Jump to content

Rekkestøtter prisforskjell

Disisel

Recommended Posts

Disisel skrev for 8 timer siden:

Er der noen spesiell grunn til det. Matrialtykkelse etc?

Du var sparsom i opplysningene her. Hvis du vil ha noen svar bør du i det minste legge ut linker til de produktene du tenker på, slik at folk slipper  å sitte å google og lete etter de rekkestøttene du tenker på for å kunne komme med en mening.

Bestefar skrev for 3 timer siden:

Om du har tilgang til en magnet er det lett å sjekke materialkvalitet. Rustfritt stål er litt magnetisk. Skikkelig syrefast stål er ikke magnetisk.

Fullt så lett er det vel ikke å sjekke materialkvalitet på ulike rustfrie legeringer Bestefar :wink:

Så lett er det faktisk. Jeg har jobbet med edelstål  i ca. 30 år. Hver gang jeg tok i mot leveranser sjekket jeg materialet med magnet. Det er ganske avslørende. Om stålet er elektropolert kan man også se litt på gløden, men det krever litt trening. For en amatør er det veldig enkelt om man sjekker med magnet. Det går selvfølgelig ikke om rekkestøtten er av et ikke magnetisk materiale f.eks. aluminium. 

Åpne linken nedenfor og scroll ned til austenittisk stål

Stål

En magnet er en mer enn god nok metode til å enkelt finne ut om det er rustfritt eller syrefast stål du har med å gjøre.

Svak magnetisme = rustfritt stål. Ingen magnetisme = syrefast stål. 

Mer enn dette trengs ikke for å gjøre en enkel "maritim" test ang. materialvalget. Å grave seg dypere ned i kjemien er vel lite hensiktsmessig for den menige båtbruker for å fastslå om materialvalget er godt nok, men mer i retning for spesielt interesserte.

Det er ikke så enkelt @Jommit. Syrefast stål er en undergruppe av rustfrie austenittiske stål, 316L er kun en kvalitet. Kravet er at det inneholder minst 2,5% molybden. Men strengt tatt er dette bare en populærbetegnelse i bransjen, ikke en korrekt metallurgisk betegnelse. 

Mer rustfrie kvaliteter og standarder kan du lese i denne gamle tråden som jeg startet i 2013:

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Å grave seg dypere ned i kjemien er vel lite hensiktsmessig for den menige båtbruker for å fastslå om materialvalget er godt nok, men mer i retning for spesielt interesserte.

Der er du inne på noe :giggle:

AISI 316 L er nærmest en paraply-norm. DIN har vel 5 forskjellige legeringer som kan sluses inn under AIS 316 L. Rekkestøttene mine er i AISI 304, er austenitt og umagnetisk. Ikke har de rustet heller. Ut fra moterialkost, vil vel prisdiff mellom 304 og 316 være et par kroner støtta. Det er i hvert fall ikke der prisdiffen skjuler seg. Det er nok heller i kalkylen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...