Jump to content

Biltema teakolje


Muhammed

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med den? Er den like bra som andre oljer ( owatrol, benar o.s.v.) Har aldri prøvd den selv, men ser at den er meget prisgunstig hvis den er bra.

Hvis man tenker på kvaliteten på motorolje man får hos Biltema, og det man kjøper på bensinstasjon er jo ikke den merkbar.

Er dette rett og slett et KUPP?

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med den? Er den like bra som andre oljer ( owatrol, benar o.s.v.) Har aldri prøvd den selv, men ser at den er meget prisgunstig hvis den er bra.

Hvis man tenker på kvaliteten på motorolje man får hos Biltema, og det man kjøper på bensinstasjon er jo ikke den merkbar.

Er dette rett og slett et KUPP?

<{POST_SNAPBACK}>

Oljen er grei nok , men den holder seg ikke fin lenge.

Må behandles veeeeeldig ofte. :rolleyes:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner for mye til denne oljen, vil jeg tro at den er like godt som andre olje, dog under forutsetning at du "forsegler" med lakk eller lignende etterpå.

 

Skal du kun olje, antar jeg at mer anerkjente merker (owatrol, clipper etc) vil være et bedre valg. (sees med bakgrunn i at jeg er "gammeldags" og tenker, man får hva man betaler for).

 

Er oljen fremragende god, er jeg isåfall glad for å ta feil......

 

(vil anta at du kan sammenligne produktbladene mot hverandre og se eventuelt hva som avviker fra hverandre for Biltema`s kontra andres ??)

Link to post
Share on other sites

Tror det største problemet med "billig" oljer er at de innholder for mye løsemiddel (les. som fordamper etter påføring) Sjekk innholdsdeklarasjonen på boksene og samenlign. Jeg har aldri gjort dert selv men mener at dette høres logisk ut :yesnod: . Jeg tror vel heller ikke det er snakk om veldig store kostnader ved bruk av annerkjente merker. Du kan jo prøve å ta et regnestykke på det da vil jeg tro at du på din båt finner en besparelse mellom 500,- og 1500,- på hele prosjektet

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

tror mye på biltema er i samme kvalitet som orginale deler og produkter, det er jo fabrikker som produserer produkter til forskelige leverandører, di bytter kun etiketer navn o.s.v

jeg jobber selv i fabrikk der vi bruker samme råstoffer o.s.v men bytter litt på ettiketter vips så ble produktet mye billigere men i samme kvalitet som det dyre.

kjenner også persjoner som driver bensinstarsjon der di selger en motor olje i en hvit kjedelig flaske(billig) og en flaske med tøff skrift og fine farger (samme olje men mye dyrere)

har foresten hør mye bra om bunnstoffet til biltema ved den havna jeg ligger.

bruker selv dyr olje da det er kunn pyntelister og noen benker som trenger olje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det ble vel avholdt en fullskalatest i Båtmagsinet for noen få år siden.

Sammenlignet etter ca. 12 mnd. både ved salt og ferskvann.

Forskjellge tresorter var brukt.

Satt og leste testen for noen uker siden i forb. med at jeg må smøre ytterdøren som er i teak. Hvis ikke løsemidlene har flyttet for mye på seg de siste ukene mener jeg at det var Benar (UVR?)som kom best ut av alle testene.

Link to post
Share on other sites

Det ble vel avholdt en fullskalatest i Båtmagsinet for noen få år siden.

Sammenlignet etter ca. 12 mnd. både ved salt og ferskvann.

Forskjellge tresorter var brukt.

Satt og leste testen for noen uker siden i forb. med at jeg må smøre ytterdøren som er i teak. Hvis ikke løsemidlene har flyttet for mye på seg de siste ukene mener jeg at det var Benar (UVR?)som kom best ut av alle testene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er muligens denne teaten du tenker på? Her er det få av "billigoljeene" som er testet.

 

Når det gjelder treolje, har jeg fra en kjemisk ingeniør ved en malingsfabrikk her i byen (Bergen) at "Bruk standard terasseolje, denne er like god, nei enda bedre fordi denne inneholder også soppdreper til mye billigere pris..."

 

Olje kan med fordel dusjes på med sprøyte (dusjekanne), treet skal mettes...

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner for mye til denne oljen, vil jeg tro at den er like godt som andre olje, dog under forutsetning at du "forsegler" med lakk eller lignende etterpå.

 

Skal du kun olje, antar jeg at mer anerkjente merker (owatrol, clipper etc) vil være et bedre valg. (sees med bakgrunn i at jeg er "gammeldags" og tenker, man får hva man betaler for).

 

Er oljen fremragende god, er jeg isåfall glad for å ta feil......

 

(vil anta at du kan sammenligne produktbladene mot hverandre og se eventuelt hva som avviker fra hverandre for Biltema`s kontra andres ??)

<{POST_SNAPBACK}>

Testen som båtmagasinet har om oljer viser at de oljene som kommer bra ut, er behandlet med noe annet etterpå. Der hadde du veldig rett Perlen.

De oljene som kom dårlig ut i den testen var kun oljet med ren olje.

Så min konklusjon er at hvis man kun oljer med Owatrol D1 er det verdiløst, man må også bruke D2.

Det kunne vært interesant å prøve å bytte ut D1 med Biltema teakolje, og etterpå behandle med D2.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Testen som båtmagasinet har om oljer viser at de oljene som kommer bra ut, er behandlet med noe annet etterpå. Der hadde du veldig rett Perlen.

De oljene som kom dårlig ut i den testen var kun oljet med ren olje.

Så min konklusjon er at hvis man kun oljer med Owatrol D1 er det verdiløst, man må også bruke D2.

Det kunne vært interesant å prøve å bytte ut D1 med Biltema teakolje, og etterpå behandle med D2.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo være vårt testpanel. Gjør mange prøvestrykninger av forkjellige kombinasjoner og plasser dem på en værhard plass i vinter :rolleyes::smiley::wink::lol::blush:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jo det var den testen jeg refererte til.

Har brukt "store mengder" Owatrol D1 på noen små luker de siste 3-4 årene, etter anbefaling av båtbygger. Det var ikke nødvendig med noe toppstrøk sa han, vel nå må de skiftes. Jaja, ikke den store kostnaden, da jeg gjør det selv, men likevel litt surt..

Så det finnes vel like gode råd som det finnes båteiere her til lands, vil jeg tro. Imidlertid vil ikke langtidstester lyve, så lenge det ikke er trikset med resultatatet.... :cool:

 

 

"Når det gjelder treolje, har jeg fra en kjemisk ingeniør ved en malingsfabrikk her i byen (Bergen)"

 

Håper ikke det var fra samme fabrikk som har samme navn som byen :lol:

De fikk bortimot stryk på soppdrepende maling på en test for noen år siden, selv om det var husmaling som ble vurdert. Hvis der så, har de kanskje lært noe av alle huseierne som plutselig fikk en helt ny hage på veggene sin. :headbang:

 

De som har mye fritid og sinnsyk stor arbeidslyst kan få være med og vaske huset vårt for sopp og smøre på ny Drygolin :wink:

Link to post
Share on other sites

Håper ikke det var fra samme fabrikk som har samme navn som byen  :lol:

De fikk bortimot stryk på soppdrepende maling på en test for noen år siden, selv om det var husmaling som ble vurdert.  Hvis der så, har de kanskje lært noe av alle huseierne som plutselig fikk en helt ny hage på veggene sin.  :headbang:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kanskje denne testen du tenker på?

 

Nei, ingeniøren var nok fra Steen-Hansen Malingfabrikk (som kom på 2. plass, og toppkarakter i soppforebygging).

 

Med henvisning til denne testen sa han: Det er lett å lage billig maling. Bare kutt ut ingrediensene som virker, for det er de som koster noe...

 

(Har forøvrig en far som brukte Bergens Malingsfabrikk, mens naboen brukte Steen-Hansen. Far har nå malt huset for 2. gang, mens naboens sitt er like fint :lol: )

Link to post
Share on other sites

Ja, det skal jeg faktisk gjøre, mette et par mahognybiter med forskjellig olje og heng de i et tre nede i fjæra i vinter.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var jo ment som en spøk men det kan jo være et nyttig prosjekt, ser frem til tilbakemeldinger.

Må du ikke bruke så mange sorter at vinning gåtr opp i spinnig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt omtalte Biltema teakolje på min sjark. Oljet dollbordet (teak) og akterdekket (oregon pine + teak) med godt resultat. Men det holder ikke BARE med teakolje (ihvertfall ikke lenge....). Etter en ukes tørk forseglet jeg oppå med Benarolje / blank. Har så langt bare god erfaring. Vitsen med teakoljen er jo bare å tilføre veden feit olje for å gjenoppfriske gløden. Uforseglet vil glansen selvfølgelig mattes ned av både saltvann og sol.

 

Bilde

:o)

 

P.S.: Valget av Biltemas olje var helt tilfeldig og IKKE planlagt. Begynnte å slipe dollbordene og akterdekket på en søndag og fikk "lånt" nevnte teakoljen av en båtnabo.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

 

Har brukt Biltema-oljen på teakdekket i år, i feite lag, og den holdt ikke imponerende lenge. Sikkert like grei som de fleste andre oljer. Men, problemet er heller nå; hvordan får vi best bort alt grumset som er kommet der hvor vi sølte oljen på gelcoaten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...