Jump to content

TAMD 31A startproblem-røyk fra selvstarter


Unique 833 akter

Recommended Posts

Har prøvd en rekke ganger å starte Volvo Penta Tamd31a, jeg har nok ikke hatt nok strøm og der går rundt men sakte og "hakker" liksom litt. Jeg ladet opp alle 3 batteriene og nå gikk den lettere rundt.

Jeg er redd at jeg har prøvd så mage ganger at starteren eller kontaktene er gåen.De kommer etter startforsøk røyk fra starteren. 

Vanligvis hadde jeg plukket ut starteren, men her må motoren løftes ut for å komme til. I fjor hadde jeg en annen dieslbåt, med samme problem, da lånte jeg en gammeldags stor booster/lader 12/24v der du justerte aperstyrken, da startet den greit. Kan det være det samme, eller må jeg ut med starter/hele motoren). Min erfaring er at det ikke hjelper med c-tek 7 A på Supply, når motoren har stått lenge. Det må altså kraftigere lut til. Det hører med til historien at Motoren ble tatt ut for 1 år siden og overhalt, stempelringer, topppakning og til og med nymalt.(85 000kr)  Jeg er veldig lite lysten på å plukke ut motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst demontert og pusset rene kabelskoene og strammet godt til etterpå. Hvis ikke feilen ligger her er jeg redd for at starter må ut uansett. Samme hvor vanskelig det er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det kommer røyk ut av en startmotor tyder jo det på at den får mye strøm, men det spørs jo også hvor lenge du kjørte den, og om det f.eks. er oljesøl i den. (En starter må aldri kjøres i mer enn 15 sek. sammenhengende. Da må den få noen minutters pause, for å kjøle seg ned.)

Røyk er uansett ikke et godt tegn, og jeg vil anbefale å ta den ut for inspeksjon. Men når det er sagt, så blir det nok ikke verre av at du prøver i noen sekunder til, men sørg da for å ha nok strøm. Få noen til å kjenne på tilførselskabelen mens du aktiverer starteren. Hvis denne blir ubehagelig varm å holde rundt i løpet av noen sekunder, tyder det på at feilen ligger i starteren. Om kabelen ikke blir særlig varm, så få hjelpemannen til å måle spenningen både på selve +-polen på batteriet, og direkte på tilkoblingsbolten på starteren, både med og uten aktivert starter.

Dette vil forhåpentligvis avsløre synderen.

 

Du skriver at motoren evt. må ut, men er det ikke mulig å få vridd den; nok til å komme til starteren?

Link to post
Share on other sites

Som OZO skriverkan det være mulig at den får for mye strøm. Jeg kom på at første gang jeg opplevde at det kom røyk fra starteren, da hadde jeg koplet på en ekstra jodingskabel på motoren. Fra minus pol på batteri til et motorfeste.

 

Link to post
Share on other sites

Unique 833 akter skrev 11 minutter siden:

den får for mye strøm.

En startmotor kan aldri for mye strøm, men den kan trekke for mye strøm, hvis det er noe feil med den, om rotasjonen hindres, eller at spenningen er feil.

Ekstra jordledning gjør ingen skade; snarere tvert imot.

Link to post
Share on other sites

Prøv å trekke motoren rundt for hånd på svinghjulet(med urviseren), det skal gå greit med en vanlig 1/2" skralle.At den 'hugger' høres ikke helt bra ut, og kan skyldes vann el. olje i en eller flere sylindre.

Er dette ok, kan det være for høyt spenningsfall til starter, utslitt starter  el. startbatteri.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Kaffelars, jeg takker for innspill.Før jeg brukte elektrisk tenningsnøkkel dro jeg motoren rundt med urviser. Jeg har tidligere vært borti hydraulisk låsing. En GM 305 V8. Det er noe tyngre å dra TAMD31 rundt, en det V8 bensin var.Når det var hydraulisk låsing, klarte jeg ikke å dra den rundt.Starteren klarer og dra motoren rundt 3-4 ganger, før den(startmotoren) begynner å ryke, og jeg stopper.Det skal sies at det har liggen en del vann i kjølen, og at jeg tenker at saltvannet der kan ha gjort ugang. Det som er synd er at du ikke kommer til på starteren siden motorrommet er utrolig trangt. Skal prøve med noen speil å se om det går an å komme til.

Link to post
Share on other sites

Bildet er tatt fra en tilsvarende Unique. Må bare si at min er strøken og du finner ikke løse kabler:)  Jeg antar at om jeg plukker av intercooler, så kommer jeg lettere til. Har ikke plukket den av før og håper det er rett frem til tross for at det er trangt.

 

TAMD_31_a.png

Link to post
Share on other sites

Oi sann! Der var det ikke mye plass til overs, nei. Gjør de elektriske målingene jeg foreslo før du begynner å demontere, så kanskje det går opp et lys. Det ser jo ikke helt enkelt ut å komme til bolten på starteren heller, men dette ville ha gitt svært nyttig informasjon. (Det lureste er kanskje at du selv undersøker, mens en annen opererer nøkkelen).

Link to post
Share on other sites

Det er nok behov for litt bedre avstand til sidevegg for å ta av ladeluftkjøler grunnet lang pinneskrue. Må trekkes ca 12 cm ut fra manifold.(for ordens skyld, det er en aftercooler, kjøles med sjøvann, intercooler kjøles med motorens kjølevæske. TAMD, Turbo-Aftercooled- Marine- Diesel )(flisespikking)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...