Guest Balder.. Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Det stemplet som er avbildet har normal stempelvask som det kalles, ingen skader å se på toppen av stemplet, dvs den går litt fett men trygt, topplokket derimot viser att den andre sylinderen er reinvasket, den får alt for mye bensin. En ting som kan forårsake lignende lyd og også forårsake det jeg ser på toppen er att den ene reedventilen kan være skadet, motor vil da ikke kunne regulere bensinmengden å du får en "renvasket" sylinder. Ta av forgasser på den sylinderen der toppen er renest så vil du se reedventilen, det er en ventil bestående av noen blad...oftest 3-5st i plast..se om noen av de reed bladene er knekt, er ett eller flere skadet vil det føre til tillsvarende lyd og renvasket stempel/topp. Sjekk det før du går videre. Har sendt deg mitt tlf nr. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Balder.. skrev for 16 timer siden: Det stemplet som er avbildet har normal stempelvask som det kalles, ingen skader å se på toppen av stemplet, dvs den går litt fett men trygt, topplokket derimot viser att den andre sylinderen er reinvasket, den får alt for mye bensin. En ting som kan forårsake lignende lyd og også forårsake det jeg ser på toppen er att den ene reedventilen kan være skadet, motor vil da ikke kunne regulere bensinmengden å du får en "renvasket" sylinder. Ta av forgasser på den sylinderen der toppen er renest så vil du se reedventilen, det er en ventil bestående av noen blad...oftest 3-5st i plast..se om noen av de reed bladene er knekt, er ett eller flere skadet vil det føre til tillsvarende lyd og renvasket stempel/topp. Sjekk det før du går videre. Har sendt deg mitt tlf nr. Har nå fått sjekket reedventilene, disse ser hele ut, men bladene er noe rustne, skal dette være nok ril dette utfallet ? Kan disse pusses forsiktig med fint papir for å fjerne rusten ? Bildene er fra den øverste sylinderen. Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Tipper nedre simmering på veiven lekker. Slik motoren trekker vann inn i veivhuset... Derav reinvaska sylinder og rust på reedventil Redigert 22.April.2019 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Fjordland skrev 10 minutter siden: Tipper nedre simmering på veiven lekker. Slik motoren trekker vann inn i veivhuset... Derav reinvaska sylinder og rust på reedventil Vil den lage ulyd da? Må jeg ha nye blader til reedventiler nå eller fungerer di fint enda? Eller kan ting ha satt seg og rustet ? Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Reedventilene ser igrunn ok ut, kun rust på "stopperen" Vann kan lage lyd ja. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Fjordland skrev 29 minutter siden: Reedventilene ser igrunn ok ut, kun rust på "stopperen" Vann kan lage lyd ja. For å kontrollere denne må motoren løsnes ? Men lager det lyd når den simringen er gåen ? Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Motoren må løftes ut ja. Simmeringen lager ikkje lyd, men vannet vil. Vannet vil ikkje komprimeres på samme måte som luft/bensinblandingen. Så det kan bli bankelyd av det om mengden er riktig. Dessuten vil den sylinderen gå dårlig/ikkje I det heletatt, så det må repareres uansett. Simmeringen kjøpes av yamaha om prisen er riktig. Viss ikkje vil eg tro du får den for en 100lapp hos en detaljhandel Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Fjordland skrev for 1 time siden: Motoren må løftes ut ja. Simmeringen lager ikkje lyd, men vannet vil. Vannet vil ikkje komprimeres på samme måte som luft/bensinblandingen. Så det kan bli bankelyd av det om mengden er riktig. Dessuten vil den sylinderen gå dårlig/ikkje I det heletatt, så det må repareres uansett. Simmeringen kjøpes av yamaha om prisen er riktig. Viss ikkje vil eg tro du får den for en 100lapp hos en detaljhandel Mente du at sylinderen må repareres ? Sylinderen her så fin ut. Får reise innom Yamaha i morgen å høre på pris. Har du noen tips til en nettbutikk eller butikk som selger dette?:) om jeg ikke tar feil så er det 2x simringer der? Med andre ord, mer kan ha tatt skade ? Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Når jeg nå har forstørret bildet av stemplet ser jeg att det er skadet i ytterkantene. Du må nok uansett demontere motor, mål stempel diam opp mot sylinder boring (std 67.00mm) 2 nye stempler koster ca 650kr om de kjøpes på rett plass. Litt rust på reed ventilene som bildene viser er ikke unormalt da det gjenom årstidene er store tempraturforandringer, det oppstår da kondens inne i motor som kan forårsake slik rusting. Jeg synes ikke motoren bærer preg av å ha tatt inn vann, burde da være litt grå vann/olje blanding å se. Men 100% er man ikke før motor åpnes. Synd du ikke er min nabo så skulle du fått hjelp :) en slik motor demonteres fullstendig på 2tim når man har gjort det før. Ønsker deg lykke til. Du har mitt tlf nr om du ønsker en prat. Redigert 22.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Her ses fysisk skade på stempel, demonter motor, sjekk rådelager, jeg tror ut fra det jeg ser på bildet her att det kan være en havarert råde. En slik lyd kan ha flere årsaker, men det handler om å sette en diagnose opp mot det man hører å ser, etter å ha forstørret bildet ser jeg att du må ! demontere motor da det ser ut som det har vært/er metallpartikler i omløp, muligens fra en råde. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Utifra bildet av stempelet kan det se ut som en bit fra stempelringen har vært der en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Denne motoren har nicasil belegg i sylinder...ikke stålforinger...er det avleiringer fra stempel skal det syrevaskes med saltsyre, skulle det etter syre rens være nødvendig tas en lett honing før nye stempel monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Ja etter å forstørret bildet er det ingen tvil om att det er partikkler i omløp, "kakke/tikke" lyden i kombinasjon med det jeg ser på forstørret bilde peker mot råde. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Fant frem noen gamle bilder (har sikkert 1000 bilder av div skader/årsaker og annet etter 20år med motorbygging) Bilde nr 1 er ett stempel der en råde har havarert, du ser tillsvarende skade på ditt stempel men det er mindre fragmenter som har vert i omløp enn på vedlagt bilde....sylinder kan ofte overleve ett råde havari fordi lagerdeler kommer via spyleporter å opp i forbrenningsromet OVER stemplet i motsetning til når en stempelring huker/knekker, den vil umiddelbart ødelegge sylinder fra øvre kant av eksosporten og opp, det fordi dette oftest skjer i kompresjonsfasen når stemplet er på tur opp. Bilde nr 2 er råden, den delen på veiven skal du sjekke, 1st pr sylinder. Hvis en stempelring huker i eksosport...oftest derfor de knekker...blir det ofte større fysiske skader, også i toppen. Prøver bare å komme med tips. Redigert 22.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Hvilket år gikk Yamaha over til nicasil sylinderforinger? Kan se ut som en ganske stygg ripe/ alu. smøring på bilde, men vanskelig og si med stempel nesten på topp. Men motor må splittes, så sikkert selvforklarende hva feil er da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 De fleste motorer gikk over til nicasil på slutten av 80tallet, det er ikke foringer men ett tynt nicasil belegg, omtrent like tykt som chrome, ser også likedan ut, det legges rett på aluminiumsblokken, fordelen er att stempel og sylinder da går/utvides i samme fart i motsettning til stålforinger som utvides av varme i en annen hastighet en aluminium...som stemplene er av...kombinasjon alu stål gjør att man raskere får skjæringer hvis motor belastes før alt har oppnådd driftstempratur. Ser stripene i sylinder mot eksosport på bildet ja, men ofte er det alu avleiringer fra stempel som vaskes bort med syre. Men som du sier...motor må åpnes, hvis sylindrer er greie er det lønnsomhet i å reparere, er de for mye skadet...noe komp test sier att de ikke er...er det ikke lønnsomt å reparere denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Balder.. skrev for 1 time siden: Her ses fysisk skade på stempel, demonter motor, sjekk rådelager, jeg tror ut fra det jeg ser på bildet her att det kan være en havarert råde. En slik lyd kan ha flere årsaker, men det handler om å sette en diagnose opp mot det man hører å ser, etter å ha forstørret bildet ser jeg att du må ! demontere motor da det ser ut som det har vært/er metallpartikler i omløp, muligens fra en råde. Da må jeg bare begynne å splitte motor ! Får begynne på dette i morgen:) ved splitting av motor ser man mulig fort hva som har forårsaket ulyden, prøvd å sendt deg internmelding, vet ikke om du har fått denne ? Ikke fått noe tlf nummer av deg. hvor anbefales det å bestiller deler ? 650,- for to stempler høres ikke så galt ut? Tusen hjerteligtakk for alle råd, veiledning og tips ! Setter veldig pris på det Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Balder.. skrev 10 minutter siden: De fleste motorer gikk over til nicasil på slutten av 80tallet, det er ikke foringer men ett tynt nicasil belegg, omtrent like tykt som chrome, ser også likedan ut, det legges rett på aluminiumsblokken, fordelen er att stempel og sylinder da går/utvides i samme fart i motsettning til stålforinger som utvides av varme i en annen hastighet en aluminium...som stemplene er av...kombinasjon alu stål gjør att man raskere får skjæringer hvis motor belastes før alt har oppnådd driftstempratur. Ser stripene i sylinder mot eksosport på bildet ja, men ofte er det alu avleiringer fra stempel som vaskes bort med syre. Men som du sier...motor må åpnes, hvis sylindrer er greie er det lønnsomhet i å reparere, er de for mye skadet...noe komp test sier att de ikke er...er det ikke lønnsomt å reparere denne motoren. Hvis sylinderene ikke skulle vært bra, har jeg liggende en motorblokk der sylinderveggene ser bra ut. Men som du skriver så er komp.testen bra Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Svarte på din henvendelse som kom på mail, skal prøve igjen. Gå på ebay å søk....piston 1995 yamaha 20hp....du finner da ett sett med 2st komplette stempler. Men del motor først, du har normalt stemplene fra usa på 5-6dg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Da har vi kontakt. Redigert 22.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jo da kjenner godt til nicasil og alusil, da jeg har holdt mye på med BMW og alle v8 v12 motoren de måtte bytte, serlig i USA pga høyt svovelinhold i drivstoffet. Ser ut for meg at det er stålforinger i den motoren, men kan jo være lagt på noe fordet. Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Da har jeg sendt deg SMS :) Redigert 22.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Overhalte nettopp en 70hk yamaha av ca samme årgang, den hadde nicasil, men kan naturligvis variere på motorstørrelser og årganger, uansett, jeg tar gjerne en prat med mannen om det kan være til hjelp for han. Her noe av det jeg holdt på med til kroppen hadde fått nok juling, bygde 2takt racemotorer fra bunnen, maskinerte, portet mm, bygde også opp komlette race scootere, hadde eget dynorom, fikk ut ca 260hk/8500rpm av 1200cc ren sugemotor, drev med dette i 20år, var en ekstrem perfeksjonist på det jeg drev med, hadde kunder fra hele landet. Blokka på de 3 cyl motorene på bildet er tatt fra fra vannscooter, maskinerte de slik att jeg kunne bygge opp en veiv fra snøscootermotorer å putte inn, brukte så cyl fra en 2 cyl 800cc men bygde veiva om til 3cyl å kunne dermed bruke 3 cyl å endte opp på 1200cc, portet opp alt å brukte eksos bygd spesielt for den motorn å endte på ca 260hk, tenning, vannpumpe og annet kom fra div andre motorer, disse motorene var ekstremt driftssikre å gikk helt fantastisk bra :)) Har noe erfaring, hyggelig å kunne hjelpe noen hvis mulig uten å måtte ta betalt for det. Redigert 22.April.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Påskekrim på sitt beste dette Skal bli spennende å se hva konklusjonen blir til slutt. @Balder: Sykt rå motorer. Har bygd en del 2-T selv, selvfølge ikke på ditt nivå men nok til å forstå hvor ditt nivå er Sitér dette innlegget Link to post
Quattro Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 (redigert) Da har jeg fått åpnet motoren, funnet flere merker på stempel og slakk i lagret i stempel. Sylinder ser ut som har klart seg veldig bra, kan ikke kjenne noe riper/merker. Men får ta en mer grundigere sjekk i morgen. Her er film av slakk. Redigert 24.April.2019 av Quattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.