Guest Avmønstret# Startet 10.April.2019 Link til dette innlegget Startet 10.April.2019 Er på et brukt semiflex solcellepanel jeg kjøpte. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Det ser ut som om den kommer fra ATI-Interco. Det kan nok være vanskelig å finne den i katalogen. Jeg legger ut en link. ATI-Interco Det er kanskje enklere å finne en brukbar erstatning hos Elfa. Elfa Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Den kalles "MC4", og er en utbredt type på solcellepaneler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) Tusen takk! Da blir det googling, får satse på jeg får tak i "hun" og kan koble dette videre selv :-) Redigert 10.April.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Hm, finner ikke noe som hyllevare.... Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Kjapt google søk ga de dette: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1742&category_id=102&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) Jeg vil tro at de fleste som forhandler solcellepaneler har disse. Grunnen til at det helst benyttes kontakter med mekanisk lås på solcellepaneler er at det ellers, ved et evt. brudd ved stor strømgjennomgang, kan oppstå spenningstopper som kan knekke både celler og regulator. Redigert 10.April.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 MIMA II skrev 7 minutter siden: Kjapt google søk ga de dette: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1742&category_id=102&option=com_virtuemart&Itemid=39 8 timer og 36 minutters kjøretur unna for meg ;-) Men må vel klare å finne plugger over disk i Oslo- området. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 ozo skrev 7 minutter siden: Jeg vil tro at de fleste som forhandler solcellepaneler har disse. Grunnen til at det helst benyttes kontakter med mekanisk lås på solcellepaneler er at det ellers, ved et evt. brudd ved stor strømgjennomgang, kan oppstå spenningstopper som kan knekke både celler og regulator. Goooogle, google: Hyttetorget! Rett ved motorveien, Sarpsborg. Bingo! Greit med ordentlige plugger, får se om jeg gjør en fastinstallasjon etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Ser ut til Sunwind på Rud kan ha disse. https://www.sunwind.no/product/show/?id=2236&Kontakt-MC4-2-stk.-(1x-hann-1x-hunn) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Ser at de krever egen tang. Da slipper jeg å kjøpe plugger og klipper i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Jeg klipte av disse pluggene på ekstra-panelet mitt og satt på kabelsko. Legger det ut på dekk eller hardtopen når vi er vel fortøyd ute på en holme for noen dager og plugger rett i parallell med det andre eldgamle panelet som er fast montert på båten. For bruk bare på dagtid kan man nesten like gjerne sette på en sigarettenner og plugge rett i uten regulator. Du får aldri overladet batteriene når du er ute på tur uansett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Var så heldig at det egentlig passet perfekt foran spryhooden uten å være i veien for noe som helst så det ble det politikerne kaller "midlertidig langtidsløsning" på monteringa. Har to faste/harde panel fra før, dvs 2x50w og egentlig nok med strøm. Hadde 3 uker i båten sist sommer uten å ligge på landstrøm. Men siden Shetland/Færøyene er på kartet i sommer, hvor været som kjent er dårlig, og det blir enkelte distanser over flere døgn så vil jeg ha litt mer å gå på. Mener panelet er 100 eller 110W, husker ikke i farta. Så en dobling, men det er mer utsatt for skygger da så... uansett. Har liggende et par regulatorer fra tidligere prosjekt. Yepp, da er det bare jobben igjen, som vanlig ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Pinkvin skrev 4 minutter siden: så det ble det politikerne kaller "midlertidig langtidsløsning" på monteringa. Da jeg jobbet som service/vedlikeholdsingeniør i NRK TV sin lydavdeling måtte vi ofte lage provisoriske løsninger når noe feilet og hele Norge's befolkning ventet på å få lyden tilbake på sendingen. Men disse løsningene fungerte ofte så godt at de ble værende. Slike løsninger kalte vi "permasoriske"! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.