur utenlands som står for tur...skal få sjekket litt på dette til søndag:) ozo skrev 15 minutter siden: Skåret seg har den åpenbart ikke, men toppakningen kan være gåen, og i tillegg kan topplokket ha slått seg. Dette er de vanligste konsekvensene ved varmgang, spesielt om det er lettmetallstopp. Og den enkleste måten å avdekke dette på er å ta en kompresjonstest. Definisjonen på en defekt toppakning er at den lekker, men dette er sjelden synlig, hvis det er det du tenker på. Det vanligste er at den lekker internt, dvs. mellom sylindrene, eller mot kjølekanal. Om den lekker ut, vil du kunne kjenne det hvis du holder hånden inntil, men da er det gjerne en mer knatrende lyd. Det finnes mange andre mulige årsaker, men jeg ville ha startet med en kompresjonstest av driftsvarm motor. Skal få sjekket kompresjonen til søndag, ja når jeg tenker meg om så er det jo der det som regel blir lekkasje...gir dere et pip hva jeg kommer frem til på søndag ! :) Må takk for all hjelp her inne på båtforumet, masse dyktige mennesker her! Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 (redigert) Da har jeg fått målt kompresjon i begge sylindere. Syns dette så bra ut? Jevne. Første bilde på den øverste sylinder som er sylinder 1(?) deretter sylinder 2(?) det er den øverste som er syl. 1? Ser også at motoren mangler termostat, men kjølestråle er veldig bra. Så får ordne meg en termostat. Redigert 14.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Noen som har en idè om hva det kan være eller noen tips jeg kan sjekke ut? :-) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Dette så jo forbausende jevnt ut(!) Er det målt på varm motor (og er trykket sluppet ut mellom målingene)? En annen mulig lydkilde som kan være direkte temperaturavhengig er eksoslekkasje, men jeg synes ikke lyden stemmer helt med det.... Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 ozo skrev for 3 timer siden: Dette så jo forbausende jevnt ut(!) Er det målt på varm motor (og er trykket sluppet ut mellom målingene)? En annen mulig lydkilde som kan være direkte temperaturavhengig er eksoslekkasje, men jeg synes ikke lyden stemmer helt med det.... Det er målt på kald motor, da jeg ikke ville bråke i nabolaget her i dag, men skal måle på varmmotor i morgen. Ja trykket har blitt sluppet ut mellom målingene...det har blitt dratt 3-4 ganger før resultatet ble sjekket. Eksoslekkasje er vell mer "fise" og/eller klapre lyd? Hvartfall på bil hehe Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Prøvd å tatt opp lyden på nytt, er vanskelig å få frem lyden på film, monterer jeg motordekselet på hører man ikke noe ulyd...kan kansje virke som om det kommer rundt ved svinghjulet(?) https://m.youtube.com/watch?v=OGDJ6_VZn7U tatt kompresjonstest ved driftsvarm motor. Syns dette ser bra ut ? Redigert 20.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Kan være skjørtbank, dvs slitte stempler som igjen er det samme som for stor sylinder stempelklaring, stemplene slites neders på skjørtene, når slitasjen blir stor nok vil stempelskjørtene "klappre" sidelengs i steden for å gå jevnt opp å ned. Resultatet er att skjørtene slås av og du får ett totalhavari. Kan motor ha gått uten olje eller er det en motor med veldig mange driftstimer ? Pluggene er enten nye eller så går motoren svært fett, ingen farge på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Balder.. skrev for 2 timer siden: Kan være skjørtbank, dvs slitte stempler som igjen er det samme som for stor sylinder stempelklaring, stemplene slites neders på skjørtene, når slitasjen blir stor nok vil stempelskjørtene "klappre" sidelengs i steden for å gå jevnt opp å ned. Resultatet er att skjørtene slås av og du får ett totalhavari. Kan motor ha gått uten olje eller er det en motor med veldig mange driftstimer ? Pluggene er enten nye eller så går motoren svært fett, ingen farge på dem. Ville ikke skjørtebank slått ut på komp.testen? Den ville vell ikke komprimert ordentlig om stemplene var slitte(?) eller ville stempelringene trekt seg mer ut mot sylinderveggene når stemplene er slitte? Det vet jeg faktisk ikke om det er mange gangetimer eller om den ikke har fått olje. Pluggene er nye, har også prøvd å justert blandingsskruene på forgasserene etter rens. Eneste muligheten er å demontere for å se? Redigert 20.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Start motor så skru av drasnora. Se om lyden stikker av Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Quattro skrev for 4 timer siden: Prøvd å tatt opp lyden på nytt, er vanskelig å få frem lyden på film, monterer jeg motordekselet på hører man ikke noe ulyd...kan kansje virke som om det kommer rundt ved svinghjulet(?) https://m.youtube.com/watch?v=OGDJ6_VZn7U Hva i alle dager er det for lyd du mener er gal? ingen ulyd her.Og om du tar på dekselet så er det ingen ulyd?? Hvorfor mener du det er en ulyd da Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 alphaman skrev 19 minutter siden: Start motor så skru av drasnora. Se om lyden stikker av Ja skal prøve det, må bare vente til tirsdag nå for å få gjort noe :) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Cerberus skrev 1 minutt siden: Hva i alle dager er det for lyd du mener er gal? ingen ulyd her.Og om du tar på dekselet så er det ingen ulyd?? Hvorfor mener du det er en ulyd da Du mener det ikke er noen ulyd ? Når motor står å går så hører man en lyd som følger turtallet en slags "banke" lyd, det jeg mente med når dekslet var på var at da hører man ikke lyden, asså lyden er ikke så høy. Hadde vært lettere å hørt med en lik motor. Tenker jo på om dette er arbeidslyd, men det skal jo ikke være bankelyd som er arbeidslyd? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Angående den justeringens skruen så er det utelukkende tomgangsdysa du justerer og ikkje noe annet. Jaja også kan en justere tomgangsturtallet da såklart. Man kan ikkje gjøre noe galt sånn sett annen enn den får en uggen tomgang . Nei eineste eg hører er lyden utav forgasseren som er normal. Du vil høre 'brølet' utav den når du drar på. Det er jo ikkje noe særlig til lyddemping i den plasttuten som er på slike. Men det kan jo såklart være lyder her som videoen ikkje får fram da slike videoer fremhever heilt andre lyder enn det man hører når man er der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Du kan ha like god kompresjon selv om du har skjørtbank, stempet slites ikke i øvre del, alle stempler er koniske, dvs de har størst diam i bunn/nederst på skjørt, det er der den relevante sylinderklaringen er å det er der ett stempel slites ved normal slitasje pga driftstimer, dette fordi det er mere masse i stemplets øverst del og vil derfor utvides mer der når det oppnår driftstempratur. Ett nytt stempel i en ny sylinder vil ofte virke "slarkete" på øvre del av stempel i kald tillstand mens nedre del av stemplet er kompakt med sine 6-10/100mm avhengig av om det er 2 eller 4takt. Har bygd racemotorer fra bunnen, drevet med bremsing av motorer for kunder over hele landet og kjørt racing i over 15år så akkurat dette tør jeg å påstå att jeg kan mye om. Det skal kun 1min kjøring til uten tillstrekkelig smøring eller varmkjøring så har du gått fra de normale 10/100mm til 40/100mm sylinderklaring og skjørtbank er ett faktum. Jeg sier ikke att dette er skjørtbank men høres ut som det. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Cerberus skrev 13 minutter siden: Angående den justeringens skruen så er det utelukkende tomgangsdysa du justerer og ikkje noe annet. Jaja også kan en justere tomgangsturtallet da såklart. Man kan ikkje gjøre noe galt sånn sett annen enn den får en uggen tomgang . Nei eineste eg hører er lyden utav forgasseren som er normal. Du vil høre 'brølet' utav den når du drar på. Det er jo ikkje noe særlig til lyddemping i den plasttuten som er på slike. Men det kan jo såklart være lyder her som videoen ikkje får fram da slike videoer fremhever heilt andre lyder enn det man hører når man er der. Åja, da lærte jeg noe i dag også, trodde dette var blandingsforholdet. Ja det forstår jeg, men det er en slags bankelyd, mener den lyden ikke skal være der...er vanskelig å få frem på film, men du hører den svakt når du vet hvordan lyden er. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Balder.. skrev 20 minutter siden: Du kan ha like god kompresjon selv om du har skjørtbank, stempet slites ikke i øvre del, alle stempler er koniske, dvs de har størst diam i bunn/nederst på skjørt, det er der den relevante sylinderklaringen er, dette fordi det er mere masse i stemplet øverst og vil derfor utvides mer der når det oppnår driftstempratur. Ett nytt stempel i en ny sylinder vil ofte virke "slarkete" på øvre del av stempel i kald tillstand mens nedre del av stemplet er kompakt med sine 6-10/100mm avhengig av om det er 2 eller 4takt. Har bygd racemotorer fra bunnen, drevet med bremsing av motorer for kunder over hele landet og kjørt racing i over 15år så akkurat dette tør jeg å påstå att jeg kan mye om. Det skal kun 1min kjøring til uten tillstrekkelig smøring eller varmkjøring så har du gått fra de normale 10/100mm til 40/100mm sylinderklaring og skjørtbank er ett faktum. Jeg sier ikke att dette er skjørtbank men høres ut som det. Er det noe opptiming på yamaha 20hk autolube(2 takt) ? Har noen stempler liggende, kan sjekke tilstanden på disse og se. Men nå er lyden der ved kaldmotor også, endrer dette noen mening eller blitt mer sikker på skjørtebank ? Evt hvor kan det kjøpes stempler som vil holde og til en best mulig pris ? Bytter du da råder og stempelringer også ? har stor tillit med din bakgrunn:) Redigert 20.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Hvis du har skjørtbank vil du ha det uansett motortemp da sylinder og stempel "går/ekspanderer" like mye/raskt ved tempraturøkning. Kan være att oljepumpen er gåen / gir feil mengde olje / tette slanger. Normalt er det kun komplett stempel som må byttes, kjøpes normalt billigst på ebay. Overhalte nettopp min venns Yamaha 70hk, byttet stempler å honet sylindrene, kostet 2000kr i deler, verkstedet ville kaste motor da de antydet 25-30000kr om de skulle reparere den. Men du vet ikke tillstand på veiv og lager før motor er demontert. Veiven kontroleres på 5min av en person som har grunnleggende kunskap, rådene slites mest 45gr ut til sidene da det er der påkjenningen er størst pga en motors virkemåte, om du tenker deg att veiven henger etter veivstangen/råden så er det 45gr ut til begge sider det skal sjekkes for slakke. Stemplene måles enkelt helt neders på skjørt med ett digitalt skyvlær, mål sylinderdiam øverst i sylinder og se differansen opp mot oppmålt stempel, bør ikke være over 15-17/100mm, med andre ord ca 15hundredels millimeter. MEN, jeg garanterer ikke att det er skjørtbank, har hørt det mange ganger å ut fra det jeg hørte på filmen minnet det veldig om det. Skulle du nå overhale motor så er det bare å koble bort oljepumpe å blande rett i bensin, husk å plugge ALLE oljeslanger. Jeg har alltid koblet ut oljepumpe på mine 2takts motorer, har nå bla en 115hk Johnson som ble borret og fullt overhalt for 3år siden som jeg koblet ut pumpen på etter overhalingen, går mye renere å finere. Skulle du finne ut att dette er årsaken og vil overhale og kanske trenger råd kan du få mitt tlf nr, hjelper gjerne om jeg kan. Redigert 20.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Etter å ha demontert toppen, så er sylinder 1 veldig rein i forhold til sylinder 2, ser også det er noe mer i stempel, ser ut som bie graverte merker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.