Jump to content

Test av motoralarm


Amorosa

Recommended Posts

Sitter med en liten angst i maven om alarmen på vanntemparatur og oljetrykk virker.

Har instrumenter, men det er veldig betryggende å vite at alarmen slår inn når den skal.

Er det en enkel måte å finne ut dette på :crazy:. Ta av ledning på føleren :wink:

Klar over at ved å skru ut temp.føler og legge den i kokende vann eller over 90 grader da skal jo alarmen slå til. Har ikke lyst til å skru på noe som er tett og helt (har VP :lol:).

Finns det en enkel løsning for testing slik at denne :lol: kan være fraværende i sommer og heller :lol:.

Link to post
Share on other sites

Hei Amorosa !

 

Ladelampe og oljetrykk får du en viss funksjonstest på når du skrur på tenningen, for grunnen til at de lyser da er at du ikke har lading og oljetrykk før motoren starter. Vanntempen er det værre med, og spesiellt på Nidelven der (iallefall på min) kjølevannet går ut under vann sammen med eksosen. På den måten ser du ikke om kjølevannet skulle opphøre. Jeg hadde samme feelingen her for etpar år siden, og løste det (iallefall) et stykke på vei ved å montere en temperaturmåler i tillegg til varselbryteren som sitter på motoren orginalt. Jeg satt meg ved kjøkkenbenken, monterte opp måleren og kokte opp en kjele med vann samtidig som jeg hadde et vanlig termometer. Noterte så visningen med jamne mellomrom, og dannet meg på denne måten et bilde av visningen. Slik føler jeg at jeg har kontrollen.

 

PS - jeg her tatt noen AP14 bilder - kommer snart -koh

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med denne typen akustiske alarmer er at du får en test ved tenning på. Disse "bråker" inntil at f.eks. oljetrykk kommer opp og dynamoen begynner å lade når motoren er startet. Derimot er temp. føleren noe verre. Denne er mest sannsynlig av et bimetall som kun kan påvirkes av varmen fra motoren. Denne er vanskeligere å teste da denne er innkapslet på en slik måte at du ikke kommer til. Her har du kun muligheten til å koble opp en krets og kokende vann for å teste "utslagspunktet". Denne har et "metallblad" (bimetall, et metall som utvider/krymper mye ved tempraturvariasjoner, normalt ved økende temp). Når tempen blir for høy vil dette/denne "fjæren" vippe over og kortslutte kontakten = alarm. Vil resette seg når det kjøles ned. For å teste dette gjør følgende: ta av ledningen til føleren(e) og sett denne til jord/blokken/andre ledning på giver. Du vil da få utslag på alarmen. (dersom denne er forsynt med strøm, tenning på) Dette gjelder normalt ikke dynamo. (sistnevte anbefales ikke å teste på denne måten da det kan være en laderegulator som kan ta skade av dette).

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:smiley:Litt mer rolig i kroppen, men sitter fortsatt med en liten følelse. Lamper lyser og alarmen kommer etter ca 7-8 sekunder. Så langt greit :lol:, min tanke var å få sjekket at alarmen kom når vannet ble for varmt. Så sjekket olje om den også kom med alarm. Presist sagt sjekket de hver for seg. Har det samme som deg KOH, eksos under vann og da blir man veldig avhengig av at alt virker.Vil nødig bli denne :lol:. Ser at det sitter en føler på eksoslangen som ikke er koblet til noe instument. Sikkert eksostemparatur, kanskje en ide og få denne opp å gå. Gammel vane fra min forrige båt 24 foter'n at en liten tur bak å se at alt virket med eksos og kjøling. Blir vel roligere i kroppen etterhvert. Planlegger litt lengre tur i år (Danmark) så man er vel litt ekstra på allerten om at det skal være i orden.

Drømmen er jo en sommer lik :wink: og :crazy:

Link to post
Share on other sites

Du skriver at det er en sensor i eksosen. Gå videre med å sjekke denne. Eksostempen er den beste varsling du kan få dersom noe er galt. Her vil du få en mye raskere varsling dersom noe er feil, men det krever overvåkenhet fra deg og rask reaksjon.....

 

Eksostempen er det føste du vil merkel ved feil på motoren dersom du har måler for dette.

Dette er egentlig det viktigste instrumentet ombord. Det vil ikke gi deg eksakt svar på hva som er feil, men indikerer at du bør trotle ned og sjekke. Dette et dyrt innstrument men kan kan gi en god gevinst i forhold til motorhaveri.....................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

bmo

 

Du har rett i at eksostemperaturen gir en god indikasjon på hva som skjer i en motor; både ved at det forteller om belastningen og ved at den sier meget om "skjevbelastning" på flersylindrede motorer.

 

Men skal eksostemperaturen ha noen reell verdi, så må den måles meget nær sylindrene, helst direkte i utblåsningen fra eksosventilene, og før den går til eksosmanifolden.

 

En temperatur målt ett eller annet sted i eksosrøret   -   kanskje etter at vannet er kommet inn  -  den er neppe noe mer enn en tidlig brannvarsling   :crazy:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men skal eksostemperaturen ha noen reell verdi, så må den måles meget nær sylindrene, helst direkte i utblåsningen fra eksosventilene, og før den går til eksosmanifolden.

Her er der vel litt blanding av hummer og kanari?!?!?? Eksostemperatur målt direkte i utblåsingen finnes bare på større motorer og forteller mye om belastning o.l. men i småbåt er der gjerne en tempføler i eksosrøret/slangen etter at sjøvannet er tilsatt. Denne gir svært rask indikasjon om en mister kjølevannet og det er vel omtrent det eneste den kan brukes til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Her er der vel litt blanding av hummer og kanari?!?!?? Eksostemperatur målt direkte i utblåsingen finnes bare på større motorer og forteller mye om belastning o.l. men i småbåt er der gjerne en tempføler i eksosrøret/slangen etter at sjøvannet er tilsatt. Denne gir svært rask indikasjon om en mister kjølevannet og det er vel omtrent det eneste den kan brukes til.

 

Nå ja, "hummer og kanari" vet jeg ikke helt om det er. Den kommentaren jeg hadde i tankene da jeg svarte var:

 

"......Eksostempen er det føste du vil merkel ved feil på motoren dersom du har måler for dette.

Dette er egentlig det viktigste instrumentet ombord. Det vil ikke gi deg eksakt svar på hva som er feil, men indikerer at du bør trotle ned og sjekke. Dette et dyrt innstrument men kan kan gi en god gevinst i forhold til motorhaveri..................... "

 

Når man her trekker inn at det er et dyrt instrument, så tillot jeg meg å regne med at han mente ordentlig utstyr. For hvis det bare er snakk om å måle temperaturen ett eller annet sted i eksosrøret, så finnes der godt brukbare instrumenter hos Clas Ohlson for en hundrings eller to  -  og det må jo være svært så billig i en lystbåteiers målestokk   :crazy:

 

Aleksander Kielland påpekte i sin tid viktigheten av å holde "Snåtten for seg, og skjegget for seg...." og det mener jeg fortsatt at jeg har klart.

 

Ha en fin dag   -   på sjøen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:wink:

Den føleren som sitter på eksosen er etter at vann er "tilsatt", det er en gummibelg etter motor hvor denne er støpt/skrudd inn. Har prøvd å lese teksten på føleren, men det er vanskelig. Tenkte å prøve med et vanlig 0-100 graders instrument jeg har fra før og se om det virker.

For meg er det viktigste å få et svar fort hvis noe er galt, og så lenge eksos/kjølevann går ut under havflaten så har jeg ikke fysisk kontakt for å se om det virker.

 

Temparaturen er ikke høy ved denne belgen, holder fint handa på ??40-50 grader??

 

Ha en fin dag   -   på sjøen! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Nå ja, "hummer og kanari" vet jeg ikke helt om det er.

Selv om begge instrumenter kalles eksostemperatur så er det vesentlig forskjell på hva de skal og kan brukes til. Det var det jeg mente med "Hummer og kanari" så vi har vel begge like rett, eller hva?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...