Jump to content

Volvo Penta D1-30 - fylle på kjølevæske, lufte


tomcat

Recommended Posts

Har tømt motoren for kjølevæske, noe som tidligere så grønt ut, men nå var mer gul/orange og litt tykk i konsistens, nesten som varm motorolje.

 

Har fått spylt igjennom med rent vann (har tatt av slangen inn til varmeveksler og spylt inn i varmeveksleren) slik at det kommer kun rent vann ut av portene på begge sider av motoren.

 

Men, når jeg stenger portene/kranene på siden av motoren og setter på slangen fra vannpumpen inn til varmeveksleren og så fyller vann inn i ekspansjonstanken så renner det så og si ikke noe vann ned i sløyfen for kjølevann. Tok så av slangen inn til varmeveksler igjen og da renner det ned fra ekspansjonstanken. Fylte på vann på ekspansjonstanken inntil den ble full, men det kommer ikke noe vann ut av varmeveksleren, men den er kanskje høyere i sløyfen enn ekspansjonstanken?

 

Det jeg lurer på er om det er rett prosedyre å fylle vann (skal selvølgelig tømme dette vannet igjen og fylle opp med riktig kjølevæskeblanding etterpå, men tenkte å kjøre varmt en gang med rent vann for å få skyllet ut skikkelig engang ført, men nå er jeg i tvil om jeg får fylt kjølesløyfen riktig opp med vann.

 

Noen som har erfaring?

Link to post
Sitat
bellen skrev for 12 timer siden:

Tykk konsistens? Er det konsentrat du fyller på? i såfall må du huske å blande denne ut 50/50 med vann.

 

Væsken som ble tappet av virket tykk og nesten litt klebrig.

 

Sitat
Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Bare å fylle på, kjøre motor og etterfylle ettersom nivået synker.

 

 

Det var det jeg håpte og, og som forsåvidt manualen også beskriver. Men jeg kan ikke forstå at å fylle ca 1 liter på ekspansjonstanken er det som skal til, det rare er at det ikke fylles opp væske "nedover" i systemet uten at jeg må ta ut slangen fra vannpumpen inn mot varmeveksler for at det skal fylle opp. Kan det være noe intern lufting i systemet som er tett?

Link to post

Har du startet motoren? Antar at nivået i tanken vil synke umiddelbart når du starter den.  Det er jo enkle saker dette, ikke så mye som kan være feil. Ekspansjonstanken bør være det høyeste punktet i kretsen. Du kan eventuelt løsne den, løfte den og se om det hjelper. Sirkulasjonsumpa tåler forøvrig godt å gå uten væske da det er en skovlepumpe.

 

Litt rart at det du tappet av var seigt som olje men det kan skje rare ting om det har blitt bandet ulike typer frostvæske. 

Jeg skylte selv kjølesystemet på min D2-40 for et år siden men jeg brukte Systemrens i et par runder for å få ut gammel "gugge". Jeg kan ikke huske at det var noe problem å fylle men min ekspansjonstank sitter høyere enn normalt for å komme høyere enn en vannvarmer jeg har montert.

Link to post

Jeg gjorde dette på min d2 40 for ett par år siden.  Når jeg hadde tappet av all gammel veske, kjørte jeg en runde med rent vann for å skylle, jeg hadde da av lokket på ekspasjonstanken og etter fylte når termostaten åpnet seg. 

Helte ut dette og kjørte på frostvæske blanding på samme måte. Da ville ikke termostaten åpne seg og jeg fikk ikke på mer en halvparten av hva jeg hadde tappet av. 

Jeg måtte tilslutt kontakte mitt lokale VP verksted, de kom og ordnet opp. 

De sa att det hendte det lå seg luft bobler i systemet som kunne sperre, trikset da var å suge i overløps slangen i mellom varmeveksler og ekspasjons tank til du kjente søtsmaken:) Husker ikke hvilken vei, men kanskje du har samme problemet 

Link to post

Som sagt så står dette godt beskrevet i manualen. Byttet kjølevæske for en kompis med D1-30 i dag. Varmeveksleren er høyeste punkt, så det skal fylles på gjennom ekspansjonstanken. Men systemet er selvluftende så etter litt kjøring må det etterfylles. Manualen sier at det skal brukes etylenglykol. Dvs den blå typen som f.eks selges på Biltema. Altså må det IKKE brukes long-life frostvæske (Rød /Gul). Blandes disse typene kan det dannes en geleaktig konsistens som kan tette kjølekanaler.

Er du i tvil så kjør Systemrens. La stå et døgn før du tapper av og skyller godt. Veldig godt! Fyll på med ny etylenglykol. Husk kjølevæske SKAL byttes annet hvert år.

Link to post
Barbaria skrev 1 time siden:

Jeg har aldri byttet kjøleveske på bilen, bilen har nå rundet 200k.km. still going, hvorfor er det så dramatisk annerledes på en båtmotor (hvert 2 år!)? 

Det er ikke ukjent at det rusthemmende stoffet i kjølevæske er oppbrukt etter 3-4 år. Etter dette begynder det å ruste i kjølekanalene og det legger seg avleiringer i ekspansjonstanken og på kjølerene. 

Link to post

Da er motoren igjen skylt og Volvos gule kjølevæske (blandet 50/50 siden jeg forventer at det er en del rent vann i slangene tur/retur varmtvannsbereder) fylt på.

 

Det virker som at ting er iorden stort sett, men før jeg fylte på væske så tok jeg av enden av den tynne slangen fra ekspansjonstanken over til varmeveksleren og prøvde å både suge og blåse i denne. Det er helt tett. Tenker jeg skal prøve med en liten nål i hullet på varmeveksler-siden i morgen for å se om det er noe "forsteininger" der, for det virker som det ikke er noe overløp/trykkavlastning mellom ekspansjonstank og varmeveksler.

 

Med tømt krets (altså at begge ventilene på blokken har vært åpne inntil det slutter å renne, så for å klare få fylle på mer enn ca 1 liter, så måtte jeg ta av slangen fra vannpumpen og opp til varmeveksleren (åpnet ved enden oppe ved varmeveksleren). Da rennet det med en gang inn masse væske og jeg fylte på totalt ca 2 liter. Virker som det er betydelig med vann i kretsen inn til varmvannsbereder som ikke tømmes igjennom de ventilene i motorblokken. Jeg har hatt av tur/retur til varmtvannsbereder og spylt igjennom med rent vann der. Der også var det mye gammel orange/grønn små-fyldig væske.

 

Virker på meg som at "overløpet" mellom varmeveksler og ekspansjonstank er tett og at det fører til at luft ikke kommer ut av kretsen på vanlig måte?

Redigert av tomcat (see edit history)
Link to post
Pedaltom skrev for 16 timer siden:

Min D1-30F har gul kjølevæske. Motoren ble produsert i juni 2011, og jeg har forstått det slik at fra og med denne måneden gikk Volvo over til gul kjølevæske på denne motoren. Volvos gule kjølevæske har 4-års skifteintervall. 

Sjekket begge manualene. Det ser ut som D1-30F har fått GUL kjølevæske og skifte hvert 4 år, mens de foregående modellene (A-E)har blå/grønn etylenglykol. Disse har også intervall på skifte annet hvert år. Fant ikke ut når F-versjonen kom på markedet.
På min D2-55C fra 2006 står det blå/grønn etylenglykol i manualen, men La-sa sier GUL. Så det er ikke alltid du skal høre på Fagfolk heller.

Link to post
  • 11 måneder senere...
leopard skrev On 10.4.2019 at 17.13:

De sa att det hendte det lå seg luft bobler i systemet som kunne sperre, trikset da var å suge i overløps slangen i mellom varmeveksler og ekspasjons tank til du kjente søtsmaken:) Husker ikke hvilken vei, men kanskje du har samme problemet

 

Takk for tipset @leopard :thumbsup:

Jeg gjorde som det sto i manualen, men fikk bare på ca 1 av 4 liter, og det sank ikke selv om jeg kjørte motoren, men ved å ta av overløpsslangen fra ekspansjonstanken og suge i denne med en oljelensepumpe så fikk jeg ut alt luften.

 

Nå har den stått en stund med systemrens, og i dag skal jeg skylle med vann og fylle på frostvæske. Den gamle frostvæsken så ut som tynn kaffe...

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...