Jump to content

TAMD 31A startproblem-røyk fra selvstarter


Unique 833 akter

Recommended Posts

Har prøvd en rekke ganger å starte Volvo Penta Tamd31a, jeg har nok ikke hatt nok strøm og der går rundt men sakte og "hakker" liksom litt. Jeg ladet opp alle 3 batteriene og nå gikk den lettere rundt.

Jeg er redd at jeg har prøvd så mage ganger at starteren eller kontaktene er gåen.De kommer etter startforsøk røyk fra starteren. 

Vanligvis hadde jeg plukket ut starteren, men her må motoren løftes ut for å komme til. I fjor hadde jeg en annen dieslbåt, med samme problem, da lånte jeg en gammeldags stor booster/lader 12/24v der du justerte aperstyrken, da startet den greit. Kan det være det samme, eller må jeg ut med starter/hele motoren). Min erfaring er at det ikke hjelper med c-tek 7 A på Supply, når motoren har stått lenge. Det må altså kraftigere lut til. Det hører med til historien at Motoren ble tatt ut for 1 år siden og overhalt, stempelringer, topppakning og til og med nymalt.(85 000kr)  Jeg er veldig lite lysten på å plukke ut motoren.

Link to post

Hvis det kommer røyk ut av en startmotor tyder jo det på at den får mye strøm, men det spørs jo også hvor lenge du kjørte den, og om det f.eks. er oljesøl i den. (En starter må aldri kjøres i mer enn 15 sek. sammenhengende. Da må den få noen minutters pause, for å kjøle seg ned.)

Røyk er uansett ikke et godt tegn, og jeg vil anbefale å ta den ut for inspeksjon. Men når det er sagt, så blir det nok ikke verre av at du prøver i noen sekunder til, men sørg da for å ha nok strøm. Få noen til å kjenne på tilførselskabelen mens du aktiverer starteren. Hvis denne blir ubehagelig varm å holde rundt i løpet av noen sekunder, tyder det på at feilen ligger i starteren. Om kabelen ikke blir særlig varm, så få hjelpemannen til å måle spenningen både på selve +-polen på batteriet, og direkte på tilkoblingsbolten på starteren, både med og uten aktivert starter.

Dette vil forhåpentligvis avsløre synderen.

 

Du skriver at motoren evt. må ut, men er det ikke mulig å få vridd den; nok til å komme til starteren?

Link to post

Hei Kaffelars, jeg takker for innspill.Før jeg brukte elektrisk tenningsnøkkel dro jeg motoren rundt med urviser. Jeg har tidligere vært borti hydraulisk låsing. En GM 305 V8. Det er noe tyngre å dra TAMD31 rundt, en det V8 bensin var.Når det var hydraulisk låsing, klarte jeg ikke å dra den rundt.Starteren klarer og dra motoren rundt 3-4 ganger, før den(startmotoren) begynner å ryke, og jeg stopper.Det skal sies at det har liggen en del vann i kjølen, og at jeg tenker at saltvannet der kan ha gjort ugang. Det som er synd er at du ikke kommer til på starteren siden motorrommet er utrolig trangt. Skal prøve med noen speil å se om det går an å komme til.

Link to post

Oi sann! Der var det ikke mye plass til overs, nei. Gjør de elektriske målingene jeg foreslo før du begynner å demontere, så kanskje det går opp et lys. Det ser jo ikke helt enkelt ut å komme til bolten på starteren heller, men dette ville ha gitt svært nyttig informasjon. (Det lureste er kanskje at du selv undersøker, mens en annen opererer nøkkelen).

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...